وزارت خارجه سوریه با تأکید بر این ترکیه از سال ۲۰۱۱ توافق آدنا را نقض کرده است، پایبندی خود را به این توافق اعلام کرد.

دمشق: ترکیه از ۲۰۱۱ توافق آدنا را نقض کرده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه به اخبار منتشر شده درباره همکاری مشترک ترکیه و سوریه بر سر توافق «آدنا» واکنش نشان داد.

این منبع تأکید کرد که پس از اظهارات مکرر و غیر مسئولانه دولت ترکیه درباره مقاصد خصمانه خود در سوریه، باید گفت که سوریه به این توافق همچنان پایبند است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که سوریه علاوه بر این توافق، نسبت به سایر توافقهای مربوط به مبارزه با تروریسم پایبند است، ولی دولت ترکیه از سال ۲۰۱۱، از طریق حمایت از تروریسم، تأمین مالی و تسهیل رسیدن تروریستها به سوریه یا اشغال خاک سوریه از طریق گروههای تروریستی وابسته به خود یا از رهگذر نیروهای مسلح خود، این توافق را نقض کرده و می‌کند.

وی تصریح کرد که دولت سوریه تأکید دارد که فعال کردن این توافق در صورتی انجام خواهد شد که وضعیت در مرزهای بین دو کشور به حالت قبلی بازگردد، نظام ترکیه نیز به این توافق پایبند باشد، از حمایت و تأمین مالی و تجهیزت تسلیحاتی و آموزش تروریستها دست بردارد و نیروهای نظامی خود را از مناطقی که در سوریه اشغال کرده، خارج کند تا دو کشور بتوانند این توافق را مجددا اجرا کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته  در خصوص اوضاع شمال سوریه، مدعی شد که ترکیه باید شرایط میدانی شمال سوریه را تحت کنترل خود داشته باشد و گزینه‌های دیگر پذیرفتنی نیست و اتفاقاتی که در این منطقه می‌افتد به ترکیه مربوط می‌شود و نه سوریه و تأثیرات آن متوجه ترکیه است.

او با بیان اینکه ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه طی ماههای آتی صورت می‌گیرد گفت: «ترکیه تنها قدرتی است که می‌تواند منطقه امن را ایجاد کند و موضوع تشکیل «مجمع جهانی» برای این منظور منتفی است».

اردوغان همچنین مدعی شد که طبق توافق ۱۹۹۸ آدنا با سوریه، ترکیه این اجازه را دارد که در صورت وجود تهدیدات، وارد خاک سوریه شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.