فیلم سینمایی «مدیترانه» روایتگر داستانی از حضور لشکر فاطمیون در سوریه برای آبرسانی به مردم این کشور است.

جشنواره فیلم فجر مشهد در ساحل «مدیترانه»/ فیلمی که گریبان پشت‌میزنشینان را می‌گیرد

به‌گزارش قدس آنلاین ، فیلم «مدیترانه» یکی از فیلم‌های شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد است که عصر یکشنبه به‌صورت عمومی و با حضور مردم، خانواده شهدای مدافع حرم، علاقه‌مندان به‌ سینما و جمعی از مسوؤلین استانی، اکران شد.

این فیلم که روایتگر داستانی از حضور لشگر فاطمیون در سوریه برای آبرسانی به‌مردم این کشور و حمله داعش برای قطع آب شهرهای سوریه است، دومین اثر سینمایی بلند هادی حاجتمند بعد از تجربه موفق «اشنوگل» است.

نوشتن، تولید اثر و توجه به‌موضوع ایثار و شهادت هیچ گاه کلیشه ای و تکراری نمی‌شود چراکه خون این شهدا و جانبازان همیشه در حال جوشش است.

 برای تماشای این فیلم راهی سینما می‌شوم. اقشار مختلف مردم برای تماشای این فیلم در سینما حاضر شده‌اند، تا حدی که سالن «یک» سینما تکمیل شده و در سالن «پنج» هم این فیلم به‌ اکران درآمد.

برای اطلاع از نظر تماشاگران بعد از پایان فیلم، در میان آنها حاضر شدم و به گفت‌وگو با آنها پرداختم.

مظلومیت ویژگی اصلی فاطمیون است

مریم پهلوان یکی از تماشاگران حاضر در سالن بود که در گفت‌وگو با خبرنگارفارس این فیلم را اثری بسیار خوب توصیف کرد و گفت: پرداختن به‌داستان مدافعان حرم بسیار خوب است، چراکه این بزرگ مردان و به‌ویژه مدافعان حرم از تیپ فاطمیون بسیار مظلوم هستند.

دیده نشدن رشادت‌های مدافعان حرم

خواهر شهید محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: فیلم بسیار قشنگی بود اما امیدوارم روزی آنقدر بصیرت افراد افزایش پیدا کند که از زاویه‌های بالاتری به‌ جنگ سوریه نگاه کنند و رشادت‌هایی که چه رزمندگان و شهدای ایرانی و چه فرزندان رشید فاطمیون انجام دادند، بدون نگاه‌های سیاسی و بازار سیاه‌سینمایی که طرفدار آن باشند یا نباشند و بلیت‌هایی که آیا فروخته بشود یا نشود، به‌صحنه تصویر کشیده شود.

اعظم اسدی ادامه داد: فیلم خوبی بود اما من فکر می‌کنم هنوز فیلم‌هایی که در خصوص سوریه و مدافعان حرم ساخته می‌شود، از زاویه‌ها و پله‌های پایین به‌این مسأله نگاه می‌کند. شاید هم علت این است که سازندگان آثار معتقدند باید در این زمینه کم‌کم رشد کرد تا به‌ قدم‌های بالاتر رسید

وی افزود: امیدوارم سازندگان این آثار روزی به‌جایی برسند که رشادت ماهی‌های مهاجری که در آن سرزمین، غریبانه و بی‌ادعا جان دادند و یک عده فقط پشت میزها نشستند و پایشان را روی خون آنها گذاشتند، به‌خوبی به تصویر بکشند.

اسدی با بیان اینکه غربت ومظلومیت بسیاری در داستان زندگی مدافعان حرم نهفته است، یادآور شد: اشکی که من امروز ریختم به‌خاطر این بود که غربت مدافعان حرم به‌خوبی بیان نشده و این مسائل در برابر زندگی آنها همانند یک نقطه کوچک است که به‌ تصویر کشیده شده است.

کمبود امکانات؛ ضعف اصلی فیلم مدیترانه

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «بیداری» هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: مدیترانه فیلم خوبی بود، اینکه بحث مدافعان حرم در جشنواره فیلم فجر و همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران حتی به‌عنوان مهمان مطرح و دیده شد، اتفاق خوب، مبارک و حرکتی رو به‌جلو است.

