نماینده ورامین در مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مجلس زمینه بحران را در کشور ایجاد می‌کند و تنش‌هایی را در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به و جود می‌آورد که این تنش‌ها جز ساختن گروه‌های معاند و اقلیت ضدنظام نتیجه دیگری ندارد.

استانی شدن انتخابات موجب ایجاد تنش در استان‌ها می‌شود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلام، با بیان اینکه من با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف هستم، گفت: تنها هدفی که طرح استانی شدن انتخابات برای آن مطرح شده این است که کیفیت انتخاب نمایندگان ارتقا پیدا کند و نماینده از مسائل جزئی و شهرستانی خارج شده و به مسائل ملی بپردازد و این تنها مزیتی است که من از نمایندگان موافق این طرح شنیده‌ام و  حتی با رئیس کمیسیون شوراها هم که صحبت کردم، وی همین مزیت را فقط را مطرح می‌کرد. 

وی افزود: هر طرحی دارای مزایایی است، اینگونه نیست که طرحی بدون مزیت باشد، اما طرح استانی شدن انتخابات معایب بسیار زیادی دارد و معایبش ۱۰ برابر مزیت آن است. 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ استانی شدن انتخابات مجلس، مشارکت مردم در انتخابات را به شدت کاهش می‌دهد، نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار است و افتخار جمهوری اسلامی این است که مردم پای صندوق رأی حضور دارند و ما می‌خواهیم با این طرح، مشارکت مردم را به یک دهم کاهش دهیم. وقتی انتخابات مجلس استانی شد، مردم شهریار باید به مردم ورامین رأی دهند و بالعکس و این کار را نمی‌کنند و می‌گویند سرنوشت یک شهر و شهرستان دیگر به ما چه ارتباطی دارد.

نقوی خاطرنشان کرد:‌ با استانی شدن انتخابات، نماینده و مردم از هم جدا می‌شوند، نماینده وکیل مردم است و حلقه واسطه بین حکومت و مردم به شمار می‌رود،‌ مردم اگر هیچ کس را پیدا نکنند، نماینده را پیدا و مسائل‌شان را مطرح می‌کنند، اما وقتی که انتخابات استانی شود، نماینده دیگر کاری به امور مردم ندارد.

وی افزود:‌ من وقتی با موافقین استانی شدن انتخابات صحبت می‌کنم و به آنها می‌گویم که چگونه چنین طرحی را مطرح می‌کنند، آنها در جواب می‌گویند (مثل نمایندگان تهران) نماینده باید مثل نمایندگان تهران باشد، کاری به امور مردم نداشته باشد، نه مردم او را می‌شناسند و نه او مردم را می‌شناسد، لیستی رأی آورده و به مجلس راه پیدا کرده و به امور مردم هم کاری ندارد). 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ من می‌گویم اگر نماینده در بین مردم نباشد و مردم نماینده را نشناسند، امور و مراجعات مردم چه می‌شود؟ چه کسی داد مردم را باید بزند؟ کسی که می‌گوید وکیل مردم است واقعا باید وکیل مردم باشد و در واقع حلقه واسط بین حکومت و مردم با استانی شدن تضعیف می‌شود.

نقوی خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات مجلس زمینه بحران را در کشور ایجاد می‌کند و تنش‌هایی را در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به و جود می‌آورد که این تنش‌ها جز ساختن گروه‌های معاند و اقلیت ضدنظام نتیجه دیگری ندارد. 

وی افزود:‌ به عنوان مثال؛ دو نماینده از یک شهرستان حداقل رأی مشخص شده در استانی شدن انتخابات را می‌آورند و به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند، اما یکی رأی بیشتری در شهرستان داشته و یکی کمتر و در سطح استان آن نامزدی که رأی کمتری را در حوزه انتخابی کسب کرده حائز بیشتری رأی می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کند و این در  حالی است که مردم شهرستان به نماینده دیگر رأی بیشتر داده بودند، گرچه هر دو حداقل آرا را به دست آوردند. 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ ما برای چی باید در کشور تنش ایجاد کنیم و باعث ایجاد بحران شویم؟ و لذا به نظر من این طرح، طرح واقعا نادرستی است.

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر استانی شدن به صورتی بود که آرا تناسبی بود، قابل توجیه بود، شما یک نظام انتخاباتی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که انتخاباتش استانی یا فدرالی باشد اما انتخاب اکثریتی باشد و نه تناسبی، در هیچ جای دنیا انتخابات فدرالی اکثریتی نیست بلکه تناسبی است، و هر جریان سیاسی به تناسب رأی‌ای که کسب کرده، در مجلس صاحب کرسی می‌شود. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.