رئیس انجمن عکاسان تربت حیدریه گفت: متأسفانه بعد از انقلاب با وجود فرموده امام(ره) مبنی بر فعالیت سینما، دیگر هیچ نشانی از آن روزهای پررونق سینما در تربت‌حیدریه دیده نمی‌شود و تنها سالن تخصصی سینما به بهانه فرسوده بودن تخریب و کماکان به‌عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که جای بسی تأسف است.

تبدیل تنها سالن تخصصی سینما به پارکینگ/ محرومیت مردم تربت‌حیدریه از سینما و فرهنگ‌سرا

به گزارش قدس آنلاین، پیش از انقلاب این شهرستان دارای چهار سینما به نام‌های فردوسی، تاج، سعدی و مولن روژ بود که پس از انقلاب به‌غیر از سینما تاج بقیه آن‌ها تعطیل شدند و تا سال ۸۴ سینما ۲۲ بهمن(تاج سابق) که با دارا بودن هزار صندلی یکی از منحصربه‌فردترین سینماهای ایران قلمداد می‌شد در تربت‌حیدریه فعال بود که در آن سال به بهانه بازسازی و ترمیم تخریب شد اما مراحل بازسازی آن هرگز آغاز نشد.

در سال ۱۳۹۳ طرح تجهیز سالن اندیشه در این شهر برای بهره‌برداری از آن به‌عنوان سالن سینما با ظرفیت ۲۳۲ نفر آغاز شد و از آن زمان به بعد این سالن به‌صورت محدود به اکران فیلم‌های سینمایی روز ایران می‌پردازد.

تربت‌حیدریه از دیرباز به شهر علم و فرهنگ شهرت داشته و قدمت برخی از هنرهای این منطقه به چند هزار سال قبل برمی‌گردد و ذوق و هنر در میان مردمان این خطه از کشور به‌وضوح قابل مشاهده است.

تربت‌حیدریه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خراسان رضوی در حوزه هنری است و نام‌آوران بسیاری در زمینه تئاتر، سینما، عکس و سایر هنرها دارد و بیش از یک و نیم قرن سابقه تدریس دروس هنری در آن وجود دارد.

تربت‌حیدریه میعادگاهی برای هنرمندان و هنردوستان ندارد

یکی از شهروندان تربت‌حیدریه بابیان اینکه این شهرستان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان در حوزه هنری است، گفت: تربت‌حیدریه در برخی از هنرها در مقایسه با سایر شهرستان‌ها و نقاط استان از غنای ویژه‌ای برخوردار بوده و حتی در کشور نیز زبان زد است که ازجمله آن می‌توان به نمایش و قدمت و افتخارات آن اشاره کرد.

جواد جاوید افزود: وقتی به پیشینه تولید آثار هنری در تربت‌حیدریه رجوع می‌کنیم، ناخواسته به این فکر فرومی‌رویم که محل تولید و به‌ویژه نمایش این آثار کجاست؟ یا بهتر بگوییم، میعادگاه هنرمندان و مخاطبان کجاست؟

وی بیان کرد: نبود سینما در شهر علم، فرهنگ و هنر شکافی عمیق در فرهنگ و هنر تربت‌حیدریه ایجاد کرده و متأسفانه با توجه به مشکلاتی که در حوزه عمرانی در این منطقه وجود دارد مشکلات فرهنگی-هنری در اولویت بعدی این شهرستان قرار دارد.

جاوید بابیان این مطلب که این روزها اجراهای متنوعی را در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به معرض دید گذاشته‌اند، تصریح کرد: مردم برای تماشای این برنامه‌ها ساعت‌ها قبل در این مکان حاضر می‌شوند و با شور و شوق وصف‌ناپذیری به تماشای نمایش‌های فرزندان این شهر می‌نشینند.

وی  تأکید کرد: سینما ازجمله تفریحات سالم جامعه است که نبود سینما در شهری که مردمان آن به فرهنگی بودن شهرت دارند کمی نگران‌کننده به‌حساب می‌آید چرا که سینما مکانی برای تفریح سالم در جامعه است که افراد به‌صورت خانوادگی یا انفرادی برای پر کردن اوقات فراغت به آن مراجعه می‌کنند.

تنها سالن تخصصی سینما به بهانه فرسوده بودن پارکینگ شده است

رئیس انجمن عکاسان تربت‌حیدریه در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: یقیناً داشتن تعداد بالای سالن‌های نمایش تئاتر و فیلم و برپایی کنسرت موسیقی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری در هر شهری نشان از بالا بودن ظرفیت‌های فرهنگی آن منطقه دارد.

