۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 641584

یک اقتصاددان ارشد جهانی گفت: به نظر می رسد رشد اقتصادی جهان به کندترین سرعت خود رسیده است چون رکود در منطقه یورو و چین ادامه دارد و آمریکا هم به زودی به این جمع اضافه می‌شود.

رشد اقتصادی جهان کند شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، یک نظرسنجی از صدها اقتصاددان در سراسر جهان نشان می‌دهد یک رکود اقتصادی جهانی در راه است و هرگونه تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین سرعت این رکود را بیشتر می‌کند .
درست یک سال قبل، اقتصاددان ها در مورد رشد قابل توجه اقتصاد جهان خوش‌بین بودند ولی افزایش تنش های تجاری و و کسادی شرایط مالی به فعالیت در اکثر اقتصادها ضربه زده و رشد چین را در سال گذشته به پایین‌ترین حد طی ۲۸ سال رسانده است .
نظرسنجی‌های مختلف طی دو سال گذشته، سیستم حمایت از تولیدات داخلی را یک ریسک اساسی برای اقتصاد جهان نشان داده است .
طبق آخرین نظرسنجی از ۵۰۰ اقتصاددان در ماه جاری رشد اقتصاد جهان در ۲۰۱۹ برای ۳۳ اقتصاد از ۴۶ اقتصادی که مورد سوال بودند، کاهش می‌یابد. در ۱۰ اقتصاد تغییری ایجاد نمی شود و فقط ۳ اقتصاد رشد کمی خواهند داشت .
کاخ سفید در اول مارس به ترامپ و زی جینپینگ مهلت داد به یک توافق برسند وگرنه عوارض ۲۰۰ میلیارد دلاری دیگری بر کالاهای چینی وضع خواهد شد ولی هنوز تا فراهم آمدن عناصر ساختاری لازم برای عقد این قرارداد فاصله زیادی وجود دارد .
این نگرانی ها همراه شده با پیش‌بینی‌های ضعیف برای ارزش سرمایه‌های مختلف طی چند ماه گذشته، از شاخص سهام گرفته تا اوراق قرضه و نفت .  
جنت هنری، اقتصاددان ارشد جهانی گفت:« صرف نظر از آتش بس بین ترامپ و زی در نشست ماه دسامبر،  تنش های تجاری بر فعالیت های اقتصادی ۲۰۱۹ تاثیر می گذارد» .
«افزایش بیشتر عوارض به تعویق افتاده است ولی اشاره ای نشده که عوارض فعلی برداشته می شوند یا نه و احتمال وضع عوارض آمریکا بر خودرو هنوز هم روی میز است» .
علیرغم آتش بس ۹۰ روزه در اوایل دسامبر و گفته ترامپ مبنی بر خوب پیش رفتن مذاکرات با چین، نگرانی ها بر سر این درگیری همچنان وجود دارد .
پیش بینی می‌شود اقتصاد جهان در سال جاری ۳.۵ درصد رشد کند یعنی دومین کاهش مستقیم در ابتدای ۲۰۱۹ پس از ۳.۶ درصدی که قبلا اعلام شده بود .
این ۳.۵ درصد مطابق با دورنمای رشد از نظر صندوق بین المللی پول است که پیش از برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام شد .
افت شدید رشد اقتصادی منطقه یورو پس از اینکه آلمان یک رکود را در نیمه دوم سال گذشته رد کرد، آشکارتر شد .
اندرو کنینگهام، اقتصاددان ارشد منطقه یورو وگفت:« به نظر می رسد رشد اقتصادی جهان به کندترین سرعت خود رسیده است چون رکود در منطقه یورو و چین ادامه دارد و آمریکا هم به زودی به این جمع اضافه می‌شود» .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.