داوود پرهیزکار گفت: بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به میانگین بارش سالانه اضافه نمی‌کند و فقط توقع را در سطح جامعه افزایش می‌دهد، باید کنار گذاشته شود و مدیریت و فرهنگسازی در مصرف آب صورت گیرد.

بارورسازی ابرها کنار گذاشته شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، داوود پرهیزکار امروز در نشست خبری در کرمان با اشاره به طراحی سامانه مدیریتی تهک «توسعه هواشناسی کاربردی» اظهار داشت: قرار است در این سامانه کاربران نهایی و نیازها را شناسایی و داده‌ها و اطلاعات را تولید و ارسال کنیم و بازخورد آن را ببینیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح نتایج سامانه تهک طی سه سال گذشته در کشور بیان کرد: در سال ۹۴ – ۹۵ در ۱۱ استان موفق شدیم مستندسازی کنیم که رقمی بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده، در سال زراعی  ۹۵ - ۹۶ در ۱۷ استان رقمی حدود یک‌هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ -۹۷ در ۲۱ استان بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شد.

وی با بیان اینکه تنوع اقلیم کشاورزی تنوع اطلاعات هواشناسی می‌خواهد و این کار را سخت می‌کند، سامانه توسعه هواشناسی کاربردی زیرساخت‌هایی نیاز دارد که به هدف نهایی خودش برسد.

پرهیزکار عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان هواشناسی هشدار سریع است که برمی‌گردد به بلای جوی که بخش بسیار زیادی قابل پیش‌بینی است و بخش دوم واکنش‌گر است که خارج از محدوده هواشناسی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای سازمان افزود: توسعه کار هواشناسی علمی را دنبال می‌کنیم و طی سال‌های اخیر موفق شدیم توان پردازشی سازمان را افزایش دهیم که امکانی فراهم کرد بتوانیم مدل‌های هواشناسی را اجرا کنیم.

پیگیری مجوز استخدام ۸۵۰ نفر در هواشناسی کشور

پرهیزکار از دستیابی به یک فناوری روز دنیا در کشور خبر داد و گفت: آن فناوری ساخت مدل جهانی هواشناختی است تحت عنوان مدل کلی جو از آن یاد می‌شود که در اختیار کشورهای توسعه یافته است.

وی به کاهش نیروی کارشناسی در هواشناسی کشور اشاره و اظهار کرد: ۵۰ درصد پست‌های سازمان هواشناسی در کشور بلاتصدی است و پیگیری و قول داده شده، مجوز استخدام ۸۵۰ نفر را به ما بدهند که در آینده نزدیک نیروهای جدید استخدام و مشکلات تاحدودی رفع شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز ملی گرد و خاک و مرکز ملی خشکسالی در کشور طی پنج سال گذشته افزود: محصولات مرکز ملی خشکسالی به قدری از کیفیت بالا برخوردار است که در بسیار از جلسات و کارگروه‌های کشور مطالعات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرهیزکار با بیان اینکه خشکسالی در ایران پدیده جدیدی نیست، گفت: آنچه آن را برجسته کرده این بوده که طی ۱۱ سال گذشته میانگین باران کشور یا در حد نرمال بوده یا زیر نرمال بوده و دو سال خشک خیلی شدید شاهد بودیم و کشور هیچ سال پربارشی را شاهد نبوده است.

 سال زراعی ۹۶ – ۹۶ یکی از پنج سال خشک طی ۵۰ سال گذشته

وی با اشاره به اینکه سال زراعی ۹۶ – ۹۶ یکی از پنج سال خشک طی ۵۰ سال گذشته در کشور بوده است، گفت: میانگین سالانه بارش کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، کشور حتی اگر پربارش هم باشد در موضوع آب با چالش مواجه است و باید مصرف آب مدیریت شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اینکه گرمایش جهانی اثرات خود را در خاورمیانه و ایران به شکل کاهش بارش و افزایش دما نشان داده است، خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته میانگین بارش سالانه کشور بیش از ۵۰ میلی‌متر کم شده و دما بیش از دو درجه سلسیوس افزایش یافته است.

پرهیزکار با بیان اینکه پتانسیل تبخیر و تعرق افزایش یافته و آب در دسترس کمتر می‌شود، بیان کرد: امروز با مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم و پدیده هواشناختی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است.

وی توسعه در برخی مناطق را بیش از توان اقلیمی آن دانست و گفت: امروز مثل دریاچه ارومیه خشک شدن آن بخشی مربوط به کم بارشی بوده و بخش بزرگتر مربوط به توسعه بی‌رویه و بدون توجه به توان اقلیمی بوده که امروز آبی که برای توسعه نیاز هست، وجود ندارد و دریاچه به مرز خشکی رسیده و امکان تبدیل دریاچه ارومیه به یک چشمه گرد نمکی که خطرناک‌تر از گرد و خاک است بسیار زیاد شده است.

بارش‌ها در سال زراعی جاری ۳ برابر سال گذشته

پرهیزکار اظهار داشت: در سال زراعی جاری وضعیت بارش‌ها نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما نسبت به بلندمدت همچنان در برخی استان‌ها مشکل داریم، بارش کل کشور ۱۱۸ میلی‌متر بوده و سال آبی گذشته تا این موقع ۳۹ میلی‌متر بوده که ۲۲ درصد نسبت به بلندمدت بیشتر است و نسبت به سال گذشته ۲۰۳ درصد رشد داشته یعنی حدود سه برابر شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در کرمان نیز نسبت به بلند مدت کاهش بارش حدود ۵۰ درصد است اما افزایش نسبت به سال گذشته ۲۳۱ درصد است.

وی عنوان کرد: پربارش‌ترین استان ایلام نسبت به بلند مدت حدود ۱۲۵ درصد افزایش داشته و کم بارش‌ترین سیستان و بلوچستان است که ۸۸.۵ درصد کم‌بارشی نسبت به بلند مدت دارد و کرمان بعد از یزد رتبه سوم را دارد.

پرهیزکار با بیان اینکه بارورسازی ابرها ار نظر علمی و تئوریک مورد قبول است، گفت: در بارورسازی باید ابرها با تزریق هسته‌های تراکم تبدیل به بارش شود اما راه چاره و راهکار برای برطرف کردن کم‌بارشی نیست برای اینکه آبی استحصال نمی‌شود و بعضا اگر بدون اطلاعات انجام شود نه‌تنها افزایش بارش انجام نمی‌شود بلکه ابر عقیم می‌شود و همان قدر هم نمی‌بارد.

وی ادامه داد: بررسی نشان داده که بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به میانگین بارش سالانه اضافه نمی‌کند و فقط توقع را در سطح جامعه افزایش می‌دهد، باید کنار گذاشته شود و مدیریت و فرهنگسازی در مصرف آب صورت گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم خزنده است و به مرور انجام می‌شود،  خاطرشان کرد: موضوع هارپ واقعی است اما تاثیری در زلزله و تغییرات جوی ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.