هشت ماه پس از آغاز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر در سال ۲۰۱۱، مقر سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره هدف هجوم هزاران معترض قرار گرفت.

نگاهی به روابط مصر و رژیم صهیونیستی پس از انقلاب ۲۵ ژانویه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، انقلابیون مصر با هجوم به سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در حالی‌که فریاد «غزه رمز عزت ماست» سر می‌دادند، پرچم این رژیم را پایین کشیده و به اسنادی در داخل سفارت دست یافتند.

به گزارش شبکه الجزیره، حادثه هجوم به سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره آغازگر مرحله جدیدی از سیاست مصر در قبال این رژیم بود و پس از آن «محمد مرسی» نخستین رئیس‌جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم «حسنی مبارک» روی کار آمد که حتی یک بار هم از واژه «اسرائیل» در سخنرانی خود استفاده نکرد.

طبق گفته الجزیره، به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۲، مرسی همبستگی خود با غزه را به طور علنی اعلام و تأکید کرد که «هرگز غزه را تنها نخواهیم گذاشت» و حتی «هشام قندیل» نخست‌وزیر وقت مصر را برای حمایت از فلسطینیان به نوار غزه اعزام کرد اما پس از حوادث سال ۲۰۱۳ یا همان «کودتای نظامی» که به عزل مرسی توسط وزیر دفاع وقت یعنی «عبدالفتاح السیسی» منجر شد، روابط مصر و رژیم صهیونیستی دچار تحول شد.

صلح گرم و روابط صمیمانه

به طور کلی روابط مصر و رژیم صهیونیستی از ابتدای انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ تا سوم جولای ۲۰۱۳ شاهد نوعی ضعف در روابط بود، دوره‌ای که رهبران سیاسی صهیونیست بارها درباره وجود رئیس‌جمهوری وابسته به اخوان‌المسلمین در مصر ابراز نگرانی کردند.

پس از روی کار آمدن السیسی و تأکید وی بر «صلح گرم و روابط صمیمانه با تل‌آویو»، محافل صهیونیستی نیز از عزل مرسی ابراز خرسندی کردند تا حدی که «توفیق عکاشه» روزنامه‌نگار مصری نزدیک به محافل امنیتی به مسئولان این کشور توصیه کرده بود که با رژیم صهیونیستی تماس برقرار کرده و از این رژیم برای دفاع از نظام جدید مصر در نزد کشورهای غربی و آمریکا درخواست کنند و چنین وانمود کنند که نظام جدید مصر حاصل انقلاب مردمی است نه یک «کودتای نظامی» و بعدها مسئولان مصر نیز این توصیه را عملی کرده و رژیم صهیونیستی نیز موفق شد در سطح جهان برای نظام جدید مصر تبلیغ کند.

السیسی از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۴ تا کنون همواره از رژیم صهیونیستی به عنوان دوست مصر یاد کرده و از هیچ فرصتی برای تأکید بر این مسئله دریغ نمی‌کند. وی در سخنرانی خود در سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷ بر ضرورت «سلامت شهروند اسرائیلی» تأکید کرد و علاوه بر آن در آوریل ۲۰۱۷ نیز در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی خود به «معامله قرن» را مورد تأکید قرار داد.

رئیس‌جمهور مصر اخیرا نیز به همکاری تنگاتنگ بین ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی در زمینه مبارزه با تروریسم در سیناء اذعان کرد.

اخیرا نیز «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در سفری به قاهره در همایش گاز مدیترانه در قاهره شرکت کرد و از بناهای تاریخی مصر نیز بازدید کرد.

این سفر وزیر صهیونیستی به قاهره در راستای اقدامات مربوط به تقسیم ثروت گاز مدیترانه بود و این برجسته‌ترین همکاری بین مصر و رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن السیسی بود و اشتاینیتز اعلام کرد که بزودی گاز این رژیم به مصر می‌رسد.

چند ماه قبل نیز چند توافقنامه صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر به ارزش یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال، بین شرکت‌های مصری و صهیونیستی امضا شد.

امضای این قراردادها در حالی است که در دوره مبارک گاز مصر با نازلترین قیمت به رژیم صهیونیستی صادر می‌شد که یکی از عوامل آغاز انقلاب علیه مبارک نیز همین مسئله بود و انقلابیون بارها خط لوله انتقال گاز به سرزمین اشغالی در شبه‌جزیره سیناء را منفجر کردند.

عزل مرسی ضرورتی برای تل‌آویو

«سید امین» تحلیلگر سیاسی در زمینه روابط مصر و رژیم صهیونیستی معتقد است که انقلاب ۲۵ ژانویه روابط قاهره و تل‌آویو را وارد «باتلاق بزرگ» کرد در حالی‌که همین انقلاب به تنهایی برای تضعیف طرح‌های سلطه آمریکایی و صهیونیستی در منطقه کافی بود و لذا حوادث سال ۲۰۱۳ و عزل مرسی، ضرورتی برای رژیم صهیونیستی به منظور حفظ امنیت این رژیم بود چرا که انقلاب تهدیدی برای امنیت این رژیم به حساب می‌آمد.

در همین رابطه «احمد البقری» فعال و انقلابی مصر که در انقلاب ژانویه شرکت داشته، معتقد است که ملت‌های عربی مانعی در برابر دیکتاتورها برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر هستند.

وی افزود که نتیجه طبیعی انقلاب‌های عربی، رعب و وحشت رژیم صهیونیستی بود چرا که این رژیم می‌دانست بیداری ملت‌های عربی یعنی نابودی این رژیم و به همین دلیل با همکاری به تقویت جریان ضد انقلاب روی آوردند تا از این رژیم در برابر خشم مردمی حمایت کنند.

البقری همچنین گفت که شکست انقلاب مصر باعث شد این کشور از معادلات منطقه‌ای خارج شود و حتی در کفه ترازوی رژیم صهیونیستی قرار گیرد تا حدی که این رژیم و آمریکا جرأت پیدا کرده و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.