دبیر کل دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، رئیس جمهور مستعفی یمن هیچ جایی در روند حل سیاسی بحران این کشور نخواهد داشت.

انصارالله: "هادی" جایی در روند سیاسی یمن ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «معین شریم» معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه با «فضل ابوطالب» دبیر کل دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دیدار کرد. 

نماینده سازمان ملل و این مقام جنبش انصارالله یمن نتایج گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد، بخصوص توافق درباره وضعیت شهر و بندر الحدیده در غرب یمن، توافق تبادل اسرا و حل سیاسی فراگیر در یمن را بررسی کردند.

دبیر کل دفتر سیاسی انصارالله در خصوص حل سیاسی اعلام کرد که «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، متواری و مقیم ریاض، و همچنین «علی محسن الاحمر» معاون هادی، هیچ جایی در روند سیاسی آینده یمن نخواهند داشت. 

این مقام یمنی با اشاره به اینکه بهانه عربستان برای آغاز جنگ علیه یمن، بازگرداندن قدرت به «دولت قانونی» منصور هادی بوده، تأکید کرد که بازگرداندن قدرت به دولت قانونی،‌ بهانه‌ای بیش نیست و هدف اصلی «متجاوزان» «اشغال کشور و سیطره بر ثروت‌های یمن» است. 

عربستان چهار سال پیش اعلام کرد که بنا بر درخواست رسمی هادی در حال حمله به یمن است و به درخواست دولت او، یمن را محاصره کرده است.

 ابوطالب همچنین در خصوص توافق الحدیده نیز از نماینده سازمان ملل انتقاد کرد و گفت، پاتریک کامرت رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل در الحدیده جانبدارانه رفتار می‌کند و این خودش یکی از چالش‌هاست و بر روند اجرای توافق در این شهر اثر گذاشته است. 

تبادل اسرا نیز یکی دیگر از توافق‌های مذاکرات سوئد بود که ابوطالب درباره آن گفت، عربستان سعودی و امارات توافق را اجرا نمی‌کنند و تا این لحظه خبری از سرنوشت اُسرای بازداشت شده نزد خود ارائه نکرده‌اند. 

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به همراه «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در شهر «استکهلم» سوئد در ششم دسامبر گذشته به مدت یک هفته برگزار و بر سر موضوعاتی مثل وضعیت شهر و بندر الحدیده در غرب یمن، تبادل اسرا و کمک‌رسانی به مناطقی مثل تعز توافق شد اما دولت یمن در صنعاء می‌گوید، ائتلاف سعودی هیچ یک از تعهدات خود را تاکنون انجام نداده است.

دور نخست و دوم این مذاکرات سال 2015 درسوئیس و دور سوم آن سال 2016  به مدت سه ماه در کویت برگزار شد که آن هم با کارشکنی کشورهای عضو ائتلاف از جمله عربستان و امارات بی‌نتیجه مانده بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.