«جان ریچاردز» در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، فعالیت کتابخانه‌های عمومی و تلاش کتابداران ایرانی را حرفه‌ای و منحصر به فرد توصیف کرد.

کتابخانه‌ها و کتابداران ایرانی حرفه‌ای و منحصر به فرد هستند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، بزرگترین و مجهزترین کتابخانه در مشهد صبح امروز دوشنبه،‌ ۱۵ بهمن ماه با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعضای هیأت امنا، مدیران و معاونان نهاد، جمعی از خانواده های شهدای گرانقدر مشهد مقدس و مسئولان استانی افتتاح شد.

«جان ریچاردز» رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد ضمن ابلاغ سلام ویژه «گلوریا پرز سالمرون» رئیس ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) و تقدیم بهترین آرزوها از سوی ایفلا و جامعه جهانی کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: در بازدیدهایی که روزهای گذشته از چند کتابخانه در شهرهای تهران و شیراز انجام دادم از کتابخانه‌هایی دیدن کردم که به صورت تخصصی برای کودکان در نظر گرفته شده بودند؛ کتابخانه‌هایی که با ارائه خدمات عمومی در حوزه کودکان، نوجوانان و افراد خاص با امکانات متنوعی نظیر سالن‌های مطالعه و ... فعالیت می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه دیدارش از کتابخانه‌های عمومی در سایر نقاط جهان، بیان کرد: کتابخانه‌ها منعکس کننده جوامعی هستند که در آن قرار دارند. در بازدید از کتابخانه‌های عمومی ایران نیز ناخوداگاه آنها را با سایر کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف دنیا تطبیق دادم. این کتابخانه‌ها کاملاً حرفه‌ای بودند و کتابدارانش با تلاش فراوان در آن کار می‌کردند. در این بازدیدها متوجه شدم که کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران فوق‌العاده و منحصر به فرد هستند.

ریچاردز در پایان با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، گفت: افتتاح کتابخانه در مشهد فرصت بسیار مناسبی را برای مردم این شهر فراهم خواهد کرد و من به تمام افرادی که در افتتاح این کتابخانه قدمی برداشته‌اند به خاطر تحقق اهداف عالیه «کتابخانه‌های عمومی» تبریک فراوان می‌گویم.

* کار شبانه‌روزی طی ۴۵ روز اخیر

در ادامه این مراسم علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی طی سخنانی گفت: این پروژه بزرگ به ثمر نمی نشست مگر به لطف پروردگار متعال و برکت حضور امام رضا علیه السلام در  این شهر. از جناب آقای مختارپور دبیرکل محترم نهاد سپاسگزارم که اولین توصیه‌ای که ایشان در دستور کاری برای من صادر فرمودند، پی گیری بهره برداری از کتابخانه مرکزی مشهد بود. ایشان فرمودند مردم مشهد ۲۳ سال منتظر بهره برداری از این کتابخانه بوده اند و شما پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد را در راس برنامه های خود قرار دهید و با هم افزایی و تعامل با سایر دستگاه ها و مدیران استانی این پروژه را به سرانجام برسانید.

وی در ادامه به تقدیر و تشکر از تمام مدیران و دستگاه های فعال در ساخت و راه اندازی کتابخانه مرکزی مشهد  پرداخت و گفت: مدیریت حج و زیارت استان، نمایندگان مجلس از جمله جناب آقای پژمانفر، آقای رشیدیان استاندار وقت، آقای موهبتی فرماندار وقت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت عمرانی شورای شهر، شهرداری، اداره کل نوسازی، پیمانکار محترم و سیما عمرانی از جمله مدیران و دستگاه‌هایی هستند که اهتمام ویژه ای در ساخت و بهره وری از کتابخانه مرکزی مشهد به کار بستند.

وی افزود: ما در اداره کل خراسان رضوی موفق به انجام این کار نمی‌شدیم مگر با همکاری ویژه همکارانم که در این مسیر کمک ویژه‌ای کردند، به خصوص رئیس محترم اداره مشهد، کتابداران کتابخانه مرکزی که طی ۴۵ روز گذشته به صورت شبانه‌روزی خدمت کرده‌اند. همچنین رسانه‌ها نیز فضای روشنی را برای افتتاح این پروژه ترسیم کردند که جای قدردانی دارد. لازم است از استادان بزرگ علم اطلاعات و دانش شناسی در مشهد به عنوان قطب علمی کتابداری به خصوص دکتر مهری پری رخ از اعضای هیأت امنای نهاد تشکر ویژه داشته باشم که در این مسیر ما را راهنمایی کردند.

سبزیان با اشاره به پیام و هدیه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: از این پیام عمیقا خوشحالم و واقعاً خستگی را از تن ما بیرون آورد. همچنین از معاونان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و آقای مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و امور کتابخوانی نهاد و نماینده تام الاختیار دبیرکل در پروژه ساخت کتابخانه عمومی مشهد نیز تشکر ویژه دارم.

* افتتاح کتابخانه را باور نمی‌کردیم

محمدرضا کلایی شهردار مشهد در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد گفت: این کتابخانه باید ۱۹ سال پیش به افتتاح می رسید وقتی ۴ ماه پیش جناب آقای سبزیان عنوان کردند که کتابخانه در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود طبیعتا بر اساس تجربیات بسیار خود، در حوزه شهرداری مطمئن بودیم که این اتفاق رخ نخواهد داد، اما طی چهار ماه گذشته اهتمامی جدی از سوی دستگاه‌های مختلف صورت گرفت که این امر بعید را محقق کرد.

وی افزود: دلایلی که در محقق شدن این اتفاق دخیل بود ابتدا تعلق داشتن این پروژه به مردم مشهد بود. تلاش جناب آقای سبزیان و مجموعه مدیریتی نهادکتابخانه های عمومی کشور که این امر را محقق کردند و ایجاد این باور که این پروژه به مردم تعلق دارد به همراه همدلی همه جانبه به وجود آمده در میان همه دستگاه‌ها موجبات پیشرفت این پروژه را فراهم کرد.

کلایی تأکید کرد: این پروژه الگوی کاملی از همدلی، وحدت و صدق نیت مدیران دستگاه‌های مختلف در رسیدن به یک هدف مشترک است؛ در حالی که همه ما به لحاظ فنی اطمینان داشتیم که راه اندازی این پروژه طی چهار ماه کاری ناشدنی است اما امید و همدلی دستگاه های مختلف این اتفاق را محقق کرد. بر این اساس معتقدم که این الگو می‌تواند قابل تکثیر به حوزه‌های مختلف باشد.

شهردار مشهد درپایان گفت: امروزه نقش کالبدی کتابخانه ها اهمیت گذشته را ندارد و آن چیزی که مهم است نقش اجتماعی کتابخانه های عمومی است و جا دارد ضمن تشکر از پیگیری‌های ویژه استاندار محترم برای تحقق این امر از همه دستگاه هایی که در این مدت برای افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد تلاش کردند تشکر کنم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.