یک سال از حادثه هولناک کشتی نفتکش سانچی گذشت. حادثه‌ای که در آن ۳۰ نفر از خدمه و پرسنل ایرانی این کشتی گرفتار آتش حاصل از برخورد نفتکش سانچی با کشتی کریستال چینی جان خود را از دست دادند و جز سه نفر از آن‌ها پیکر بقیه جان باختگان کشف نشد.

همه چیز درباره تماس‌های مشکوک زنده بودن خدمه سانچی

در حالی که این حادثه دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد و اکثر خانواده‌های خدمه کشتی سانچی با موضوع جان باختن عزیزانشان کنار آمده بودند اما انتشار اخباری در فضای مجازی موجب شده تا آتش فراغ عزیزان خدمه سانچی در دل خانواده‌های آن‌ها دوباره شعله‌ور شود. قضیه از این قرار است که گویا از اردیبهشت سال جاری به بعد تماس‌هایی با برخی از خانواده‌های جان باختگان برقرار شده که به نوعی موجب ایجاد دوگانگی در بین آن‌ها شده است. گرچه حقیقت ماجرای این تماس‌ها هنوز برای هیچ کدام از افراد خانواده‌های مذکور مشخص نشده اما آن‌ها مدعی هستند که تماس‌های ناشناسی با آن‌ها گرفته شده است که شائبه زنده بودن برخی از خدمه کشتی سانچی را تقویت می‌کند. آن‌ها ادعا دارند که خدمه از منطقه‌ای در اقیانوس آرام با آن‌ها تماس گرفته و در تلاش بودند تا زنده بودن خود را اعلام کنند.

موارد دیگری از این دست اخبار نیز در فضای مجازی وجود دارد که هر کدام به اظهار نظرهایی متفاوت از تماس‌های برقرار شده منتهی می‌شود. مانند تماس به خط اختصاصی همسر یکی از جان باختگان که فقط و فقط شماره این خط را شوهرش داشته و نفر دیگری از آن خبر نداشته است. یا اینکه ارتباط با بستگان جان باخته دیگری در کانادا و...

 تماسی با مشهد برقرار نشده است

برای روشن شدن این جریان با همسر و برادر فرید محبی سرمهندس خراسانی کشتی سانچی تماس برقرار کردیم تا از چگونگی ماجرا با خبر شویم.

الیا محتشمی همسر سر مهندس خراسانی کشتی سانچی درباره اینکه آیا با شما نیز تماس‌هایی در این مورد برقرار شده است، به خبرنگار ما گفت: من هیچ تماسی در این مدت نداشته‌ام اما از برخی از خانواده‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستم، شنیدم که تماس‌هایی بر همین مبنا داشته‌اند و بعد از مدت کوتاهی تلفن قطع شده است. من جریان را از پنج الی ۶ ماه قبل شنیدم و تا حدودی دنبال کرده‌ام اما این خبر باز دوباره جدیداً رسانه‌ای شده است.

وی در ادامه افزود: من به شخصه بعد از برگزاری جلسه شفاف‌سازی نفتکش که در آن جلسه صداهایی که از جعبه سیاه موجود بود، پخش شد کاملاً قانع شدم که عزیزانمان جان باخته‌اند اما برخی از خانواده‌ها گفتند این صداها واقعی نیست. با این وجود در تصورم هم نمی‌گنجد که خطای انسانی در این حد باشد مگر اینکه بعد از صداهایی که در جعبه سیاه موجود بود اتفاق دیگری افتاده باشد.

 شائبه زنده ماندن خدمه سانچی

محتشمی همچنین اظهار داشت: من به خانواده‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته شده حق می‌دهم چون بارها این موضوع را که با آن‌ها تماس‌های مشکوک برقرار شده است را عنوان کردند اما خیلی به آن‌ها اهمیت داده نشده است. در کل باید بگویم از روزی که این اتفاقات افتاده تناقض بدی به وجود آمده است. من و یکی از همسران دیگر خدمه سانچی که با هم در ارتباط هستیم با خودمان می‌گوییم نکند همسرانمان و بقیه خدمه زنده باشند.

