مهدی میراشرفی گفت: در ۱۰ ماه سال جاری ۳۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۵.۶ میلیارد دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.

تراز تجاری امسال یک میلیارد دلار مثبت شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک صبح امروز در نشست خبری در محل گمرک با اشاره به دوره‌های پر فراز و نشیب انقلاب گفت: با همراهی مردم همه پیچ و خم ها طی شد، ولی هیچ گاه شرایط کشور مانند امروز حساس نبوده است.

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: در مباحث تحریم این بار آمریکا بدون همراهی دنیا یکسری تحریم های یکجانبه را در دست اجرا دارد و ما هم متناسب با این شرایط باید رفتار کنیم.

میراشرفی ادامه داد: ما به دنبال این نیستیم که با آمار اشتباه به جامعه امید پمپاژ کنیم. چیزی که امروز نیاز جامعه است، همدلی خواهد بود و در این بخش تجارت خارجی نقش بالایی در ایجاد دولت رفاه دارد.

وی تاکید کرد: تامین بسیاری از نیازها به واردات و صادرات مرتبط است و ایجاد تسهیلات می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و در ۱۰ ماه نخست ۳۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۵.۶ میلیارد دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال کالاهای اساسی وارد شده به کشور مانند سال قبل است و ۲۵ قلم اصلی وارداتی با سال قبل تفاوت معناداری ندارد و ما حدودا در ماه یک میلیارد دلار واردات کالای اساسی داریم.

رئیس کل گمرک ایران گفت: اهمیت این موضوع در عدم کمبود برای تامین کالاهای اساسی است و کمبود در برخی بخش ها شاید ایجاد به دلیل ایجاد شایعات باشد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: آمار بیش از ۳۶ میلیارد دلار صادرات و واردات بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی امیدوارکننده است. در صادرات نسبت به سال گذشته دو درصد رشد داشتیم و در بخش واردات نیز ۱۳۳۹ قلم کالای لوکس ممنوع شد.

میراشرفی گفت:  در تعدد قوانین ۴۵ قانون و ۱۵ کنوانسیون بین المللی داریم و در تنوع سازنان های همجوار با ۲۰ سازمان همکاری داریم و در تعدد عوارض دریافتی ۳۳ نوع عوارض داریم.

وی با اشاره به حذف کاغذ از رویه های گمرکی، تصریح کرد: گمرک ایران در بخش تقویت مسیر سبز گمرکی اقدامات مثبتی انجام داده است. در مباحث پولشویی موفق شدیم یک لینک بین گمرک و سازمان های نظارتی ایجاد کنیم و در مباحث الکترونیکی کردن سامانه های اظهارنانه های گمرکی و عبور از بازبینی های سنتی اقدامات خوبی صورت گرفته است. از مجموع تولیدناخالص کشورها ۲۰ درصد در فرایند تجارت قرار می‌گیرد و این موضوع برای کشورهای در مسیر ترانزیت بسیار قابل توجه است و نقش حمل و نقل دریایب در این بخش قابل توجه است.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: موضوع تعامل با ۲۰ سازمان مرتبط با گمرک نیز پیگیری می شود و ما در بحث مدیریت هماهنگ مرزی برنامه ریزی داریم ولی در بحث تعدد قوانین ایستایی در ترخیص کالا ایجاد می شود. در این بخش گمرک با بانک مرکزی و وزارت صمت تعامل بالایی دارد و از این طریق رسوب کالا در گمرکات کاهش یافت و با افزایش مدت زمان ثبت سفارش و تفویض آن به استان ها تسهیلاتی دز این راستا به عمل آمده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.