اقتدار دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران از همان سال های آغازین با دفاع و ایستادگی در برابر تجاوز صدام که با همراهی و حمایت دولت های غربی و اروپایی از آن همراه بود، کلید خورد و در طول این سال‌ها روند رشد خود را پر شتاب طی کرد.

اقتدار دفاعی ایران؛ کابوسی برای دشمنان

اختصاصی قدس آنلاین - اکنون که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، علیرغم توطئه ها و اقداماتی که از سوی دشمنان برای مقابله با کشورمان صورت می‌گیرد، دستاوردهای کشورمان در بسیاری از حوزه ها از جمله مسائل امنیتی و دفاعی چشمگیر و قابل توجه بوده است.در سال های اخیر توان کشور در حوزه ساخت و پرتاب موشک نیز از چنان پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده که  سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز، با بیان اینکه ما به سبب هراس دشمن به هیچ وجه جنگ نظامی نخواهیم داشت، گفت: «ما امروز موشکی را پرتاب می‌کنیم که می‌تواند شناورهای متحرک را در دریا با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد؛ آن هم نه موشک کروز بلکه بالستیک که با ۸ برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود؛ به جرات می‌توانم بگویم که این فناوری نه در اختیار آمریکا است و نه روسیه؛ البته روسیه موشک اسکندر را دارد که دقیق است، اما برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خب؛ این مهم از کجا آمده در حالی‌که همه دروازه‌های علم و فناوری به روی ما بسته بوده است».

 البته مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که برنامه موشکی ایران تنها جنبه بازدارندگی دارد، چنانچه مقام معظم رهبری شهریور ماه سال گذشته در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: تنها عامل رفع تهدیدات نظامی دشمنان را «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» دانستند.

به همین بهانه، برخی دستاوردهای دفاعی و موشکی کشورمان را در سال های اخیر مرور می کنیم.

 «قیام»؛ دروازه ورود به عرصه جدید موشک‌های بالستیک

در مرداد ماه سال 89 اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» باموفقیت تست و شلیک شد. قیام از جدیدترین موشک‌های ایرانی است که باید آن را آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک‌های بالستیک سوخت مایع ایرانی دانست. کارشناسان نظامی موشک « قیام» را را دروازه ورود ایران به عرصه جدید ساخت موشک‌های بالستیک می‌دانند.

موشک عماد

عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد ایران که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد، همان نسل جدید موشک‌های ساخت متخصصان داخلی است که جهانیان را به حیرت واداشته است و هیئت حاکمه کشورهای غربی بویژه آمریکا را در اواخر سال ۹۴ به تکاپو انداخته بود که چنین القاء کنند رونمایی و آزمایش موشک عماد نقض برجام بوده است؛ ادعایی که از سوی مسئولان کشورمان با استناد به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رد شد.

موشک بالستیک زلزال

زلزال از جمله موشک‌های برد کوتاه سطح به سطح بوده که توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فراوانی داشته و با کلاس‌ها و بردهای مختلف نقش عمده‌ای در تغییر توازن قدرت در نبرد زمینی ایفا می‌کند. زلزال نام سری ازموشک های ساخت ایران است که در رده موشک های بالستیک کوتاه برد قرار می‌گیرد. این موشک انواع مختلفی چون زلزال 1، 2،3 وهم چنین زلزال 110 و 313 نیز دارد.

موشک خلیج فارس

موشک خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و عملکرد بالستیک، تمام معادلات حاضرین در خلیج فارس را برهم زد.

این موشک با شعاع بُرد عملیاتی 300 کیلومتر،  به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت آن -که کلاهکی با حدود 450 کیلوگرم مواد منفجره دارد- نخواهد داشت.

سوخت موشک خلیج فارس جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده و یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی مقدم به حساب می‌آید.

پهپادها؛ اقتدار دفاعی در آسمان

پهپاد «شاهد 129»

 این پهپاد قادر است به طور مداوم 24 ساعت پرواز و 8 موشک یا بمب را حمل کند و سرعت آن به 1700 کیلومتر در ساعت می رسد.

پهپاد فطرس

این پهپاد قابلیت 30 ساعت پرواز و حمل مهمات مختلف و انجام مأموریت های متعدد نظامی و غیرنظامی را دارد.

نمایش اقتدار ایران در پهنه دریا

ناوشکن جماران

جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس‌موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت‌شونده دریا به دریا و دریا به هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد.

