بعد از ناکام ماندن نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا برای اعلام ساز و کار مالی ویژه و جمع‌بندی درباره ایران، دیپلمات اسپانیایی توضیحاتی درباره نقش کشورش در این موضوع ارائه داده است.

دیپلمات اسپانیایی: مخالفتی با SPV نداریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه خبری- تحلیلی «پالیتیکو» ضمن انتشار اظهارات سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا علیه تلاش‌های این اتحادیه برای حفظ برجام، نظر یک دیپلمات اسپانیایی درباره دلایل اعلام نشدن «جمع‌بندی اتحادیه اروپا درباره ایران» و همچنین اعلام رسمی آغاز به کار ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا با ایران موسوم به «اس.‌پی.وی» را منعکس کرده است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «دیپلماسی ظریفِ اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران در مواجهه با یک وصله ناجورِ غیرمنتظره، دچار لغزش شده است: دعوای قدیمی بین اسپانیا و ایتالیا بر سر اینکه چه کسی در میز افراد موسوم به افراد بالغ متفکر بنشیند».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، اسپانیا از اینکه اتحادیه اروپا از این کشور برای حضور در میز مذاکرات با ایران بر سر بحران یمن، دعوت نکرده اما از ایتالیا دعوت کرده است، «عصبانی است» و به همین دلیل در نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا، مانع از صدور جمع‌بندی این اتحادیه در قبال ایران و همچنین اعلام «اس.‌پی‌.وی» شد.

پیشتر، روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده بود، بهانه عدم صدور بیانیه در مورد ثبت این ساز و کار مالی در نشست روز دوشنبه، اختلاف نظر میان اسپانیا و ایتالیا در مورد متن بیانیه اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران بوده است.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، قرار است اروپا در بیانیه خود در مورد اس‌.پی.وی، به ابعاد دیگر رابطه با ایران از جمله مذاکرات در مورد یمن و همچنین برنامه موشکی نیز بپردازد. گفته می‌شود اسپانیا از اینکه در بخش مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده، ناراضی است و خواستار آن است که نام این کشور نیز در این بخش درج شود.

حالا در گزارش پالیتیکو، ادعاها درباره «رفتار منطقه‌ای ایران» و «دست داشتن ادعایی ایران در توطئه برای حملات تروریستی در اروپا» تکرار شده و آمده است: «هدف از جمع‌بندی‌های شورای (اتحادیه اروپا) راه رفتن روی یک طناب دیپلماتیک است تا هم هیچ تردیدی درباره تعهد اتحادیه اروپا در قبال برجام بعد از خروج آمریکا از آن ایجاد نشود و هم ایران را به دلیل ادامه الگوی مداخله نظامی در خاورمیانه و حداقل دو مورد اخیر توطئه اخیر تروریستی در دانمارک و هلند، مسئول بشناسد».

از نظر این رسانه آمریکایی ممانعت اسپانیا از تصویب و اعلام نهایی مواضع اتحادیه اروپا در قبال ایران، این اتحادیه را «در توضیح دادن این موضوع که چرا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امنیتی اتحادیه اروپا قربانی یک بحث داخلی که به نظر بحثی بی اهمیت و کاملا قابل اجتناب بوده، قرار گرفته است».

یک دیپلمات اسپانیایی که نخواست نامش فاش شود، در تایید نقش‌آفرینی کشورش در زمینه اعلام نشده جمع‌بندی اتحادیه اروپا در قبال ایران گفت: «در جمع‌بندی ارجاعی به ۴ کشور وجود دارد، کشورهایی که قرار بر آن است که با ایران درباره یمن تماس‌هایی داشته باشند. ما نمی‌توانیم این جمع‌بندی اتحادیه اروپا را بپذیریم چرا که این یک سند رسمی و تصمیم رسمی اتحادیه اروپا است و گروه‌هایی را تایید می‌کند که در چارچوب اتحادیه اروپا مورد صحبت قرار نگرفته‌اند و مورد تایید همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار نگرفته است».

این دیپلمات ناشناس اسپانیایی همچنین تاکید کرد که مواضع مادرید درباره جمع‌بندی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی به «اس‌.پی.وی»، «نگرانی‌ها درباره برنامه موشک بالستیک ایران» یا دیگر مسائل مورد دغدغه ندارد.

وی گفت: «مساله، تنها یک موضوع صرف داخلی در اتحادیه اروپا است. ما نمی‌توانیم بپذیریم که افرادی یک گروه غیر رسمی درست کنند و سپس وانمود کنند که این گروه‌های غیر رسمی دستور کاری از طرف کل اتحادیه اروپا دارند».

در ادامه گزارش «پالیتیکو» به مواضع سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا درباره تلاش‌های اتحادیه برای ایجاد «اس.پی.وی» اشاره شده است.


«گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا

«گوردون ساندلند» سفیر دولت آمریکا در اتحادیه اروپا روز دوشنبه همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام «اس.پی.وی» و تلاش اروپایی‌ها برای ادامه مراودات اقتصادی با ایران، سخنانی علیه این سخنان گفته بود.

وی به خبرنگاران گفت: «آن کسب و کارها (شرکت‌ها و بنگاه‌هایی) که در چنین فعالیتی با ایران مشغول شوند، قطعا آزاد هستند که با ایران مراوده داشته باشند اما به محض آنکه چنین کاری بکنند برایشان بسیار سخت خواهد شد و شاید غیرممکن شود که با آمریکا مراوده اقتصادی داشته باشند».

پالیتیکو گزارش داد: «ساندلند و دیگر مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام به شکست خواهد انجامید . به نظر آنها دلیل این مساله تا حد زیادی به این موضوع برمی‌گردد که شرکت‌های (اروپایی) به خاطر ریسک از دست رفتن دسترسی‌شان به بازار بسیار پرسودتر آمرکا، دلیل کمی برای انتخاب گزینه انجام مراودات با ایران خواهند داشت».

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا همچنین از اینکه کشورهای اروپایی رغبت کمی به نشست ضد ایرانی ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) لهستان نشان داده‌اند، به شدت انتقاد و آنها را ملامت کرد.

او با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی باید در این نشست شرکت کنند، مدعی شد: «این یک کنفرانس جفنگ درباره برای نیست».

بعد از اعلام برگزاری کنفرانس لهستان توسط وزیر خارجه آمریکا و تاکید او بر تمرکز آن علیه ایران، برخی کشورهای اروپایی از این نشست انتقاد کردند و مقام‌هایی از قبیل «فدریکا موگرینی» و برخی وزرای خارجه اروپایی از عدم شرکت خود در این نشست خبر دادند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.