سلیمان گلی افزود: متأسفانه بعد از انقلاب با وجود فرموده امام(ره) مبنی بر فعالیت سینما، دیگر هیچ نشانی از آن روزهای پررونق سینما در تربت‌حیدریه دیده نمی‌شود و تنها سالن تخصصی سینما به بهانه فرسوده بودن تخریب و کماکان به‌عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که جای بسی تأسف است.

وی یادآور شد: تالار اندیشه به‌عنوان تنها فضای موجود با پیگیری علاقه‌مندان به این حوزه و حمایت‌های مسؤولان وقت در اختیار انجمن سینمای جوانان قرار گرفته است.

رئیس انجمن عکاسان تربت حیدریه بیان کرد:  بعد از انقلاب بودجه‌های فرهنگی و هنری به‌جای آنکه به اصلی‌ترین متولی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد سر از مکان‌هایی درمی‌آورد که هیچ ارتباطی با فرهنگ و هنر ندارد.

گلی تأکید کرد: جوانان تشنه فرهنگ و هنر به علت عدم امکانات مناسب خصوصاً در شهرستان‌ها، انرژی، شور و نشاط را به سمت‌وسوی دیگری می‌برند که بیشتر مخرب است تا سازنده و مانعی برای ارتقای فرهنگی و هنری هر منطقه می‌شود.

گلی در خصوص پردیس سینمایی در این شهرستان هم گفت: حدود یک سال قبل با تلاش فراوان مسئله ساخت این پردیس سینمایی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت ولی اینکه چرا به نتیجه نرسیده را می‌توان عدم تأمین اعتبار یا دلایل دیگر دانست که مسؤولان باید به آن توجه کنند.

محرومیت مردم تربت‌حیدریه از سینما و فرهنگ‌سرا

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه هم با یادآوری این مطلب که مردم این شهرستان از وجود سینما، فرهنگ‌سرا و مکان‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی محروم هستند، گفت: امروز سینما بخشی از زمان قابل‌توجه اوقات فراغت مردم را پر می‌کند و یکی از تفریحات سالم جامعه به شمار می‌رود.

محمد حسن‌زاده وجود سینما را زمینه‌ساز ارتقای فرهنگی و هنری دانست و خاطرنشان کرد: شاید درگذشته سینما بُعدی از یک‌شکل هندسی بود که شکاف نبود تلویزیون یا نبود برنامه‌های متنوع را پر می‌کرد اما پس از رشد فنّاوری همچنان سینما در بین مردم از نظر تفریح محبوبیت خاص خود را دارد و همچنان و از آن به‌عنوان یک تفریح فرهنگی سالم و پرطرفدار می‌توان نام برد.

 وی در خصوص سینما فردوسی تربت‌حیدریه گفت: این سینما مربوط به بخش خصوصی بود که بعد از انقلاب تغییر کاربری داد و به بانک ملی و مغازه‌های تجاری تبدیل شده است و سینما ۲۲ بهمن هم متعلق به هلال‌احمر است که به علت عدم ایمنی سقف تخریب شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه افزود: پردیس سینمایی که قرار بود در شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد با افزایش دلار و قیمت مصالح ساختمانی مسکوت مانده و سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه هزینه ساخت پردیس سینمایی ۱۵ میلیارد ریال است که شامل سه سالن ۵۰، ۷۰ و ۹۰ نفره همراه با کافه و  نگارخانه برای نمایش آثار هنری می‌شود، اضافه کرد: به‌زودی با مشارکت سرمایه‌گذار ساخت پردیس سینمایی آغاز می‌شود.

وی شاخص فرهنگی در بخش‌های زیرساختی تربت‌حیدریه را صفر عنوان کرد و یادآور شد: مجتمع فرهنگی-هنری تربت‌حیدریه از اسفند ۹۶ تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که بعد از مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا(ع) مشهد به لحاظ زیرساختی بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی استان است که ۴ هزار و ۲۰۰ متر زیربنا دارد.

به‌طورکلی سینما می‌تواند راه‌حلی برای جایگزین کردن تفریحات غیرسالمی باشد که جوانان شهر به دلیل نبود تفریحات سالم وقت خود را در آن مکان‌ها سپری می‌کنند پس مسؤولین باید توجه داشته باشند که همچنان سینما در بین مردم ازنظر تفریحی محبوبیت خاص خود را دارد و همچنان یک تفریح فرهنگی سالم و پرطرفدار است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.