قائم مقام وزیر بهداشت به تشریح اهداف مختلف توسعه طب سنتی پرداخت.

اهداف توسعه طب سنتی از منظر قائم مقام وزیر بهداشت
 
به گزارش قدس آنلاین ، ایرج حریرچی ظهر امروز در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده» که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و توصیه‌های بین‌المللی در خصوص طب سنتی، اظهار کرد: بند 12 سیاست‌های کلی سلامت که فروردین سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بندی مهم، پرحجم است که به طب سنتی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: نخستین ماده این بنده به بازشناسی، تبیین، ترویج و نهادینه کردن طب سنتی ایران اختصاص دارد. بر این اساس طب سنتی باید بازشناسی و پالایش شود و سپس به تبیین و ترویج و پس از آن توسعه پیدا کرده و نهادینه شود.
حریرچی تصریح کرد: در ذیل این بند ترویج گیاهان دارویی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی زیر نظر وزارت بهداشت است. گیاهان دارویی در کشور ما یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای توسعه است. متأسفانه در کشت خیلی دقت نمی‌کنیم و عمده سود آنچه برداشت می‌کنیم به شرکت‌های بسته‌بندی و عرضه‌کننده خارجی می‌رسد.
وی استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های سنتی را از دیگر بندهای سیاست‌های کلی سلامت در خصوص طب سنتی برشمرد و خاطرنشان کرد: قاعدتاً در حال حاضر باید ضمن استفاده از گنجینه طب سنتی باید به روزآمد کردن آن نیز اقدام کنیم و به یک سئوال صریح پاسخ دهیم که پدران واقعی طب سنتی اگر الان بودند چه موضعی درباره طب ایرانی و طب سنتی می‌گرفتند؟  
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: بند بعدی این سیاست‌ها به تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی پرداخته است. عمده بحث‌هایی که در خصوص طب سنتی می‌کنیم درباره طب مکمل می‌کنیم و این پتانسیل در کشورهای دیگر به صورت بالقوه موجود است و می‌توانیم با همکاری با آن‌ها به این پتانسیل‌ها دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به تأکید بر نظارت وزارت بهداشت بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی در بند دیگری از سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: این فصل‌الخطاب است و نمی‌توان در خصوص آن بحث کرد که وزرات بهداشت نمی‌تواند بر طب سنتی نظارت کند. اگر ادعایی است در خصوص است، مقام معظم رهبری سمبل مرجعیت دینی و ولایت فقیه خیلی صریح در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند.
حریرچی ادامه داد: بند دیگر به برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و مدرن برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های اشاره دارد. روشن است در حال حاضر نه طب مدرن می‌تواند همه نیازهای درمانی را براورده کند و نه طب سنتی می‌تواند تمام بیماری‌ها را درمان کند و بر این اساس می‌توان تعامل منطقی بین طب سنتی و طب مدرن ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در خصوص طب اسلامی باید به مردم سالاری و دموکراسی هم توجه کرد، تصریح کرد: در هر حال عده‌ای از مردم طب سنتی را می‌خواهند. همچنین بسیاری نیز از عوارض داروها خسته شده‌اند که طب سنتی گزینه مناسبی برای این افراد است.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از پتانسیل‌های طب سنتی درمان بیماری‌ها و ارزان‌سازی درمان است. یکی از گلایه‌های ما از افرادی که در حوزه طب سنتی فعال هستند گران بودن این نوع طب است.
وی گفت: اصلاح سبک زندگی با توجه به تغذیه یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی سلامت است که باید به آن توجه شود.
حریرچی تاکید کرد: در هر اقدامی که در طب سنتی انجام می‌شود باید ایمن بودن، کیفیت و کارایی ثابت شود. این‌که چون مطلبی در کتاب چند صد سال پیش ذکر شده، مرجع است و باید از آن استفاده کنیم، در صورتی که به هر یک از سه عامل بالا لطمه بزند نباید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به برخی توصیه‌ها و اهداف سازمان بهداشت جهانی در خصوص طب سنتی، اضافه کرد: ادغام مناسب طب سنتی در سیستم بهداشتی و درمانی کشورها یکی از این توصیه‌هاست که باید به آن توجه شود. همچنین به تعیین و تضمین ایمنی، کارایی و کیفیت طب سنتی و فرآورده‌ها و روش‌های درمانی توصیه شده است.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: در این زمینه باید توجه داشت بسیاری از فرآورده‌ها مفید هستند، اما مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد. یکی از علل شایع نارسایی کبد در کشور و پیوند کبد مصرف داروهای گیاهی بیش از میزان استاندارد است.
وی گفت: افزایش دسترسی به امکانات سلامت را یکی دیگر از اهداف توسعه طب سنتی است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.