بنابر آمار موجود ۸۱ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که بنا بر ادعای مسئولان، این رقم در استان خراسان رضوی به بیش از ۲۰۴۱ طرح می‌رسد.

بیمارستان سوانح جنوب مشهد همچنان در انتظار اعتبار

گرچه براساس شواهد موجود حوزه سلامت استان به لحاظ روند تکمیل، شرایط قابل قبولی دارد اما در این عرصه نیز کم نیستند طرح‌هایی که همچنان به تعویق افتاده و سال‌هاست در انتظار توجهی افزون‌تر رها شده‌اند. از این موارد می‌توان به بیمارستان سوانح جنوب اشاره کرد که بیش از یک دهه است در نوبت ساخت مانده، این در حالی است که بنابر شنیده‌ها؛ مشهد بیشترین بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده را در سطح کشور داراست.

 وعده‌ای دو ساله که محقق نشد

بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بود که کلنگ بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی سوانح جنوب با حضور معاون وزیر بهداشت، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان استانی و در هیاهوی رسانه‌ای؛ در اراضی زکریای مشهد به زمین زده شد. درهمین مراسم نیز متولیان امر وعده دادند، چنانچه اعتبارات کافی تخصیص پیدا کند این بیمارستان ظرف دوسال به بهره برداری می‌رسد.

درحالی که با گذشت زمان و در فراز و فرودهای بسیاری هنوز اجرای این طرح با اما و اگرها و تعلیق همراه است. چنان که با گذشت سال‌ها سکوت و سکون در تکمیل این طرح؛ مهرماه سال جاری دکتر بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان امدادی جنوب مشهد خبر داد و اعلام کرد: عملیات ساخت این بیمارستان بزودی آغاز می‌شود و امیدواریم با راه اندازی این طرح، بیمارستان مزبور سال آینده به مرحله افتتاح برسد. البته هنوز جوهر درج این خبر در مطبوعات خشک نشده بود که بار دیگر شواهد خبر از توقف این طرح می‌داد.

 چنان که طی روزهای گذشته که گزارشگر قدس به سراغ اجرای این طرح رفت تنها با چند ردیف ستون آهنی مواجه شد که بی‌هیچ دغدغه و شتابی رها شده است. در واقع طرح بیمارستان سوانح جنوب با پیشرفتی حدود۱۲ درصد همچنان خاک می‌خورد. این در حالیست که بنابر گفته مسئولان امر، در اواخر دولت هشتم؛ مقام معظم رهبری به‌طور شفاهی دستوری را برای پیگیری ساخت دو بیمارستان امدادی در ورودی‌های شمال و جنوب مشهد، صادر کرده بودند که توسط رئیس دفتر ایشان نیز به صورت کتبی ابلاغ شد. برهمین اساس نیز رئیس دولت نهم در سفر استانی خود به خراسان رضوی بر ساخت این بیمارستان تأکید کرده و اعتباراتی هرچند محدود برای آن در نظر گرفته شد که این رویه تنها تا سال۱۳۹۲ ادامه داشت.

 بیمارستان سوانح جنوب؛ همچنان در نوبت

مدیر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به وضعیت طرح‌های نیمه تمام استان به گزارشگر ما می‌گوید: سیاست مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال‌های اخیر بر اولویت تکمیل طرح‌ها براساس میزان روند پیشرفت شکل گرفته تا با این شیوه از اجرای نابسامان طرح‌ها پرهیز شود. به این ترتیب بیمارستان‌های فریمان، باخرز، خلیل‌آباد و طرح توسعه بیمارستان درگز نیز به اتمام رسیده است.

 در مشهد نیز بیش از دو سال است که بیمارستان‌های اکبر و۶۰۰ تختخوابی امام رضا را تکمیل کردیم. همچنین طرح‌هایی در مقوله توسعه بیمارستان‌ها و کلینیک‌های موجود داشتیم که به اتمام رسیده که از این موارد می‌توان به توسعه کلینیک بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد اشاره کرد. علی رحیمی می‌افزاید: درحال حاضر در حوزه شهرستان‌های خود هیچ طرح ناتمام بیمارستانی نداریم و چند مورد طرح‌های توسعه‌ای در شهرهایی همانند قوچان وجود دارد.

 توسعه بخش زنان و کلینیک ویژه بیمارستان کاشمر با پیشرفت بیش از۹۰ درصد درحال اجراست که بزودی تکمیل خواهد شد. همچنین در مشهد نیز از طرح‌های در دست اجرا که اولویت محسوب می‌شوند، می‌توان به اورژانس بیمارستان قائم با پیشرفت ۸۵ درصد و بیمارستان هاشمی نژاد با پیشرفت بیش از ۶۰درصد اشاره کرد. ناگفته نماند که بیمارستان گلبهار نیز به عنوان طرحی جدید مرحله ساخت اسکلت را طی می‌کند.

وی همچنین یادآور می‌شود: برای انجام طرح بیمارستان سوانح جنوب مشهد نیز در حال بررسی مجدد هستیم و اعتباراتی نیز دریافت شده است. به این ترتیب درصدد هستیم در بازه زمانی کمتر با تدوین نقشه‌ها و تعیین پیمانکار این طرح را آغاز کنیم. چراکه این طرح به دلیل نبود اعتبارات در عمل ۵ سال متوقف بوده است.

 سخن آخر

در حالی اجرای بیمارستان سوانح جنوب مشهد به خوابی چند ساله رفته که برخی صاحب نظران معتقدند برای تسهیل در روند تکمیل این طرح باید بحث دستور صادر شده از سوی مقام معظم رهبری را احیا کرده و از این طریق به جلب اعتبارات کافی پرداخت. چراکه در غیر این صورت تکمیل طرح یاد شده به دهه‌های آینده موکول خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.