حجت الاسلام منتظری گفت: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست و نمی‌خواهیم به قدری محدودیت ایجاد کنیم که غیر قابل استفاده باشد.

 کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور ظهر امروز در نشستی که با حضور دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها برگزار شد، گفت: امروز جامعه ما به صورت مقطعی با مشکل اقتصادی مواجه است و مسئولین باید تمام توان خود را برای مقابله با آن به کار بگیرند و با خودداری از کارهای معمولی به این موضوع بپردازند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین همه قبول دارند که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم، اظهار کرد: جنگ اقتصادی یک موضوع غیر قابل انکار است و باید تمام توان خود را صرف مبارزه با جنگ اقتصادی کنیم تا در این جنگ پیروز شویم و اگر مباحثی غیر جنگ اقتصادی را مطرح کنیم به نفع کسی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تأکید بر اینکه مطرح کردن مسائل درجه ۲ و ۳ به نفع کشور نیست، تصریح کرد: آیا امروز مسئله فیلترینگ از ضروریات جامعه است که بخواهیم بخشی از افکار عمومی و رسانه‌ها را متمرکز بر این مسئله کنیم؟

دادستان کل کشور با اشاره به اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه فیلتر به تاریخ پیوست و اولین کسی که فیلتر را آورد رضا شاه بود، گفت: آیا این سخنان به مصلحت کشور است؟

وی با تأکید بر اینکه ما باید به مسائل اولیه زندگی مردم بپردازیم، افزود: در حال حاضر کارخانجات و کارگران مشکل دارند و خبرها نشان می‌دهد حقوق آن‌ها ماه‌ها عقب افتاده است و آیا پرداختن به فیلتر به جای پرداختن به این مسائل کاری سنجیده است؟

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه فیلتر یک نوع محدودیت برای دسترسی کاربران به وبگاه‌هایی است که بسیاری از کشورها بحث محدود کردن آن را جزء برنامه‌های خود گذاشتند، گفت: در بسیاری از کشورها این‌طور نیست که فضای مجازی رها باشد و هر کس هر کاری را انجام دهد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فیلتر یعنی محدود کردن مواردی که به اجماع آسیب می‌زنند، بیان کرد: در فضای مجازی شاهدیم که به ذات احدیت خدا و پیامبر اهانت می‌شود و روابط خانمان سوز جنسی را ترویج می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم مسئولین کاری کنند که این آسیب‌ها دامن مردم را نگیرد، باید ما را مسخره کنید و بگویید فیلتر به تاریخ پیوست!

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه ما به تاریخ می‌پیوندیم ولی مبارزه با فساد به تاریخ  نمی‌پیوندد، اظهار کرد: فیلتر کردن یعنی اینکه شما راه قتلگاه را برای کسانی که در این مسیر هستند، ببندید.

دادستان کل کشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فضای مجازی قتلگاه جوانان‌ شده است،گفت: به صراحت بگویید که آیا این حرف را قبول دارید یا ندارید و اگر قبول دارید که فضای مجازی بستری برای جرایم شده پس باید به فکر درمان آن باشید و پیشگیری کنید.

وی تصریح کرد: پیشگیری به این معنی است که یک جاده سالم را که برای مردم خطری ندارد پیش روی آن‌ها قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه من به عنوان مدعی‌العموم از مسئولین امر مطالبه می‌کنم، اظهار کرد: رهبر انقلاب در سال‌های ۸۴، ۸۹ و ۹۱ مطالبه جدی برای شبکه ملی اطلاعات داشت و من از جاوید نیا معاون فضای مجازی، یک سابقه از این امر را درخواست دارم تا ظرف یک هفته برای دادستان‌ها ارسال کند تا ببینند که سابقه این امر به چه زمانی برمی‌گردد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما هم توان انسانی و هم جوانان دانش‌آموخته داریم، تاکید کرد: مطالبه صریح من از رئیس جمهور این است که چرا این مطالبه بر حق رهبری و مردم را عملیاتی نمی‌کند؟ چرا فضای مجازی در اختیار خود دولت ایجاد نمی‌کنند؟ چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است؟

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به اینکه چرا وزیر ارتباطات مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمی‌کند؟ ادامه داد: ما بررسی کردیم و دیدیم این مصوبات اجرا نشده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه من گزارش این موضوع را در شورای عالی فضای مجازی ارائه کردم که مصوبات آن اجرا نشده است، گفت: همه این موارد نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان‌های داخلی اراده جدی نیست.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تضعیف دولت نیستیم، تصریح کرد: ما می‌گوییم که دستگاه قضایی در خدمت شماست و بیایید با هم تلاش کنیم، زیرا این راهی که دشمن گشوده به سعادت نمی‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه از دادستان‌های مراکز استان‌ها خواست که این موضوع را با تدبیر پیگیری کنند و تا جایی که وظایف آن‌ها اقتضا می‌کند این مسئله را رها نکنند.

