معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نزدیک به ۳۰ واحد، روزانه ۳۰ تن مرغ را تحویل می‌دهند که در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

روزانه ۳۰ تن مرغ ۹۸۰۰ تومانی تحویل مردم داده می‌شود
 
به گزارش قدس آنلاین ، علی باخرد امروز در نشست خبری ویژه طرح نظارتی نوروز ۹۸ در ساختمان نظارت و بازرسی سازمان صمت در خصوص تشریح طرح نظارتی در ایام پیش رو و دو ماهه آخر سال، اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شروع سال جدید الزاماتی در بازار و حوزه اقتصاد وجود دارد و ما به عنوان پلیس اقتصادی و افرادی که باید از نظر شرح وظایف در این ایام بیشتر دقت نماییم، این طرح را اجرا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه امسال این طرح تفاوتی با سال گذشته دارد، عنوان کرد: تفاوت این است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، امسال طرح را یک ماه زودتر ابلاغ و اجرا کردیم. بخشنامه‌های بالادستی ما را موظف کرد که امسال شروع طرح از اول بهمن ماه باشد. اگر قبول داریم که شرایط جنگ اقتصادی است، باید با کمک نیروهایی که مبارزه با مفاسد یا تخلفات اقتصادی را بر عهده دارند، همچون سربازان اقتصادی آماده‌‎باش باشیم.
باخرد افزود: طرح نظارتی از دو روز پیش آغاز شد. معمولا در طرح‌های نظارتی چند کار باید همزمان انجام شود تا بتوانیم این طرح را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. بخش کالایی و خدمات دو بخشی هستند که همواره در این طرح هدف‌گذاری شده‌اند. در بخش کالایی، اقلام و کالاهایی که بیشتر مدنظر مجاورین و بعد از انتهای دهه سوم اسفند ماه بیشتر مدنظر زایرین خواهد بود، مدنظر ما است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این ایام اقلامی چون نان، لبنیات، شیر، ماست، گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه شب عید، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خوار و بار، شیرینی‌جات، لوازم یدکی مثل روغن موتور و متعلقات ماشین و مواد شوینده در پایان سال مصرف بیشتری از طرف مجاورین و زائرین دارند.
وی ادامه داد: خدماتی چون شرکت‌های مسافرتی شامل زمینی و هوایی و دفاتر فروش آن‌ها، حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستوران‌ها بین شهری و درون‌شهری، نظارت بر انبارها و سردخانه‌ها و میادین میوه و تره بار خدماتی هستند که بیشتر مدنظر زائرین است.
باخرد بیان کرد: موضوعی که مدنظر ما بوده، تسریع در رسیدگی به شکایات مردم به ویژه در این ایام با اولویت کالاهایی که ارز دولتی دریافت کردند و با آن ارز کالا وارد می‌کنند، است. این موارد حساسیت‌هایی هستند که ما در مجموعه بازرسی باید حتما حفاظت کرده و به صورت آماده‌باش در خدمت برخورد با تخلفات باشیم و در دو ماه آینده باید بیشتر آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.
وی اضافه کرد: اگر در این فاصله نسبت به کالاهایی که در شب عید مصرف بیشتری دارند، تفاوت معنی‌داری اتفاق بیفتد، ما ریشه‌یابی کرده و پیگیر خواهیم شد. تلاش کردیم تا مواد اولیه را تامین کنیم که در این صورت مقدمات گرانی و گران‌فروشی از بین رود.
باخرد با بیان اینکه ما قطعا گشت‌های مشترکی را در حوزه نظارتی خواهیم داشت، عنوان کرد: این گشت‌ها با کمک دستگاه‌هایی چون میراث فرهنگی، اداره کل استاندارد، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی و حتی حوزه فرهنگی در ستاد خدمات سفر انجام خواهد شد و ما نیز به عنوان یکی از اعضای ستاد خدمات سفر این گشت‌ها را اجرایی خواهیم کرد.
 معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما و اتاق اصناف کارمان کاملا مشترک است. ۱۳ پایگاه را پیش‌بینی کردیم که در این طرح بازرسین ما آنجا مستقر بوده و شکایت‌ها را رسیدگی می‌کنند. این پایگاه‌ها ابتدای خیابان طبرسی ساختمان ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد، خیابان دانش، خیابان شهید صدوقی یا پایگاه مرکزی، راه‌آهن، پایانه مسافربری امام رضا(ع)، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، خیابان پاسداران به عنوان پایگاه مرکزی، خیابان بهجت، فلکه آب و پشت بازار رضا(ع) و میدان‌بار در روزهایی که در عید باز بوده، است.
