گیلان- قربانعلی محمدپور گفت: ورود رسوبات به حجم تقریبی ۶۰۰ هزار تن تالاب انزلی را سالانه با نیم متر کاهش عمق مواجه می‌کند.

کاهش عمق تالاب انزلی دستاورد ورود سالانه ۶۰۰هزار تن رسوبات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ، قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:تالاب ها می‌توانند در مقابله با تغییر اقلیم عهده‌دار باشند و به همه ما یادآوری کند که می‌توانیم با تغییر شیوه زندگی و در پیش گرفتن اقداماتی هر چند ساده، با تغییر اقلیم سازگاری یافته و با حفاظت از اکوسیستم های حیاتی مانند تالاب ها و جنگل ها، نقشی موثر در کنترل تغییرات اقلیم داشته باشیم.

وی افزود: گیلان دارای بیش از ۳۰هزار  هکتار  پهنه تالابی است که ۲۴هزار و ۱۱۸ هکتار آن ( ۸۰ درصد ) در قالب ۳ تالاب ( انزلی با مساحت ۱۹هزار و ۴۸۵هکتار، امیرکلایه با مساحت ۱۲۰۰ هکتار و بوجاق و دهنه سپید رود به وسعت سه هزار و ۴۳۳ هکتار ) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

 محمدپور ادامه داد: این پهنه ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، تصریح کرد: تالاب های استان، زیستگاه مناسب بیش از ۶۰گونه ماهی  را فراهم ساخته‌اند، ضمنا این تالاب‌ها به عنوان  بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب هابا مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

وی با بیان اینکه تالاب های استان گیلان با چالش های متعدی روبرو هستند، گفت: ورود رسوبات به حجم تقریبی ۶۰۰ هزار تن که در صورت عدم مدیریت می‌تواند سالانه نیم متر از عمق تالاب را کاهش دهد، ورود ۳۰۰ هزار متر مکعب انواع پسآب هاو فاضلابها از ۷ شهر حوزه تالاب انزلی و معادل ۵۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی و سایرفاضلاب ها به این تالاب، شکوفایی جلبکی و افزایش انواع گونه های گیاهی و گونه های مهاجم  نظیر سنبل آبی، آتش سوزی، زهکشی و تصرفات عدوانی، فعالیت های عمرانی و اقتصادی در حوزه تالاب  ها و شکار وصید بی‌رویه ( در حدود ۳۰ هزار پرنده در یک دوره ۳ ماهه در تالاب انزلی شکار می‌شوند) همگی از چالشها و معضلاتی است که باید مرتفع شوند. ضمن اینکه   آمار تقریبی صید در سال در حدود ۱۲۰ تن است.

محمدپور در راستای حفاظت و احیا تالاب های کنوانسیون رامسر استان به فعالیت های  انجام شده اشاره کرد و گفت: مختصری از این فعالیت‌ها در حوزه تالاب انزلی پروژه های طرح احیاء شامل احداث تله رسوب گیر در رودخانه پسیخان، احداث تله رسوب گیر در رودخانه  شیله سر، احداث تله رسوب گیر در رودخانه سیاه درویشان، احداث و لایروبی آبراه‌ها در پهنه تالاب، برداشت رسوبات  از پهنه تالاب انجام یافته است و "پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی " با تشکیل ۷زیر کمیته فنی (حفاظت یکپارچه زیست بومی تالاب، مدیریت آبخیزدار، مدیریت فاضلاب، مدیریت پسماند، اکوتوریسم، روابط عمومی وآموزشهای زیست محیطی و حقوقی ) است.

