یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۴ فرض غلط از سوی سیاستمدارن برای اصلاح یارانه حاملهای انرژی وجود دارد، گفت: سیاست‌گذاران معتقدند اگر وضع موجود حفظ شود اتفاق خاصی نمی‌افتد و هزینه آن بیش از اصلاح است.

۴ فرض سیاستمداران برای اصلاح یارانه انرژی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، روز گذشته دومین کنفرانس حمکرانی و سیاست‌گذاری عمومی و میزگرد تخصصی سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا جلالی‌پور پژوهشگر اجتماعی، عباس عبدی سیاستمدار، سیدمحمد صادق الحسینی اقتصاددان و علی صناعی استاد دانشگاه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. 

در این پنل علی صناعی با بیان اینکه ۴۰ سال از انقلاب گذشته و می‌خواهیم با زبان دو دو تا چهارتاسیاست‌گذاران صحبت کنیم و اینکه باید به دهک‌های پایین توجه شود. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دهک‌های پایین برای افزایش قیمت سوخت، شورش بلد نیستند و اعتراض نمی‌کنند، تصریح کرد: معمولا این کار توسط دهک‌های بالا انجام می‌شود. 

وی درمورد علت چنین رفتارهایی که معمولا از سوی برخی افراد مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: ۱- دلایل ذهنی مطرح است؛‌۲- فکر می‌کنند تورم ایجاد می‌کند (اشتباه می‌کنند) ۳- پول می‌دهیم به فقرا و دیگر کار نمی‌کنند (این طیف از افراد مفهوم دهک را نمی‌شناسد و این ذهنیت غلط است این نگاه سال ۸۹ نیز هنگام اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و جود داشت و رد شد) ۴- اگر قیمت سوخت اصلاح شود باعث سر و صدا و شورش و مباحث امنیتی و آتش‌زدن پمپ بنزین‌ها بوجود می‌آید. 

صناعی تاکید کرد: اگر بر فرض چند پمپ بنزین هم آتش زده شود ابعاد آن چقدر است؟ اگر بخواهیم هزینه فایده هم در نظر بگیریم به نسبت اصلاح بزرگی که قرار است صورت بگیرد، هزینه قابل توجهی ندارد. این نوع سیاستمداران فکر می‌کنند اگر وضع موجود را حفظ کنند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، بلکه نمی‌دانند، به مراتب چنین اوضاعی باعث شورش و سروصدا می‌شود، زیرا کسی چیزی برای از دست دادن ندارد و ترمزی هم نیست که جلوی آن را بگیرد و منافع متنوعی هم دارد. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر به هر نماینده مجلس بگوییم باعث ۷۰ مورد سقط جنین شده‌اید شاید پذیرش آن قابل باور نباشد اما اگر به آمار بگوییم که به دلیل اجرای برخی قانون‌گذاری‌ها آلایندگی بیشتر شده و این موضوع منجر به سقط جنین شده است آن موقع درک آن قابل باور است. 

صناعی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار با مردم فاصله دارد و متوجه نیست که به اقتصاد و بهداشت مردم آسیب می‌رساند، تصریح کرد: توقع نداریم که نمایندگان به صورت خودجوش خلاقیت بورزند و چنین طرح‌هایی تصویب کنند و امیدی هم نداریم. باید موانع ذهنی را با آموزش اصلاح کنیم، اما اگر منافعی برای آنان وجود داشته باشد نمی‌توان کار کرد. نمایندگان باید بدانند اگر این روش اصلاح شود، به نفع خودشان هم هست. در حقیقت کسانی که بیشترین نفع را می‌برند به آنها صدای برای شنیده شدن داده‌ایم. 

وی با ذکر مثالی افزود: سال گذشته مالیات و عوارض خروج از کشور به صورت هوایی افزایش یافت و این موضوع به دهک خاصی اصابت می‌کرد، اما چون صاحب صدا بودند موج بلندی ایجاد کردند؛ بنابراین صدا دست کسانی است که از آن منتفع می‌شوند، اما برای اجرای چنین طرح‌هایی باید توده‌های اجتماعی را آگاه کنیم. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.