زیردریایی «غدیر»

این زیر دریایی با قدرت جابجایی سریع، برای آبهای کم عمق ساخته شده و با سیستم نوین پرتاب اژدرِ خود، شناور دشمن را با دقت مورد اصابت قرار می دهد.

زیردریایی فاتح

این زیر دریایی نیز با تجهیزات پیشرفته، می تواند به مدت 5 هفته در زیر آب به مأموریتهای خود ادامه دهد، اما برای یک شناور دریایی، موشک و اژدر زیرسطحی بسیار مهم است که ایران در این زمینه نیز گام های مهمی برداشته که موشک شگفت انگیز «حوت» از جمله آنهاست.

ناوشکن سهند؛ پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه

پیشرفته ترین ناوشکن ساخت ایران است که چند ماه قبل به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. سهند پس از جماران و دماوند (یا ولایت) سومین کشتی جنگی ساخته شده توسط ایران است. این کشتی جنگی به یاد ناوچه سهند کلاس الوند که در سال ۶۷ غرق شد، سهند نامیده شد. ناوشکن جدید نیروی دریایی ارتش با قابلیت رادارگریزی به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن مجهز شده است. پس از ناوچه جماران اکنون نوبت به ناو سهند است تا قدرتنمایی نیروی دریایی ارتش ایران را بیش از پیش نشان داده و پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه لقب بگیرد. وزن ناوشکن سهند نیز چیزی در حدود ۲ هزار تن است.  پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه قادر است تا بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی را نیز با خود حمل کند.

رزمایش های بین المللی

علاوه بر تمام مواردی که در بالا ذکر شد، در طول سال نیز  رزمایش های مختلفی برای نمایش اقتدار دفاعی و نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.  کشورمان سالانه، در حدود 6 تا 8 رزمایش زمینی و دریایی در مقیاس متوسط برگزار می کند.

رزمایش دریایی مشترک ایران و چین

۲۸ خرداد، رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش ایران و چین در محدوده شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد. قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ناوگروه نیروی دریایی کشور چین و قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب پست فرماندهی و کنترل، هدایت عملیات، عملیات پرواز بالگرد و حضور دو ناوشکن ما در صحنه دریا این تمرین مشترک را انجام دادند.

رزمایش زمینی مشترک ایران و عراق

در تاریخ ۱۰ مهر، رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق با نام «اقتدار» در «مرز پرویزخان» یه عنوان یکی از مهمترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق برگزار شد. در این رزمایش، ارتش تحرک و قدرت تهاجمی خود را توسط یگان‌های واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان‌های زرهی به نمایش گذاشت و رزم آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور داشتند. در این رزمایش، توان زرهی، توپخانه، موشکی، پهپادی و بالگردی مورد آزمایش قرار گرفت.

رزمایش «پیامبراعظم»(ص)

برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم» (ص) 12 در منطقه خلیج فارس بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و این رسانه ها آن را رزمایشی «گسترده» همزمان با ورود ناو آمریکایی به منطقه ارزیابی کردند.

این رزمایش  با رمز مقدس «یا رسول الله» (ص) در منطقه عمومی خلیج فارس برگزار شد که همه مراحل و عملیات آن با موفقیت پایان یافت.

این رزمایش شامل اجرای عملیات آبی - خاکی، سرپل گیری در ساحل، هجوم به ساحل و دفاع از آن بوده و قابلیت‌ های آن در سامانه رزمی به هم پیوسته و شبیه به صحنه‌های واقعی اجرایی شد.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) 12 از رشته رزمایش ‌های ابلاغی و سالانه نیروی زمینی سپاه است که برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد.

رزمایش امداد و نجات دریایی

بزرگترین رزمایش امداد و نجات دریایی جهان با شرکت ۳۲ کشور در آب‌های کشور بنگلادش آغاز شد. ناوگروه ۴۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن سبلان و ناو لجستیکی بندرعباس پس از پیمودن ۳ هزار و ۸۰۴ مایل دریایی در این رزمایش شرکت کردند. ناخدایکم «رضا قربانی» فرمانده ناوگروه ۴۹ نداجا هدف از شرکت در این رزمایش بین المللی را حضور مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های آزاد و توانمندی برقراری امنیت در آب‌های اقیانوس هند توسط کشورهای حاشیه این اقیانوس بدون نیاز به دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای عنوان کرد.

تهیه و تنظیم: مینا افرازه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.