محمد صادق کوشکی گفت: افزایش بار حقوقی برای بسیاری از بانک‌ها و دستگاه های کشور تنها دستاوردهای الحاق به پالرمو است که نه فقط اتفاق اقتصادی و معیشتی خوبی را برای عموم جامعه به دنبال ندارد، بلکه تحریم های دیگری را به سایر تحریم ها اضافه می کند که فشارهای اقتصادی کنونی را چندین برابر افزایش خواهد داد.

الحاق به "پالرمو" فشارهای اقتصادی کنونی را  چندین برابر افزایش خواهد داد

محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، با اشاره به وجود چالش‌های جدی در الحاق به کنوانسیون‌های جهانی، گفت: پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی بخصوص   FATF که دولت تاکید زیادی بر آن دارد، به معنای پذیرش زیر مجموعه‌های آن نیز است، مانند  میزی است که بر پایه های خود استوار است؛  چنانکه کنوانسیون پالرمو یا CFT به عنوان زیر مجموعه های FATF، از جمله تعهدات بین المللی است که پذیرش آن از سوی ایران، کشور ما را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

کوشکی با تاکید براین موضوع که وزیر امور خارجه بر عدم تغییر معیشتی و اقتصادی کشور در الحاق به پالرمو یا سایر کنوانسیون ها تاکید داشته است، افزود: این موضوع هنگامی به درستی تبیین می‌شود که دولت به این سوال پاسخ دهد که پیوستن به این معاهدات چه دستاوردی برای کشور به دنبال دارد؟ هر چند پیش‌تر، آقای ظریف در مجلس و رئیس جمهور به صراحت به این سوال پاسخ داده اند که پیوستن به کنوانسیون های بین المللی مورد نظر آمریکا و پالرمو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌ها، هیچ خروجی مثبتی در بهبود وضع اقتصادی و معیشت مردم نخواهد داشت، اینگونه نیست که با پذیرش تعهدات بین المللی تاثیر مثبتی بر معیشت و زندگی مردم به وجود آید، از این رو ذیل سخنان وزیر امور خارجه کشور باید گفت که پیوستن به کنوانسیون های یاد شده دستاورد مثبتی برای کشور ندارد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی درخصوص گرفتن بهانه از آمریکا نیز گفت: درخصوص لزوم پیوستن به معاهدات بین  المللی یاد شده، دولت بر گرفتن بهانه از آمریکا تاکید دارد که تعهد ایران به کنوانسیون پالرمو یا سایر پایه های FATF، منجر به عدم بهانه گیری آمریکایی ها می شود، باز این سوال مطرح می شود که درصورت پذیرش ما و بهانه گیری مجدد آمریکایی ها چه راهکاری پیش روی ماست؟ مگر دولت آمریکا برای خروج از توافق برجام بهانه قابل دفاعی داشت؟

محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی در خصوص خودتحریمی و افزایش تحریم های بانکی در پیوستن به کنوانسیون پالرمو هم گفت: کنوانسیون پالرمو به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های FATF، در ظاهر ناظر بر مبارزه با پولشویی و عدم  تامین مالی تروریسم است؛  نکته دیگری که جای سوال دارد این است که تعریف ما و تعریف آمریکا از تروریسم متفاوت است، در معیار آمریکایی، وزارت خانه های اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما و سپاه  پاسداران ایران همه تشکیلات تروریستی به شمار می روند.

وی دراین باره افزود: از منظر آمریکایی‌ها، نقل و انتقال هر گونه پول به دستگاه های یاد شده، مصداق کمک به تروریسم است؛ حال نکته این است  که در صورت متعهدشدن به چنین کنوانسیونی، هر بانکی به مراکز یاد شده بودجه ای منتقل کند به تروریسم جهانی کمک کرده و تحریم بانکی شدت می یابد یا به نوعی خودتحریمی را خودمان به خودمان اعمال می‌کنیم.

کوشکی تاکید کرد:حال باید دولت به این سوال پاسخ دهد که آیا ملاک آمریکایی‌ها در کنوانسیونی چون پالرمو مورد تایید است یا ملاک های جمهوری اسلامی؟ بی شک ملاک های آمریکایی مورد تایید است؛ از این رو با پذیرش پالرمو به نوعی به بانک هایمان در بسیاری از موارد قفل زده ایم؛ آن هم قفل داخلی.

محمد صادق کوشکی با اشاره به عدم توجه آمریکا به قواعد دینی و عرفی ایران در مسائل بین المللی گفت: در بحث حقوق بشر، بیش از سه دهه از تحریم های حقوق بشری علیه ایران، به دلیل رعایت و اجرای یک قاعده دینی و قانونی به نام "قصاص" می گذرد، در حالی که آمریکا هرگز این موضوع را به عنوان قاعده دینی ما نپذیرفته است  و همچنان ایران را ناقض حقوق بشر می داند و ایران به این دلیل هر سال محکوم می شود.

وی افزود: در این خصوص دولت باید پاسخگوی این موضوع باشد؛ علی رغم اینکه تعهدات بین المللی یاد شده هیچ دستاورد اقتصادی و معیشتی برای مردم ندارد، در صورت پذیرش و الحاق به کنوانسیون پالرمو، دولت راهکاری برای امکان انتقال بودجه بین دستگاه های یاد شده که از منظر آمریکایی نهادهای تروریستی به شمار می روند، دارد یا می خواهد بودجه مورد نظر را با گونی جا به جا کرده و به نهادها واگذار کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: بی شک اگر متن پروتکل‌های کنوانسیون های یاد شده منتشر شود همه بر این نکته تاکید می کنند که ضرورتی برای پذیرش آن نیست و الحاق به کنوانسیون های بین المللی تک بعدی که متضاد با منافع ملی ما و در راستای منافع دشمن است، فقط به معنای بر باد رفتن استقلال ایران است.

محمد صادق کوشکی با اشاره به افزایش فشارها برای پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی نیز گفت: افزایش بار حقوقی برای بسیاری از بانکها و دستگاه های کشور تنها دستاورد الحاق به پالرمو است که نه فقط اتفاق اقتصادی و معیشتی خوبی را برای عموم جامعه به دنبال ندارد، بلکه تحریم های دیگری را به سایر تحریم ها اضافه می کند که فشارهای اقتصادی کنونی را چندین برابر افزایش می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.