روزنامه رأی الیوم در مطلبی به دلایل پیروزی ایران در برابر آمریکا علی‌رغم هجمه‌ها، اقدامات و فشارهای واشنگتن بر ضد کشورمان پرداخت.

نقاط قوت ایران در برابر آمریکا از نگاه رای‌الیوم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی نوشت: آمریکا از سال ۱۹۷۹ تلاش می‌کند اراده ایران را درهم بشکند و نظامی را که پس از سرنگونی شاه در ایران به وجود آمده است نابود سازد. از آن زمان تاکنون آمریکا با صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی همکاری می‌کند تا علیه نظام ایران توطئه‌چینی کند و همواره این کشور را در معرض تهدید به جنگ یا حتی در زمان صدام در عراق در معرض جنگ قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: جنگ صدام با ایران به شکست منتهی شد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توطئه‌های کشورهای عربی نیز به نتیجه مطلوب نرسید. انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها و مزدوران عربشان درس گرفته باشند و بدانند که سیاست‌هایشان منجر به افزایش صلابت و استحکام نظام ایران شده است و باید به دنبال راه‌های دیگری باشند و از تهدید دست بردارند. اما آمریکایی‌ها درس نگرفته‌اند و نمی‌خواهند درس بگیرند و مجدداً به تحریم و تهدید و خشک کردن منابع مالی متوسل شده‌اند. آمریکایی‌ها معمولاً به جای اندیشه به عضلاتشان اتکا دارند. عرب‌ها نیز غالباً به جای اتکا بر اندیشه بر کینه‌هایشان متکی هستند.

نویسنده این مطلب با اعلام اینکه هدف از نوشتن این یادداشت بررسی نقاط ضعف و قوت طرفین معادله است، نوشت: می‌خواهیم شرح دهیم که چرا ایران از این دور تقابل با آمریکا نیز پیروز خارج خواهد شد. 

نقاط قوت ایران:
۱- تجربه نشان می‌دهد که ایران پس از روبرو شدن با هر بحران قویتر شده است. ایران پس از جنگ عراق وضع بهتری داشت و به علت روبرو شدن با توطئه‌های عربی دانش و تجربیات بسیاری کسب کرد. ایران با ائتلاف غربی متشکل از فرانسه و انگلیس و آمریکا مواجه بود، اما در برابر تحریم‌های آن‌ها به زانو درنیامد. از همه مهمتر آنکه واکنش ایران در برابر این مسائل، تلاش برای خودکفایی و افزایش توانمندی هایش بود. ایران بر دو موضوع تمرکز کرد که شامل توسعه سبد غذائی مردم این کشور و توسعه توان نظامی برای تامین امنیت شهروندان و کشور بود.

۲- نظام ایران از پایگاه مردمی قوی برخوردار است و برای دفاع از خود تا سرحد مرگ آمادگی دارد. نظام ایران نظامی دینی با دستمایه دموکراتیک برپایه اصول اخلاقی و حیاتی دین اسلام با اتکا به فقه شیعه است. خیل عظیمی از متدینان در ایران از نظام حمایت می‌کنند. 

۳- آمریکا قادر نیست تحریمی تمام عیار و جهانی علیه ایران به اجرا بگذارد. زیرا برخی کشورهای جهان اراده‌ای مستقل از آمریکا دارند. روسیه و چین و هند تا حدی حاضر نیستند اقدامات و تحریم‌های آمریکا را بپذیرند و انتظار نمی‌رود در این خصوص تعهدی بدهند.  برخی کشورهای دیگر نظیر ترکیه و عراق در پذیرش درخواست‌های آمریکا مردد هستند. از سوی دیگر برخی کشورهای جهان در تلاش هستند خود را از دست دلار و بانک‌های تحت کنترل آمریکا خلاص سازند. اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است، کشورهای بسیاری در صدد خلاصی از نظارت‌های مالی و پولی آمریکا هستند.

۴- ایران از توان نظامی بازدارنده برخوردار است. اگر دشمنان ایران اطمینان داشتند که به پیروزی خواهند رسید از مدت‌ها پیش با ایران وارد جنگ می‌شدند. احتمال وقوع جنگ وجود دارد، اما آمریکا و متحدانش می‌دانند که با چه خطراتی مواجه هستند. به ویژه آنکه پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس ایران قرار دارند. ده‌ها هزار نظامی آمریکایی نیز در کشورهای اطراف ایران به ویژه کشورهای عربی بسر می‌برند. ایران از توان نظامی دریایی عظیم و موشک‌های سطح به سطح و زمین به زمین و زمین به هوا برخوردار است و قادر است خسارت سنگینی به آمریکا وارد سازد. ایران با حمله به تاسیسات نفتی کشورهای عربی در منطقه خلیج (فارس) می‌تواند در جهان بحران نفتی ایجاد کند. کافیست ایران یک ناو آمریکایی را غرق کند تا مخالفان جنگ در آمریکا به راه بیافتند.