دادستان کل کشور افزود: امیدوارم کار به جایی نرسد که دستگاه قضا در این راستا از تکالیفی که دارد استفاده کند.

وی با بیان اینکه ما را از فیلتر نترسانید، اظهار کرد: ما دنبال این نیستیم که جایی را ببندیم بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید امن باشد تا دشمن نتواند از آن بر علیه ما استفاده کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه شرایط امروز جامعه به گونه‌ای است که همه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به آن اشراف دارید، افزود: چند سالی است که دشمن برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی‌های حساب شده‌ای انجام داده و به غلط تصور می‌کردند که جمهوری اسلامی جشن چهلمین سال خود را نخواهد دید.

  وی با اشاره به اینکه مسئولین نظام استکباری آمریکا این موضوع را به صراحت گفته‌اند، تاکید کرد: آن‌ها تصور می‌کنند با مشکلاتی که تحمیل می‌کنند به اهدافشان می‌رسند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه وظیفه ما اقتضا می‌کند در مقابل اینگونه برنامه ریزی دشمن در همه دستگاه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی تعامل داشته باشیم، اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم در برابر توطئه‌های دشمن وحدت داشته باشیم و این کار از وظایف تشکیلاتی و اداری ما است.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان‌های استان‌های کشور اظهار کرد: شما به موجب قانون نه تنها وظیفه نظارت به دادسراها را دارید بلکه باید نسبت به برنامه ریزی‌های دشمن اطلاعات به روز داشته باشد و نسبت به مسائلی که در حوزه استانی شما می‌گذرد به صورت شبانه‌روزی رصد کنید و اقدامات خود را جامع عمل بپوشانید.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه دستگاه اجرایی مسئولیت‌های خطیری دارد،گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که بخشی از آن به خاطر توطئه‌های دشمن است، بخشی دیگر هم به مسائل داخلی بر می‌گردد و نسبت به آنچه که به مسائل داخلی بر می‌گردد باید تلاش کنیم و اگر نمی‌توانیم مشکلات را به صفر برسانیم؛ آن‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه قوه مجریه و قضاییه این مسئولیت خطیر را عهده‌دار هستند، اظهار کرد: خدماتی که دولت در حوزه‌های مختلف انجام داده کم نیست و در این چهل سال مجموعه نظام برای مردم خدمات ارزنده‌ای داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تأکید بر اینکه باید وظایف خود را برابر انقلاب انجام دهیم، بیان کرد: اشکالات و نابسامانی‌ها در مدیریت‌های مختلف وجود دارد و ما آن را انکار نمی‌کنیم و در مقابل ضعف‌هایی هم که در دستگاه قضایی هست مسئولیم و باید آن‌ها را به حداقل برسانیم و به نحو شایسته به مردم خدمات قضایی ارائه دهیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در مدیریت اجرایی هم اشکالاتی وجود دارد،  گفت: باید کمک کنیم آن‌ها هم ضعف‌های خود را به حداقل برسانند و از طرف دیگر باید با عوامل مشکلات در چارچوب مقررات برخورد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه قوه قضاییه در چند ماه اخیر چند اقدام قابل توجه داشته که یکی از آن‌ها برخورد با فساد و مفسدین بوده است، تصریح کرد: برای این کار یک سری مشکلات قانونی داشتیم که به رهبر انقلاب ارائه شد و از ایشان استجازه خواستیم که مقام معظم رهبری هم اجازه دادند و بر همین اساس در این چند ماه شاهد برخوردهای مناسبی با افراد مفسد در رسیدگی‌ها و صدور حکم‌های قضایی بودیم و امیدواریم این کار ادامه یابد و برخورد قوه قضاییه در کاهش فساد مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه برخورد با فساد تنها از راه برخورد قضایی میسر نمی‌شود، اظهار کرد: انتظار ما این است که گلوگاه‌های فساد بسته شود و اگر پرونده‌ها را تحلیل کنیم خواهیم دید که اگر مسئولین اجرایی آن منافذ را بسته بودند و پیگیری‌های لازم انجام می‌شد شاهد این فسادها نبودیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: مبارزه با فساد قبل از دستگاه قضایی باید در دستگاه اجرایی صورت بگیرد و ما هم وظیفه داریم که کمک کنیم و برای آن‌ها هم حجت شرعی باقی نمی‌گذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه دادستان‌ها اعلام آمادگی می‌کنند که برای مبارزه با فساد و مبارزه با عناصری که در ایجاد فساد مؤثر هستند این آمادگی را دارند که پیشگیری‌های لازم انجام شود، اظهار کرد: هر جا که نیاز به حمایت دستگاه قضایی بود موضوع را به ما منتقل کنند تا حمایت بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه دادستان‌ها در استان‌ها نسبت به این مسئله باید تلاش کنند تا از فساد جلوگیری شود، اظهار کرد: اگر دیدید در دستگاهی فساد انجام شده بدون تعارف وارد عمل شوید و اگر نیاز به حمایت از مرکز بود موضوع را به ما منتقل کنید.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه شما وظیفه دفاع از حقوق مردم را دارید، خاطرنشان کرد: اگر ما کوتاهی کنیم هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه خلق خدا مسئولیم و لذا باید با اتکا به دستورالعمل‌ها ورود کنیم تا همه جای کشور بدانند که دستگاه قضایی مقتدرانه نسبت به فسادی که وابسته به هر دستگاهی باشد ورود می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع دوم بحث مبارزه با احتکار و قاچاق و گران فروشی است که مشکلاتی را در حوزه بازار و اقتصاد بوجود آورده است.

