ایلام- سرهنگ یحیی الهی گفت:امروز ما توانستیم با یکسری تدابیر و تغیر تاکتیک درون سازمانی، همراه نمودن مرزنشینان در کسب اخبار و اطلاعات مربوطه، اقدامات خوبی برای جلوگیری از پدیده شوم قاچاق احشام انجام گرفته و الحمدالله موفق عمل کردیم.

برخورد با پدیده قاچاق احشام  و برنام‍ه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، استان ایلام بیش از ۴۵۰ کیلو متر مرز مشترک با کشور عراق دارد که  با توجه به تردد  زیاد  گردشگر مذهبی و اوضاع کنونی منطقه  می طلبد که  مرزبانی آگاه و بیدار داشته باشیم، از این رو و به مناسبت چهلمین زادروز پیروزی انقلاب اسلامی با" سرهنگ یحیی الهی " فرمانده مرزبانی استان ایلام، مصاحبه‌ای اختصاصی ترتیب داده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد.

-لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سرهنگ یحیی الهی متولد ۱۳۴۸ متولد و بزرگ شده استان کرمانشاه و خدمتگذار کنونی به مردم ولایت مدار، شیعه و مرزنشین استان ایلام بعنوان فرمانده مرزبانی این استان قهرمان و شهید پرور انجام وظیفه میکنم.

وضعیت کنونی مرزهای کشور خصوصا ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه بافت جمعیتی مردم استان ایلام بصورت صد در صدی شیعه و ولایتی پیرو خط امام و رهبری معظم و نیز به سبب حضور مرزنشینانی که قریب به اتفاق خانواده های آنان دارای رزمنده و شهید داده راه آرمان انقلاب اسلامی در مرزها هستند، از طرفی همسایگی و هم مرز بودن مرزهای استان ایلام با دو استان شیعه نشین "میسان" و "واسط" عراق، علی رغم نابسامانی ها و تهدیدات آنسوی مرزها، اشرافیت اطلاعاتی ما در دو سوی مرز ۴۳۵ کیلومتری در نتیجه تعامل، همپوشانی و هماهنگی جامعه اطلاعاتی، دستگاه های امنیتی، انتظامی و نظامی، همچنین حضور مقتدرانه و شبانه روزی مرزبانان در کنترل مرز، دست به دست هم داده تا مرزهای این خطه شهید پرور، از امنیت بسیار خوب و مثال زدنی در سطح کشور برخوردار شود.

امروز پدیده قاچاق احشام به یک آسیب اجتماعی و اقتصادی مبدل شده است شما به عنوان فرمانده مرزبانی استان چه اقداماتی را در این راستا انجام داده اید؟

با توجه به وضعیت پیش آمده در خصوص تغییرات نرخ ارز و تفاوت قیمت گوشت در کشور نسبت به کشورهای همسایه طبعاً مرزهای ما هم با توجه به وسعت طول ۴۳۵ کیلومتری، تحت تاثیر پدیده شوم قاچاق احشام قرار دارد، در حال حاضر در فصل حضور عشایر کوچرو در جدار مرزی قرار داریم.

قطعا تعدادی افراد سودجو در پوشش حضور عشایر سعی در قاچاق احشام به کشور همسایه دارند لذا بنا به ضرورت و به موازات آن ما هم با همکاری و تعاملی که با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی داریم، مدیریت خوب استانی، استاندار محترم و دستگاه های قضایی خصوصاً دادستان های محترم بر اوضاع مسلط هستیم و کاملا در این خصوص، از رصد اخبار و اشرافیت اطلاعاتی لازم برخوردار بوده و هستیم.

امروز ما توانستیم با یکسری تدابیر و تغییر تاکتیک درون سازمانی، همراه نمودن مرزنشینان در کسب اخبار و اطلاعات مربوطه، اقدامات خوبی برای جلوگیری از پدیده شوم قاچاق احشام انجام گرفته و الحمدالله موفق عمل کردیم.

در ۱۰ ماه گذشته چه مقدار کالا و احشام قاچاق توقیف و چند نفر در این راستا دستگیر و تحویل مراجع قضائی شده اند؟

اصولاً هرگونه قاچاق از نوع مختلف بصورت سازمان یافته در مرز استان ایلام وجود ندارد و اصلا در این رابطه مشکلی نداریم، اما در خصوص قاچاق احشام به علت تغییر نرخ ارز و تفاوت قیمت گوشت در کشور نسبت به کشورهای همسایه ممکن است در مرزهای ما همچون سایر مرزهای کشور، افرادی سودجو در پوشش عشایر و فعالان مرزنشن در حاشیه مرز، اقداماتی برای خروج احشام انجام داده اند که الحمدالله از ابتدای سال تاکنون ده ها نفر در این رابطه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده و قریب به هزار راس احشام قاچاق هم از آنان کشف گردیده است.