۵- منطق ایران در عرصه بین‌المللی از منطق آمریکا قویتر است. از نظر دیپلماتیک و سیاسی مواضع ایران در جهان در مقایسه با آمریکا از مقبولیت بیشتری برخوردار است زیرا ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است. کشورهای اروپایی که برجام را امضا کرده‌اند همچنان به آن پایبند هستند و از آمریکا می‌خواهند همچنان در برجام باقی بماند. این کشورها اگرچه در برابر آمریکا سرکشی نمی‌کنند، از تائید سیاست‌های آمریکا علیه ایران نیز خودداری می‌کنند.

این روزنامه در بخش دیگری در اشاره به ضعف‌های آمریکا نوشت:

۱- مردم آمریکا علاقه‌ای به ورود کشورشان به جنگی تازه ندارند. قانونگذاران آمریکایی نیز نمی‌خواهند این کشور را وارد ماجراجویی نظامی تازه‌ای کنند. در صورتی که ترامپ بخواهد به توصیه بولتون وارد جنگ با ایران شود قانونگذاران آمریکایی حاضر نخواهند شد بودجه‌ای برای جنگ تصویب کنند. آمریکا در جنگ افغانستان و عراق متحمل شکست شد و در سوریه و یمن نیز با شکست مواجه است. این کشور هزینه سنگینی صرف جنگ کرده و بدون دلیل جان شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته است. شاید دولت فدرال آمریکا هنوز درس نگرفته باشد، اما ملت آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و دیگر حاضر نیستند وارد جنگی شوند که احتمالاً بسیار خشونت بارتر و خونین‌تر از جنگ‌های قبلی خواهد بود.

۲- موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی ایران عامل بازدارنده‌ای در برابر آمریکا است و برای آغاز جنگ دلگرم کننده نیست. ایران با یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۷۰ میلیون نفری کشور بزرگی به شمار می‌آید. آمریکا برای جنگ با عراق به دو هزار فروند هواپیما نیاز داشت و برای جنگ با ایران باید بیش از دوبرابر این تعداد هواپیما در اختیار داشته باشد. افزون بر این آمریکا قادر نیست با پیاده کردن نیروهای چتر باز به سمت شهرهای ایران پیشروی کند؛ زیرا ایران با کشورهای عربی خلیج (فارس) مرز زمینی ندارد. تنها منفذ شبه‌زمینی از سمت کویت است.

۳- ایرانی‌ها افراد باهوشی هستند و خود را برای جنگ احتمالی با آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری سعودی آماده کرده‌اند. آن‌ها مواضع نظامی و هسته‌ای مستحکم زیرزمینی احداث کرده‌اند که از گزند بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی در امان هستند. آمریکایی‌ها اطمینان ندارند که اطلاعاتشان درخصوص مواضع نظامی واقعی ایران صحت داشته باشد زیرا ایرانی‌ها در فریب نظامی متبحرند. آمریکایی‌ها از توان نظامی واقعی ایران بی خبرند.

۴- ایران قادر است دوستان آمریکا و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد. آمریکا حساب ویرانی تاسیسات نفتی در منطقه و مسئله امنیت نفتکش‌ها را در تنگه هرمز در نظر دارد. این مسئله موجب می‌شود آمریکا از سوی کشورهای جهان تحت فشار باشد و از هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران خودداری کند. آمریکا حتی قادر نیست مانع از عبور نفتکش‌های ایرانی که نفت ایران را به کشورهای مختلف جهان حمل می‌کنند شود؛ زیرا نگران است که حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز متوقف شود.

۵- ضعف موضع بین‌المللی آمریکا عامل بازدارنده دیپلماتیک برای این کشور به شمار می‌آید. آمریکا در خصوص برجام از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست. کشورهای جهان حامی تحریم ایران نیستند. این موضوع حتی شامل کشورهای اروپایی که همواره از آمریکا جانبداری کرده‌اند، می‌شود. اکنون اروپا به دنبال گریزگاهی برای حفظ روابط خود با تهران و خودداری از مشارکت در تحریم‌های آمریکا است. به نظر می‌رسد جهان از ترامپ و اقدامات بی‌حساب و آشفته‌ساز او متنفر است. اگر آمریکا طرفدارانی داشته باشد فقط صهیونیست‌های یهودی و صهیونیست‌های عرب هستند.

در انتهای این یادداشت آمده است: برخی جریان‌ها نیز در آمریکا بی‌تفاوت ننشسته‌اند. به همین علت معتقدم تحریم‌ها علیه ایران به شکست خواهد انجامید. احتمال وقوع جنگ نیز بسیار ضعیف است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.