خوزستان_ کیامرث حاجی‌زاده با تاکید بر لزوم آبرسانی به صحراهای خوزستان، گفت: در این خصوص آب باید به عرصه‌های کریت کمپ، تالاب غیزانیه و هور شریفیه که مهم‌ترین کانون‌های ریزگرد هستند، انتقال یابد.

لزوم انتقال آب بارندگی‌ها باید به کانون‌های گرد و غبار خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، کیامرث حاجی‌زاده  مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، در نشست ستاد پیش‌آگاهی و مدیریت آفت ملخ و سیلاب که  در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وقوع سیلاب در برخی مناطق خوزستان، اظهار کرد: مردم و اعضای ستاد مدیریت بحران جهت مدیریت مسائل پای کار آمدند اما استان خوزستان فقیر نیست و دستگاه‌ها برای اقدامات لازم نباید منتظر اعتبارات باشند؛ زمانی که فرماندار و بخشدار در صحنه وارد کار می‌شوند، انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی بیشتر پای کار بیایند.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش در هفته آینده، افزود: از ۲۴ بهمن‌ماه به مدت حدود ۱۰ روز وقوع بارش‌های موثر پیش‌بینی شده است. 

حاجی‌زاده اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، آورد رودخانه‌ها در دو بارندگی اخیر بیش از ۴ میلیارد مترمکعب بوده است. طبق برنامه، حداقل دبی خروجی از سد دز ۷۰۰ مترمکعب، سد گتوند ۳۰۰ مترمکعب، کرخه ۴۵۰ مترمکعب و مارون ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقدامات ضروری جهت پیشگیری از سیلاب، گفت: لازم است دریچه‌های هورالعظیم مخصوصا حوضچه ۴ و حوضچه ۵ کاملا باز شوند و آب به سمت کشور عراق رهاسازی شود. همچنین انتقال آب مخازن ۳، ۴ و ۵ تالاب هورالعظیم باید انجام شود.

حاجی‌زاده بیان کرد: لایروبی محل دریچه‌های ارتباطی بین مخازن و تالاب هورالعظیم باید سریعتر انجام شود زیرا به علت خشکسالی، این دریچه‌ها را گل و لای فرا گرفته و به نیزار تبدیل شده‌اند و نیزارها مانع عبور آب هستند. همچنین باید آب به سمت جنگل حمیدیه انتقال یابد.

وی عنوان کرد: مقرر شده است پیمانکار از فردا عملیات انتقال آب به تالاب بامدژ را آغاز کند. انتقال آب از طریق کانال سلمان و مارد نیز باید انجام شود. همچنین باید هر چه سریعتر آب به سمت هور منصوریه و کانون‌های ریزگرد هدایت شود.

حاجی‌زاده بیان کرد: کانال‌های شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر نیز باید بازگشایی شوند تا ۳۰ متر مکعب بر ثانیه آب برداشت کنند و به تالاب شادگان انتقال دهند. همچنین این میزان آب توسط شیلات باید انتقال یابد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم آبرسانی به صحراهای خوزستان جهت جلوگیری از وقوع گرد و غبار، تصریح کرد: در این خصوص آب باید به عرصه‌های کریت کمپ، تالاب غیزانیه و هور شریفیه که مهم‌ترین کانون‌های ریزگرد هستند، انتقال یابد. 

حاجی‌زاده بیان کرد: از هم‌اکنون همه دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش هستند تا از اتفاقات احتمالی پیشگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.