سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: همه سعی ما این است که با ایجاد نمایشگاهها و همچنین برند سازی در حوزه کالاهایی که در مشهد تولید می شود بتوانیم به سمت و سویی حرکت کنیم تا زائرانی که به مشهد می آیند سوغات ایرانی در اختیارشان قرار بگیرد و از خرید کالاهای چینی پرهیز کنند.

امکان اسکان همزمان ۴۲۰هزارمسافر درمشهد تامین شد/بخش عمده ای از ۳۶۰۰میلیاردتومان سوغات مشهد کالای چینی است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نوروز امسال هم به مانند سالهای گذشته مشهد مقدس میزبان خیل عظیمی از عاشقان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) خواهد بود و یکی از مواردی که هر ساله دغدغه‌ تعداد زیادی از زائران نوروزی قرار دارد ، مساله اسکان در اقامتگاه‌های مختلف است. به این انگیزه با مهدی فروزان سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: چه پیش بینی برای تعداد زائران سال جدید بارگاه نورانی امام رضا (ع) دارید؟

فروزان:ستاد اجرای خدمات سفر از هفته گذشته رسما کار خودش را برای برنامه ریزی، هماهنگی و عملیات اجرایی نوروز ۹۸ با ۱۲ کمیته اجرایی شروع کرده است و طبق برنامه ریزی و پیش بینی ما برای نوروز سال ۹۸ افزایش و رشد ۸ درصدی زائر، مسافر و گردشگر چه در حوزه استانی و چه در حوزه شهر مشهد را خواهیم داشت .

ضمن اینکه مهمترین کاری که در حوزه خدمت رسانی انجام خواهیم داد این است که در روز ۲۲ اسفند سال جاری مانور خدمت دستگاه‌های خدمت رسان را به زائران و گردشگران مشهد در پارک زائر پذیر غدیر با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی عملیاتی و اجرایی خواهیم داشت.

بحث دیگر این است که تمامی شهرستان‌ها ستادهای استقبال از نوروز و ستاد خدمات سفرشان فعال شده است و جلساتشان را هم در خصوص استقبال از زائران برگزار کرده‌اند تا بتوانند بهترین برنامه ریزی را برای نوروز ۹۸ داشته باشند به شکلی که نوروز امسال نسبت به سال قبل متفاوت باشد و در کنار این هم ما و هم همکارانمان در شهرستان های مختلف همه تلاششان این است که در بحث ماندگاری گردشگر و مسافر میزان ماندگاری را بالا ببریم ضمن اینکه بتوانیم جاذبه‌های گردشگری بیشتری را نسبت به سال گذشته به مردم بشناسانیم.

در مجموع تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار آمده‌اند تا بتوانند نوروز را برای زائرین نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر و خاطره انگیزتر کنند. ستاد اجرایی خدمات سفر در مشهد به صورت مستقل فعال است و  الان هم در طبرسی ، ستاد خدمات سفر به صورت شبانه روزی فعال است و آمادگی این را دارد که انتقادات و پیشنهادات شهروندان و زائران را دریافت کنند.

قدس آنلاین: از متفاوت بودن پذیرایی زائران امسال با سال قبل گفتید چه برنامه هایی برای پذیرایی از زائران دارید؟

فروزان:ما هنوز به جمع بندی نهایی برای ارائه برنامه‌ها نرسیده‌ایم ضمن اینکه به تمام دستگاه‌های اجرایی و کمیته‌های دوازده گانه ابلاغ کرده ایم که تا پایان بهمن ماه برنامه‌های اجرایی خودشان را به ستاد اجرایی سفر بدهند که امیدواریم بتوانیم در ابتدای اسفند ما از طریق استاندار که رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر هستند و من که سخنگوی ستاد هستم حتما اطلاع رسانی لازم انجام شود.

قدس آنلاین:چه برنامه‌ای برای شهرهایی که در مسیر سفر زائران قرار دارد تدارک دیده اید؟

فروزان: برای تمامی بقاع متبرکه‌ای که در مسیر راه زائرین هستند برنامه‌های خیلی خوبی توسط اداره کل اوقاف تدوین شده است همچنین شهرستان هایی که در مسیر تردد زائرین هستند به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که بتوانند جاذبه‌های تاریخ و گردشگری و همچنین مکان‌های دیدنی شان را برای زائرین و مسافرین که در مسیر هستند بشناسانند.

قدس آنلاین: یکی از دغدغه هایی که هر ساله زائران نوروزی با آن مواجه هستند قضیه اسکان است آیا سامانه جامعی برای رزرو اماکن اقامتی مجاز دارید؟

فروزان: سامانه اقامتی ۲۴ که تحت نظارت خود ما که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است که در خدت مراجعه کنندگان است و می‌توانند از تخفیفات ویژه آن هم استفاده کنند.