وی گفت: حفاظت محیط زیست گیلان با همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط با احیای تالاب  اقداماتی نظیر لایروبی آبراه ها و برداشت رسوبات از پهنه تالاب جهت برقراری  ارتباط هیدرو لوژیک و اکولوژیک بخش های مختلف تالاب، ایجاد مسیر امن جهت تردد فعالان و ذینفعان، جلو گیری از تملک اراضی تالاب، جلوگیری از اثرات مخرب سیلاب، توسعه ورزش های آبی، کنترل و مهار پسماندهای شناور مبادی ورودی به تالاب بوسیله تله های زباله گیر و جمع آوری پسماند مهار شده از محدوده تله و از روی سطح آب توسط شناورهای مخصوص و اقدامات حقوقی شامل  پایش مناطق جهت برآورد میزان تصرفات ، رفع تصرف آنی در مراحل اولیه تصرف (قطع درختان دست کاشت )،  پیگیری قضایی و خلع ید وقلع وقمع بناهای غیر مجاز، مقابله با آ تش  سوزی در تالاب انزلی ( کنترل حریق در ۱۱۶ هکتار از اراضی تالاب انزلی ) و اجرای پروژه احیا تالاب سلکه( احیای ۱۵۰ هکتار از سلکه ) ، احیای پناهگاه حیات وحش سرخانکل به وسعت ۱۰۰ هکتار ( به روش لایه برداری و عمق برداری ) و تجهیز و نوسازی مرکز آموزش زیست محیطی مستقر در منطقه و پروژه مبارزه مکانیکی با گونه مهاجم سنبل آبی ( جمع آوری فیزیکی در مساحت ۳۴۰هکتار )و جمع آوری آزولا از تالاب انزلی، تهیه و اجرای برنامه درسی آموزش زیست محیطی برای آموزش کلاسی در مدارس و اجرا در برنامه های آموزش آموزگاران، ردیابی پرندگان ( حواصیل و پلیکان )، ایجاد پایلوت ساخت کمپوست خانگی و جمع آوری زباله روستایی در روستای دهنه سر شیجان، آموزش و ترویج ورمی کمپوست، احداث کانال، کانال سنگی گابیون و تشکی، حصارکشی، حفاظت و بذرپاشی  بندهای رسوب گیر در حوزه آبخیز تالاب انزلی در منطقه النزه، آماده سازی بایوتیوب به مساحت ۳۵۰ متر مربع در پناهگاه حیات وحش سلکه، ساخت و بهره برداری مرکز بازدید کنندگان به مساحت ۳۰۰ متر مربع در زمینی به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع در جیر سر باقر خاله ، انجام پروژه وکیوم انزلی جهت انتقال فاضلاب ۵۰۰ خانوار ، آموزش زیست محیطی در زمینه پرنده نگری، اکوتوریسم مدیریت پسماند و آشنایی با تالاب به سه هزار نفر را انجام داده است.

محمدپور گفت: در راستای مدیریت و احیا  تالاب های کنوانسیون رامسر برنامه های مکمل متعددی را شامل اجرای مدیریت زیست بومی تالاب های کنوانسیون رامسر به عنوان سیاست اصلی در مدیریت تالاب ها را در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه ما می توانیم حال تالاب ها را بفهمیم و پایش کنیم، گفت :کاهش سطح آب تالاب، تغییر رنگ آن، رویش یکباره گیاهان غیربومی در گستره ای از آن، بوی بد و زباله های شناور در آن از نشانه‌های ناخوشی تالاب است.

 محمدپور  تصریح کرد: مسئولیت پذیری، هشدار به موقع، پیشگیری، پاکسازی و مطالبه‌گری و همت جمعی برای بهبود و حفاظت از تالاب‌ها می‌تواند زندگی را به آنها باز گرداند. شهروندان و جوامع محلی می‌توانند نقشی مهم در حفاظت از تالاب های محلی بازی کنند؛ امروز حفظ محیط زیست را در گرو مشارکت و همراهی مردم می‌بینیم؛ انتظار ما این است که  نه تنها جوامع محلی ، سمن ها و ... بلکه همه مردم کشور  به خصوص مردم گیلان در این مهم همراه و همیار  و همگام با ما باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.