منتظری افزود: در بررسی‌ها دیدیم که باید دادستان‌ها به صورت جدی وارد عرصه شوند و با بخش‌های مختلف هماهنگ شوند و ما هم گفتیم کمیته‌ای با محوریت دادستان‌ها و با همکاری مدیر اطلاعات استان، نیروی انتظامی، سپاه و رئیس اتاق اصناف برای مقابله با این وضعیت تشکیل شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بحث کارشناسی این موضوع به دست رئیس قوه قضایی رسید و از سوی او هم تأیید شد، اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه دستور داد تا دادستانی کل وارد شود و در تاریخ ۲۶ دی دستورالعمل آن تهیه و ابلاغ شد و انتظار می‌رود که در مراکز استان‌ها و شهرها این موضوع به صورت جدی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید طوری عمل کنید که مردم در دو هفته آثار این کار را ببینند، افزود: این اقدامات در تهران انجام شده، ولی مسئله موجود همیشگی نیست و ما تا مقطعی که وضعیت اقتصادی این چنین است باید این اقدامات را انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تأکید بر اینکه باید تلاش شود این موضوع هم خیلی هم قضایی نشود، بیان کرد: باید این مشکلات با تعامل حل شود و بخش خصوصی هم جدی گرفته شود و سعی کنید که با خودداری از تعقیب و دستگیری و با استفاده از صلح و سازش این مشکلات را مدیریت و حل کنید و اگر لازم بود وارد اقدام قضایی شوید.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر یک مدیر تولید کننده و یا کارخانه دار تبعیت نکرد به طور موقت برای آن کارخانه یک مدیر منصوب کنید و به هیچ وجه نباید اجازه دهید کارخانه یا مراکز تولید تعطیل شوند و به هر ترتیبی باید کارخانه را سرپا نگه دارید و آن جا که مشکل تولید دارند از طریق مذاکره مشکلشان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع حقوق عامه دو سال است که مطرح شده و دادستان‌ها به آن اهتمام دارند، اظهار کرد: ما در عمل دیدیم که با ناهماهنگی روبرو هستیم و لذا تصمیم گرفتیم این وضعیت را مدیریت کنیم و لازمه آن امر برخورداری از دستورالعمل مدون بود که از ابتدای سال به صورت جدی در دادستانی بر روی آن کار کردیم و گزارش آن را به رئیس قوه قضاییه دادیم و او هم در دستور کار قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه باید نسبت به این دستورالعمل چند نکته در نظر گرفته شود، بیان کرد: این دستورالعمل باید به دقت مطالعه شود و ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کل کشور افزود: از آن جایی که این دستورالعمل جدید است انتظار داریم نقاطی که در آن دارای اشکال است در اولین فرصت به ما منتقل شود تا آن را اصلاح کنیم تا در زمان اجرای آن تأخیر رخ ندهد.

وی با بیان اینکه مسئله نظارت و پیگیری حقوق عامه مورد توجه قوه قضاییه بوده است، ادامه داد: امروزه فضای مجازی بستری برای بسیاری از جرایم شده است و من در این مورد به مسئولین گفتم که اگر می‌خواهید ببینید که مردم چه آسیب‌هایی از فضای مجازی می‌بینند به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنید.

منتظری با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به جرایم فضای مجازی بی تفاوت باشد، اظهار کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است و هنگامی که می‌بینیم انواع جرایم در بستر فضای مجازی رخ می‌دهد باید پیشگیری کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فضای مجازی با یکسری چالش‌ها روبرو شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی امروزه جزء لوازم زندگی شده است و همانگونه که مردم برای روشن کردن محل کارشان نیاز به برق، تلفن و گاز دارند امروزه ارتباطات ما در داخل و خارج کشور با استفاده از فضای مجازی و اینترنت جزء لاینفک است و حتما باید آن را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست و نمی‌خواهیم به قدری محدودیت ایجاد کنیم که غیر قابل استفاده باشد، گفت: از مردم انتظار داریم به واقعیت‌ها توجه کنند و اگر ما بخواهیم جرایم فضای مجازی را برای مردم تشریح کنیم به مصلحت امنیت فکری مردم نیست و از سویی دیگر نمی‌توانیم به عنوان مسئول بی تفاوت از آن عبور کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.