با توجه به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم در فرماندهی مرزبانی استان چه برنامه هایی برای ایام دهه مبارک فجر در نظر گرفته اید؟

مرزبانی استان ایلام تحت تدابیر سلسله مراتب فرماندهی مرزبانی و در راس آن فرمانده پرتلاش و انقلابی سردار "قاسم رضایی" از ماه ها قبل با برگزاری جلسات و نشست های مختلف درون و برون سازمانی سعی دارد تا به بهترین وجه ممکن اقدامات شاخص مرزبانی را در چهل سالگی انقلاب معرفی نماید، با هماهنگی مرکز برنامه پخش زنده رادیو و تلویزیونی با عنوان "انقلاب در مرزها" در شهر مرزی دهلران برگزار خواهد شد، دو رزمایش اقتدار برای کنترل و تقویت امنیت پایدار در مرزهای مهران و دهلران در دستور کار داریم، اقدامات فرهنگی و مسابقات ورزشی را در بین تمام واحدهای تابعه و مرزی تدارک دیده ایم، کارگاه های مختلف در رابطه با افزایش بینش و دانش سیاسی مرزبانان برگزار خواهیم کرد، نمایشگاهی از دست آورد های مرزبانی هم برگزار می کنیم.

علاوه بر اینها در مراسم استقبال از تمثال مبارک بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب شرکت نموده و با رژه خودروی و موتوری اقتدار خود را به نمایش خواهیم گذاشت. شرف‌یابی محضر نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان، زنگ انقلاب در مدارس، دیدار با پیشکسوتان و دیدار و دلجویی از خانواده های معظم شهدا، تجلیل از بازنشستگان از نمونه دیگر اقدامات این فرماندهی در دهه فجر چهل سالگی انقلاب اسلامی خواهد بود.

در پایان اگر خاطره ای در مراحل پیروزی انقلاب و یا در طول خدمت دارید و برای مخاطبان جذاب است بیان کنید.

انقلاب سراسر افتخار ایران اسلامی از ابتدای سال ۵۷ تاکنون همه اش خاطره است، خاطره های زیادی هست اما بهترین خاطره من در مراحل پیروزی انقلاب اسلامی که هیچ وقت از ذهنم پاک نخواهد شد، برمی گردد به اردیبهشت سال ۱۳۵۷، در آن زمان که حدود ۹ سال بیشتر نداشتم در یکی از روستاهای توابع استان کرمانشاه در مدرسه مشغول به تحصیل بودم، مدرسه ما در خرابه ای در روستای بدون امکانات قرار داشت، یک معلم داشتیم که با تعدادی از بچه های همکلاسیم بسیار صمیمی بود و هر روز با آنها خلوت می کرد و برایشان حرف می زد، من هم که کنجکاو شده بودم با هر وسیله ای شد خودم را در آن جمع قرار دادم.

معلم ما در باره انقلابی سخن میگفت که قرار است به ایران بیاید، از معمار کبیر انقلاب حرف میزد که قرار است رهبر شود، از بدی رژیم آن زمان و ظلم های که در حق ملت می کرده حرفها می زد، آنچنان با جذبه صحبت می کرد که تمام حرفهایش شیرین و به دل می نشست، کم کم همنشینی من و همکلاسی هایم پای سخنان جذاب معلم بیشتر و بیشتر می شد، طوری که پایان کلاس دور هم جمع می شدیم و جلسه می گذاشتیم و این دیر رسیدن به خونه هم باعث دردسر و توضیح دادن به خانواده هایمان می شد.

در آن زمان تصویر شاه ملعون در ابتدای کتب درسی قرار داشت، ما بچه های هم کلاسی که حالا تعدادمان خیلی شده بود، گروهی تشکیل داده بودیم با نظر معلم تصویر شاه مخلوع را از اول کتاب ها درآورده و هر کدام داستانی بر سر آن عکس ها می آوردیم، یکی تصویر را با نجاست و فضولات حیوانی آغشته می کرد، یکی چشمهایش را در می آورد و یکی ... .

خلاصه اینکه دانش آموزان کاری کردند که تقریبا همه مدرسه با ما همراه شده بودند، آنچه می کردیم در داخل مدرسه بود و مردم بیرون خبر نداشتند، یکهو باد طوفانی وزید و تصویرهای اجق وجق شده شاه ملعون را از مدرسه جمع آوری و با خود به هوا برد و در داخل خانه های مردم و کوچه های اطراف پخش نمود، این طوفان بادی که در اصطلاح محلی "بادلوله" یا "گردباد" می گویند، همه مردم روستا را شوکه کرده و برای بررسی علت در زمین مسطح و خالی از سکنه نزدیک روستا که اتفاقاً هم زمین فوتبال ما بچه ها بود، گرد هم آورده و باعث شد تا هماهنگی ضد رژیمی آن جا شکل بگیرد و برای اولین بار در روستایمان راهپیمایی ضد رژیم با شعارهای مرگ بر شاه از آنجا شروع شود؛ آن طوفان و گردباد، مرا یاد طوفان انقلاب می اندازد و هرلحظه آنرا در ذهن خود یادآوری و مرور می کنم برایم شیرین و جذاب می شود.

از حسن توجه حضرتعالی به این مصاحبه بسیار سپاسگزاریم.

بنده هم از خبرنگاران قدس آنلاین و روزنامه قدس و همه رسانه های دیداری و شنیداری استان و کشور که در راستای ترویج ارزش های اسلامی، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی گام برمی دارند، صمیمانه سپاسگزارم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.