مجتبی محمودی بیان کرد:  این فیلم قدم‌های اول کارگردان است و می‌توانست بسیار بهتر از این ساخته شود، کارگردان این اثر نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد قطعا اگر کارگردان اسپانسرهای بیشتری داشت، می‌توانست با امکانات و تکنولوژی و جلوه‌های ویژه بیشتر، فیلم کاملتری بسازد.

وی ادامه داد: فیلم ضعف‌هایی داشت که در طول کار دیده می‌شد اما مطرح شدن این سوژه و این داستان در چهلمین سالگرد انقلاب اتفاق بسیار خوبی است.

مدافعان حرم مظلوم هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم به‌ بیان جمله‌ای کوتاه در خصوص این فیلم بسنده کرد.

جعفر مروارید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: هنوز مدافعان حرم مظلوم هستند.

نقش مدافعان حرم در ایجاد امنیت ایران

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: توفیقی داشتم که توانستم فیلم سینمایی مدیترانه را از نزدیک تماشا کنم؛ این اثر، بخشی از جانفشانی و ایثار لشکر فاطمیون و مدافعان حرم را به‌ تصویر کشیده بود.

محمدرضا حیدری بیان کرد: به‌نظر من نقش بی‌بدیل شهدای فاطمیون کمتر از شهدای دفاع مقدس نیست چراکه در حوزه دفاع از ارزش‌های دینی و امنیت حرم اهل بیت(ع) و حتی امنیت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده بودند.

وی ادامه داد: به نظر من عوامل این اثر تلاش کردند و زحمت کشیدند و کار آنها جای تقدیر دارد، امیدوارم مردم هم این اثر را ببیننند و استقبال کنند.

«مدیترانه» فیلمی قابل تقدیر

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: همین که یک هنرمند مشهدی با دست خالی و حداقل امکانات و با کم ترین حمایت‌ها بلند می‌شود و چنین اثر سینمایی را تولید می‌کند که بر سر رفتن یا نرفتن آن به‌سودای جشنواره بحث وجود دارد، این قابل تقدیر است.

میثم مرادی بیان کرد: این تیم یک گروه جوان هستند که دومین اثر بلند سینمایی خود را تولید کرده اند که در مقایسه با بسیاری از سینماگرانی که کار خود را قبلا آغاز کردند؛ جایگاه بالاتری دارند.

دغدغه مدافعان حرم را دارم

در انتها به‌ سراغ کارگردان فیلم سینمایی مدیترانه رفتم.

هادی حاجتمند در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دغدغه خاصی در خصوص مدافعان حرم دارم، گفت: این مسئله تاکنون باعث شده‌است من به عنوان یک هنرمند دغدغه‌مند از موضوعات مختلفی که به‌واسطه این دل مشغولی و دغدغه به‌سمت آنها کشیده می‌شوم، سوژه های متفاوتی را پیدا کنم، اما کار کردن و تولید اثر برای مدافعان حرم، کار بسیار سختی است ولی به‌لطف خدا توانستیم این اثر را تولید کنیم.

وی ادامه داد: با وجود سختی‌ها و محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد اما ساخت این اثر برای من بسیار لذت‌بخش بود.

کارگردان این اثر سینمایی در خصوص استقبال تماشاگران و بازخورد آنها اظهار کرد: با توجه به‌اینکه مخاطبان هنوز بی‌پرده با من سخن نگفته اند و در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند، نمی توان در خصوص بازخورد مخاطبان سخن گفت چرا که هنوز جنبه‌های منفی اثر را بیان نکرده اند و این نیازمند گذشت زمان است.

این اثر سینمایی به اذعان کارشناسان با قصه ای جذاب توانسته مخاطبان را درگیر روایت انسانی ماجراهای داعش و بحران سوریه کند، هرچند تولید این فیلم در مشهد و در شرایط کمبود امکانات سینمایی ساخته شده اما کشش بالای قصه فیلم و زاویه نگاه جدید آن در کنار ساخت متفاوتش، در مقایسه کار پیشین حاجتمند توانسته توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.