۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 642468

رونق شیل باعث عرضه اضافی نفت به بازار شده و قیمت ها را پایین آورده ولی یک مشکل رو به رشد وجود دارد: آمریکا در حال تولید نفت اشتباهی است .

آمریکا نفت اشتباه تولید می‌کند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رونق شیل باعث عرضه اضافی نفت به بازار شده ، قیمت ها را پایین آورده و وابستگی آمریکا را به انرژی وارداتی کم کرده است. ولی یک مشکل رو به رشد وجود دارد: آمریکا در حال تولید نفت اشتباهی است . 
تگزاس و سایر ایالت‌های غنی از نفت شیل درحال تولید مقادیر بالای نفت خام با کیفیت سبک و شیرین هستند و تولیدشان آنقدر بالاست که صنعت نفت جهان را تغییر می دهد . 
پالایشگاه هایی که میلیاردها دلار برای پالایش نفت خام سبک کم کیفیت سرمایه گذاری کرده اند، به دنبال درجات سنگین و ترش نفت خام مورد نیازشان هستند. این تناقض برای تولیدکنندگان اوپک مثل عراق و عربستان که نفت سنگین تری تولید می کنند خبر خوبی است . 
بحران ونزوئلا به همراه کاهش تولید اوپک، این شرایط را تشدید می‌کند. ونزوئلا بخشی از سنگین‌ترین نفت خام دنیا را صادر میکند و اعلام تحریم های دولت ترامپ علیه این کشور، پالایش و صادرات نفت خام را سخت‌تر کرده است . پالایشگاه‌های آمریکا به دنبال منابع جایگزین در کوتاه مدت هستند . 
شرکت انرژی والرو ، بزرگترین پالایشگاه آمریکا اعلام کرد که هیچ نفتی از ونزوئلا نمی گیرد .
کیفیت نفت خام در همه مناطق یکسان نیست. نفت خامی که از چاههای شیل استخراج می شود مانند روغن پخت و پز است، رقیق و راحت برای پالایش . در منطقه اورنینکوی ونزوئلا نفت خام بیشتر شبیه مارمالاد است، غلیظ و سخت برای پالایش. غلظت تنها تفاوت نیست. محتوای سولفور هم اهمیت دارد که نفت را به دو نوع شیرین و ترش تقسیم میکند. نفت سنگین سولفور بیشتری نسبت به نفت سبک دارد . 
با کاهش تولید عربستان، روسیه و کانادا و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران، بازار نفت‌خام تحت تأثیر قرار گرفته است و کمبود نفت خام ترش ادامه دارد . 
این شرایط برای مشتریانی که قیمت نفت برنت و وست تگزاس را در خبرها دنبال می کنند، اهمیت چندانی ندارد. رانندگان حتی سود هم می برند چون مقدار زیاد نفت خام سبک و شیرین باعث تولید بنزین زیادی میشود و قیمت آن را پایین می‌آورد. برعکس، کامیونداران چندان رضایت ندارند چون پالایشگاه‌ها ترجیح می دهند از نفت خام سنگین و ترش، دیزل بسازند. 
تاجران نفت می‌توانند از تغییر قیمت بین انواع نفت خام سود ببرند . 
تعداد کمی از مقامات نفتی انتظار تغییر شرایط بازار را در آینده نزدیک دارند . تعادل عرضه و تقاضا می تواند با کاهش بیشتر تولید اوپک، بدتر هم شود. عربستان هشدار داده که در فوریه تولیدش را پایین تر می آورد. کاهش تولید اوپک کمبود نفت خام سنگین و ترش را بیشتر میکند . 
در همین حین، تولید شیل آمریکا افزایش می یابد و باعث اشباع بازار نفت خام سبک و شیرین می‌شود. نسبت نفت خام سبک در کل تولید نفت آمریکا به حدود ۵۷ درصد از ۵۱ درصد کل ۲۰۱۷ رسیده است . 
در بازار ، تفاوت قیمت نفت بین انواع مختلف آن به بیشترین حد طی ۵ سال رسیده است . 
نفت خام سنگین و ترش در بازار بسیار گران می شود و سود پالایشگاهی بسیار پایین می‌آید. بسیاری پالایشگاه های آمریکا برای ذخیره پول با سرعت پایین تری فعالیت می کنند . 
پالایشگاه های جهان گزینه دیگری جز سازگاری با این شرایط ندارند. والرو در حال تغییر منابع خود به صورت هفتگی و روزانه است . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.