وی ادامه داد: ۱۵ تیم سیار نیز تشکیل خواهند شد و ۲۵۰ بازرس که متشکل از بازرسین سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مرتبط در این حوزه هستند، کمک خواهند کرد. ۲۰۰ نفر ناظر افتخاری نیز در این ایام فعال خواهند بود. مردم می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۴ و سامانه ۳۰۰۰۸۱۲۴ و همچنین شماره تلفن ۳۱۷۳۰۱۲۴ و سامانه‌های ۳۰۰۰۱۳۴و۳۰۰۰۱۲۴ در ارتباط باشند.
تامین ۱۲۰۰ تن سیب و ۳ هزار تن پرتقال برای شب عید
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میوه شب عید، خاطرنشان کرد: میوه شب عید در کمیته راهبری که با مدیریت سازمان جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و محوریت آن با سازمان تعاون روستایی است، تامین شده، کارهای تامین ۱۲۰۰ تن سیب و ۳ هزار تن پرتقال صورت گرفته، سیب به طور کامل به چهار سردخانه استان منتقل شده و نزدیک به ۳۰۰ تن پرتقال نیز وارد شده و کار ذخیره‌سازی آن تا آخر بهمن در این سرخانه‌ها انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم نیز برای آخر سال ابلاغ شده است، تصریح کرد: در فراخوانی که معمولا در عرضه مستقیم داده می‌شود، ابتدا تولیدکنندگان دعوت می‌شوند. معمولا تولیدکننده از نوع صنعتی، یک توزیع‌کننده خوب نیست. یک معنی عرضه مستقیم کاهش سود معمول است زیرا فروش بالاتری دارند. تعبیر دیگر نیز این است که معمولا تولیدکنندگان زمانی که می‌خواهند برای توزیع بگذارند، از زمان تولیدشان کم می‌شود. تولیدکنندگان بخش صنف ما مظلوم و مغفول ماندند و ما تولیدی‌های صنفی داریم که شاید هیچ تولیدکننده‌ای نتواند با آن رقابت کند.
باخرد در خصوص گران بودن اجناس با وجود ارز دولتی، بیان کرد: در این زمینه سه بخش وجود دارد، بخشی تخلف بوده که بیشتر می‌فروشند، بخش دوم این است که برخی از این اقلام همه از واردکنندگان استان تامین نمی‌شود و بخشی از سرریز وارده شده‌های استان‌های دیگر است که عرضه خارج شبکه می‌گوییم. مطلب سوم این است که بخشی از آن‌ها واقعا ارز آزاد دارند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بعد از ممنوعیت واردات برنج در ۳۰ شهریور که هر ساله در این تاریخ ممنوع می‌شود، امسال با پیگیری‌های انجام شده از اول دی ماه مجدد واردات برنج آزاد شد. در این مدت بخشی از واردات، بدون انتقال ارز توسط مرزنشینان انجام می‌شد که این افراد استثنا بودند.
وی اضافه کرد: ما اجازه گرفتیم تا اولین محموله را بدون انتقال ارز و با قیمت آزاد وارد بازار کنند که قیمت آن بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در حوزه عمده‌فروشی بود. این برنج مدیریت شده توزیع می‌شود و برنجی که در حال حاضر در بازار بوده با قیمت بالاتر از برنج مصوب فروخته می‌شود.  
باخرد با بیان اینکه ماده اولیه بخشی از کالاها  ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، عنوان کرد: برخی از هزینه‌های تولید یارانه‌ای نیست، به طور مثال نایلونی که استفاده می‌کنند، پتروشیمی به اندازه کافی به آن‌ها تحویل نمی‌دهد. ما اثرگذاری هزینه‎های متفرقه مواد اولیه تولیدی ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی محصولات چون کیک و کلوچه، فرآورده‌های تبدیلی همچون رب، کمپوت و کنسرو و تخم مرغ را بررسی کردیم تا بین گرانی و گران‌فروشی تفاوت قایل شویم.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بخشی از این گرانی‌ها، گرانی بوده و ربطی به حوزه سازمانی ما، اصناف و یا استان ندارد، به صورت کشوری بوده و کلیت اقتصاد گران هستند،  بخشی هم به گران‌فروشی برمی‌گردد که باید تفکیک کنیم. کالا به کالا قضاوت ما متفاوت خواهد بود.
