ابوالفضل ابوترابی گفت: اروپایی‌ها درصددند ایران را از طریق INSTEX در راستای خواسته‌های خود کانالیزه کرده تا بتوانند به سرمایه‌های کشور دست اندازی کنند. قرار بود INSTEX به ازای برجام ارائه شود درحالیکه این ساز و کار حتی مطالبات برجامی را هم پاسخگو نیست چه برسد به اینکه دوباره برای ما شرط بگذارند و خواستار تصویب FATF در برابر اجرای این ساز و کار مالی باشند. 

اروپایی‌ها درصددند ایران را از طریق INSTEX در جهت منافع‌ خود کانالیزه کنند

ابوالفضل ابوترابی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین» در واکنش به ساز و کار مالی اروپا موسوم به INSTEX و اینکه مطرح می شود این ساز و کار مالی در صورت تصویب FATF اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: این ساز و کار پس از هشت ماه تاخیر مطرح شده است؛ در این ساز و کار مالی هیچ پیشنهاد قابل توجهی برای ایران نیست و در واقع همان موضوع نفت در برابر غذاست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: معطل کردن کشور برای اینکه ببینیم اروپایی ها می‌خواهند چه اقدامی را انجام دهند و دوباره مدتی را برای این ساز و کار مالی سپری کنیم چیزی جز فرصت سوزی برای کشور ندارد.

ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم  و سران قوا بهتر است جلسات منظمی را در این باره برگزار کرده و راه های بهره مندی از ظرفیت های داخلی و نقدینگی انبوه را بیابند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: تمامی کارشناسان اذعان دارند که حداقل ۷۰ درصد مشکلات کشور به موضوعات داخلی برمی گردد. بهتر است مشکلات بانکی و بوروکراسی اداری را حل کنیم.

ابوترابی ادامه داد: در ساز و کار مالی که اروپا طراحی کرده هیچ یک از خواسته های ایران دیده نشده است؛ اروپایی‌ها می‌خواهند ایران را از طریق INSTEX  در راستای منافع خود کانالیزه کرده تا بتوانند به سرمایه‌های کشور دست اندازی کنند. در واقع آنها درصددند بعدها بتوانند هر زمان که اراده کردند راه نفس ایران را با تحت الشعاع قرار دادن نیازهای اساسی مانند دارو و غذا ببندند.

وی تاکید کرد: مقامات کشورمان نباید به دامی که اروپایی ها با نام INSTEX  برایمان پهن کرده اند، بیفتند؛ در واقع قرار بود این ساز و کار مالی به ازای برجام ارائه شود درحالیکه این ساز و کار حتی مطالبات برجامی را هم پاسخگو نیست چه برسد به اینکه دوباره برای ما شرط بگذارند و خواستار تصویب FATF در برابر اجرای این ساز و کار مالی باشند. 

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.