من در اینجا اعلام می‌کنم که از آن جایی که ۵۵ درصد از واحدهای اقامتی در کشور در مشهد است هر کسی که در واحدهای اقامتی اسکان پیدا کرد و با هر گونه مشکلی مواجه شد می‌تواند به ستاد خدمات سفر  مراجعه کند تا ما بتوانیم نسبت به شکایتش رسیدگی کنیم.

در مجموع ما مشکلی برای اسکان زائرین چه در حوزه فرهنگیان که در مدارس استقرار پیدا می‌کنند وچه در حوزه هتل ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها مهمانسراهای دولتی، خانه مسافرها  و پارک‌های زائر پذیر نداریم و اقدامات جامعی در این خصوص انجام شده است.

و در همه این مراکز می توانیم  به طور ثابت در شبانه روز حدود ۴۲۰ هزار نفر را اقامت دهیم.

قدس آنلاین: با این توضیحات در حال حاضر آیا خانه‌های مسافر شما ساماندهی و سازماندهی شده اند؟

فروزان: برای آن چیزی که مد نظر ما است هنوز نه! در حال حاضر چیزی حدود ۶۰۰ خانه مسافر دارای مجوز و کد رسمی هستند که نظارت ارزیابی و اجرایشان در اختیار ماست.

اما با این همه کارگروه ویژه نظارت و ارزیابی بازرسیمان تشکیل شده است  و شورای راهبردی داریم که در حال رسیدگی هستند که آن دسته از خانه مسافرهایی که قابلیت پذیرش مسافر را داشته باشند و در قالب دستور العمل بگنجند قطعا مجوز داده خواهد شد و آن‌هایی هم که استاندارد های کافی را نداشته باشند حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد و از چرخه ارائه خدمات حذف خواهند شد.

قدس آنلاین: دغدغه دیگری که زائران با آن مواجه‌اند مساله تامین غذای سالم است .قرار بود یک آشپزخانه مرکزی با یک ظرفیت مناسب راه اندازی بشود. چه شد؟

فروزان: دو سالی است که برای ظرفیت اسمی بالای ۱۰۰ پرس غذا توسط شرکت فرا پخت تامین می‌شود این شرکت ظرفیت اسمی‌اش حدود ۶۰ هزار پرس در روز است که می‌تواند خدمت ارائه بدهد و ما در ایام دهه پایانی صفر ، عمده غذای زائران پیاده را از همین شرکت تامین می‌کردیم که مورد تایید و استاندارد است و قیمت مناسبی هم دارد.

قدس آنلاین: بر اساس گزارش‌های رسیده میزان ماندگاری زائران در شهرهای خراسان رضوی کاهش پیدا کرده برای افزایش ماندگاری زائران چه برنامه‌ای دارید؟

فروزان: آمارهای ما خبر از افزایش ماندگاری زائران دارد .الان زائران در مشهد بین سه تا سه و نیم روز اقامت  دارند و در حال حاضر هم همه تلاش ما این است که با اجرای طرح هایی مانند مبدا به مبدا و آوردن زائرین داخلی و خارجی  به سمتی حرکت می‌کنیم که توزیع یکنواخت زائرمان را در سطح  مشهد در طول سال داشته باشیم و این میزان را افزایش دهیم.

قدس آنلاین: یکی از منافع اقتصادی حاصل از زائران برای مشهد خرید سوغات است در حالیکه چند ساله کالاهای چینی این بازار را اشغال کرده است. چه فکری برای ارایه سوغات واقعی مشهد دارید؟

فروزان: کارگروه اقتصادی سوغات زائر در حوزه اداره کل جذب و سرمایه گذاری است ما هم به عنوان اداره کل رفاه زائرین عضو این کارگروه هستیم دغدغه و نگرانی ما هم همین مورد است. طبق آمار ما زائرانی که در سال ۹۶ به مشهد مسافرت داشته اند حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سوغات خریداری کرده اند.

 همه سعی ما این است که با ایجاد نمایشگاهها و همچنین برند سازی در حوزه کالاهایی که در مشهد تولید می شود بتوانیم به سمت و سویی حرکت  کنیم که زائرانی که به مشهد می آیند سوغات ایرانی ومشهدی در اختیارشان قرار بگیرد تا از خرید کالاهای چینی پرهیز کنند. بر این اساس اولین نمایشگاه برندهای داخلی را در  هتل های نزدیک حرم در آذر ماه برگزار کردیم .چون هتل های نزدیک حرم مرکز حضور زائران خارجی است که آنها هم بتوانند از این اقلام استفاده کنند .ولی آن طور که ما دلمان می خواهد و بتوانیم ادعا بکنیم  که در ارائه سوغات زائر کار کرده ایم هنوز تا مطلوب فاصله داریم ولی داریم در مسیری حرکت می کنیم که بتوانیم جایگزین مناسبی برای کالاهای چینی در سطح بازار سوغات پیدا کنیم .

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.