خوزستان_ محمد امین ایزدجو با اشاره به اینکه امسال محدودیت های آبی کمتری خواهیم داشت، گفت: سدها علاوه بر اینکه منبع آب و انرژی هستند باعث رشد توسعه گردشگری نیز می شوند.

پایان محدودیت آبی در سد مارون/ سدها زمینه‌ای برای توسعه گردشگری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ محمد امین ایزدجو، مدیر عامل شرکت بهره برداری سد و نیروگاه مارون، در همایش برداشت نرگس زارها بهبهان و نشست خبری سد و گردشگری، درباره گزارش آورد و وضعیت دریاچه و سد مارون عنوان کرد: حجم کلی آب در پشت این سد یک میلیارد و ۱۵۰ متر مکعب است که امسال در مخازن ۸۳۳ متر مکعب آب ذخیره شده که نسبت به ۲۵۰ متر مکعب سال گذشته، آب جریانی در سد افزایش داشته است.
وی آخرین کار نیروگاه را بر اثر کمبود آب، خرداد امسال اعلام کرد و افزود:سال گذشته مجبور شدیم واحد یک را از مدار خارج کنیم و خوشبختانه قرار است دوباره به جریان بهره برداری بازگردد.
ایزدجو با اشاره به اینکه امسال محدودیت های آبی کمتری خواهیم داشت، گفت: ما سالهای کم آبی را پشت سر گذاشتیم.
وی از لزوم مدیریت علمی و برنامه ریزی شده "گسترش گردشگری" سدها سخن گفته و تصریح کرد: در گام اول پایش های محیطی و نظارت مستمر، مدیریت موثر در حوزه آب را نهادینه و در گام دوم حمایت و همکاری ذینعفان اصلی سد که کشاورزان زحمتکش هستند، را مد نظر قرار می دهیم.
وی گام سوم را گردشگری سدها دانسته و اظهار کرد: خوزستان ۳۰ درصد صنایع آبی و ۴۶ درصد سهم منابع وزارت نیرو را در دست دارد و با دارا بودن بزرگترین سدهای کشور باید استفاده های بهینه تری از سدها داشته باشد و به سبب اجتماعی لازم است مردم آن امکانات بهتری داشته باشند.
این مسوول مطالعات گام اول "امکانات گردشگری" را  منتهی به تولید ۱۱ سند خواند و اضافه کرد: باید از جنبه های مختلف مباحث گردشگری را مورد توجه قرار داد، ما در کنار این سد، پلاژهای تفریحی زیبایی داریم و در ۷۸ هکتار زمین باقی مانده ۱۳ هکتار ساخته  و ۶۵ هکتاربرای ۲۰۰ بلوک باقی مانده نیز قرار است برای استفاده به مردم واگذار شود تا آنها کار را انجام دهند.
وی گردشگری صنعتی را مشتمل بر دیدار از شرکت ها و منابع صنعتی خواند و اظهار کرد: سدها علاوه بر اینکه منابع تامین آب و انرژی هستند از ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری به حساب می آیند و سد مارون  نیز ایجاد زیر ساختهای گردشگری را یکی از اهداف مهم خود قرار داده است.
ایزدجو از رتبه سوم ایران در سدسازی جهان خبر داد و تاکید کرد: اهمیت به سدها از دید گردشگری می تواند رتبه ما را در رنکینگ جهانی از ۹۶ افزایش می دهد، هرچند در شاخص های این رنکینگ از لحاظ قیمتی ایران در رتبه اول شاخص است اما متاسفانه رتبه های پایین ما در بقیه زمینه های گردشگری باعث شد رتبه اصلی ما نیز پایین باشد.
وی در پایان یادآور شد: این نوع گردشگری، مبتنی بر مسافرت های هدفمند، توام با آموزش، مطالعه و بازدید از جاذبه های صنعتی و بهره گیری از پدیده های متنوع است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.