من حتی به آقای عبداللهی وکیل خانواده یکی از جان باختگان سانچی که مدعی است مدارکی مبنی بر زنده بودن خدمه دارد، گفتم کوچک‌ترین مدرکی به من نشان دهید که عزیزان ما زنده‌اند تا هر جا که لازم باشد من همراه شما خواهم بود و پیگیری خواهم کرد اما تاکنون چنین مدرکی به من ندادند فقط می‌گویند مدرک داریم که خدمه زنده‌اند.

 ماجرای پیام‌هایی که دریافت شد

همسر سر مهندس خراسانی کشتی سانچی با بیان این موضوع که هستند کسانی که با نرم‌افزارهای خاص به دنبال اذیت و آزار مردم هستند شاید این چنین تماس‌هایی با خانواده جان باختگان گرفته باشند اما باز برای خودم پرسش پیش می‌آید که چرا اگرقرار بر آزار و اذیت بود در این مدت کسی با من تماس نگرفته است. فقط تنها چیزی که برای من اتفاق افتاد این بود که من بعد از ماجرای سانچی چند ماهی به همسرم در تلگرام پیغام می‌دادم در یک مورد بعد از عوض کردن گوشیم دیدم یکی از پیام‌هایم تیک دریافت خورده است که بعداً فهمیدم عوض کردن تلفن همراهم موجب شده این اتفاق بیفتد.

اما در همین شرایط حتی با برادر یکی از قربانیان در کانادا تماس گرفته شده و عنوان شده من پیام‌رسان خدمه کشتی سانچی هستم و آن‌ها زنده‌اند. برای همین موارد است که خانواده‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته شده نمی‌پذیرند که آن‌ها جان باخته‌اند.

محتشمی می‌گوید: تماس‌های این چنینی در یک مورد می‌تواند درست باشد که موضوع گروگانگیری در میان باشد. من خیلی بدم می‌آید خودم را قانع کنم که شوهرم مرده است اما نباید فراموش کنیم که اکنون دنیا، دنیای ارتباطات است بیشتر از یک سال از جریان سانچی می‌گذرد اگر قرار به گروگانگیری بود قطعاً تاکنون گروگانگیرها خواسته‌هایی از ما داشتند.

وی در ادامه افزود: شرایط خیلی شرایط بدی است چون تا زمان می‌گذرد و ما خانواده به آن عادت می‌کنیم خبر جدیدی، تماس جدیدی و... در فضای مجازی یا بین خانواده‌های جان‌باختگان منتشر می‌شود که همه را امیدوار یا ناامید می‌کند. من امیدوارم اگر جریان تماس‌ها واقعیت دارد با پیگیری مسئولان هرچه سریع‌تر برای ما و بقیه مردم شفاف سازی شود چون در صورت حتی یک هزارم درصد صحت داشتن تماس‌ها کل ایران از این بابت خوشحال خواهند شد.

 انکار شرکت نفت

وحید محبی برادر سر مهندس خراسانی کشتی سانچی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: ما نیز اخبار تماس با برخی از خانواده‌های جان باختگان سانچی را شنیده‌ایم اما شرکت نفت همه این موارد را منکر می‌شود. اما وکیل خانواده عبداللهی که پیگیر این جریانات است مدعی است که مدارک زیادی مبنی بر زنده بودن خدمه سانچی دارد اما همان طور که گفتم شرکت نفت منکر این جریانات می‌شود که ما هم فکر می‌کنیم دروغ است و ما هم این چنین کشته شدنی را قبول نمی‌کنیم.

محبی افزود: من خودم به شخصه ندیدم و نشنیده‌ام که تماسی این چنینی درست باشد و آن را به راحتی قبول نمی‌کنم گرچه که مرگ این عزیزان را هم نمی‌توانم قبول کنم اما وقتی لیست تماس را به دوستان دادند و کسی پیگیری نمی‌کند و موضوع را منکر می‌شوند این جریان نگرانی‌های ما را بیشتر می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.