وی در خصوص قیمت مرغ در بازار، تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ روز است که نهاده از طریق پشتیبانی کشور تامین شده و مصوبات این بود که به ازای هر کیلوگرم مرغی که در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد،  ۷کیلوگرم دان با قیمت مصوب یا ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل دهند که ۴ کیلوگرم ذرت و ۳ کیلوگرم سویا است. بر اجرای توزیع مرغ ۹۸۰۰ تومانی تاکید شده است.
باخرد بیان کرد: از ۱۸ دی ماه با رویکرد ۵۰ تن در روز کار مرغ گرم ۹۸۰۰ تومانی را شروع کردیم که بخشی صنفی و بخشی غیرصنفی است. معاونت امور دام جهاد از زنجیره‌های تولید دعوت کرد و تاکنون پنجزنجیره تولید در این طرح شرکت می‌کنند که روزانه مرغ خود را با هماهنگی ما در اختیار زنجیره توزیع قرار می‌دهند و مابقی نیز در سازمان میادین شهرداری که آن‌ها هم صنفی حساب می‌شوند، توزیع می‌شود.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون نزدیک به ۳۰ واحد، روزانه ۳۰ تن مرغ را تحویل می‌دهند که در اختیار مردم قرار داده می‌شود. رویکرد شبکه‌ای که بابت توزیع تعریف شد، مناطق کم‌برخوردار مشهد بود و تمام این ۳۰ تن تقریبا در این مناطق توزیع می‌شود.
وی در خصوص دلیل صف‌های طولانی توزیع مرغ ۹۸۰۰ تومانی، عنوان کرد: دلیل این صف‌‎ها این است که ۳۰ تن به نسبت نیاز مشهد کم بوده و حدود ۱۰ درصد نیاز مشهد است. برخی شهرستان‌ها بیان کردند که ما زنجیره تولید و تولیدکننده داریم که می‌خواهد توزیع مرغ در شهرستان انجام دهد و ما نهاده او را مصوب کنیم، این شهرستان‌ها شامل گناباد، تربت، قوچان، سبزوار و نیشابور هستند.
باخرد ادامه داد: ما در این زمینه دو هدف داریم. هدف اول این است که نگذاریم فاصله بین قیمت مصوب مرغ و قیمت مرغی که در بازار به فروش می‌رسد، معنادار و بزرگ شود زیرا در این صورت اقبال مردم به مرغ با قیمت مصوب و صف‌های طولانی بیشتر خواهد بود. نکته دوم این است که این ۳۰ و شاید ۵۰ تن را نسبت به مابقی مرغی که در شبکه توزیع نمی‌شود، کنترل کنیم.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تا چند هفته پیش، میانگین قیمت مرغ استان ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان بود، یعنی ما در استان بالاترین قیمت میانگین کشوری را داشتیم. اکنون با اقداماتی که صورت گرفته، ما کمترین قیمت کشوری را داریم. در حال حاضر با ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌ترین قیمت کشوری را داریم، در حالی که میانگین کشوری ۱۲ هزار و ۸۰۰  تا ۱۳ هزار تومان، قیمت تهران ۱۳ هزار و ۸۰۰  تومان و در مشهد ۱۲ هزار و ۵۰۰  تومان است.
وی اضافه کرد: در زمینه گوشت منجمد نیز در ۴۵ روز گذشته در استان خراسان هزار تن گوشت گوساله منجمد برزیلی توزیع شده، در حالی که میانگین گوشت منجمدی که روزانه همه استان خراسان مصرف می‌کردند، روزانه ۳۰ تن بوده که در ۴۵ روز ۱۳۰۰ تن می‌شود، مصرف گوشت منجمد در خراسان در طول ۴۵ روز ۱۳۵۰ تن بوده و در تنظیم بازار ۱۳۰۰ تن توزیع شده است. همواره  تنظیم بازار ۱۰ درصد نیاز را توزیع می‌کند اما اکنون ۷۰ درصد توزیع شده است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.