نائب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ضرورت تاریخی برای انتقال دوران سلطنت به دوران جمهوری و جمهوریت بود، گفت: مردم دستاوردهای انقلاب را باور دارند.

دستاوردهای انقلاب را باور دارند

به گزارش قدس آنلاین ، پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد صبح امروز با حضور ۱۲ عضو در محل جلسات علنی شورای شهر مشهد برگزار شد.

مردم دستاوردهای انقلاب را باور دارند

نائب رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای جلسه با بیان اینکه در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمندمان هستیم، گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی را گرامی می‌داریم که اگر از جان شیرینشان نمی‌گذشتند نه انقلابی در کار بود و نه می‌توانستیم از کشورمان دفاع کنیم.

حمیدرضا موحدی‌زاده بیان کرد: یاد و خاطره بنیان‌گذار انقلاب را گرامی می‌داریم، رهبر کم‌نظیری که در قلب مردم خود نفوذ کرده بود و کسی از روی ترس و نیاز در صحنه انقلاب نبود، بلکه از روی عشق، علاقه و دلبستگی بود که تصور اکثریت مردم این بود که انقلاب اسلامی یک ضرورت تاریخی برای انتقال دوران سلطنت به دوران جمهوری و جمهوریت بود و حدود چهار دهه است که ما تمرین جمهوری می‌کنیم و سرنوشت خود را رقم می‌زنیم.

وی با بیان اینکه مردم سه شعار اساسی را در انقلاب مطرح کردند، افزود: یک شعار استقلال بود که معنای آن در این ایام این بود که حاکمان کشور ما در داخل کشور به‌دست خود مردم عزل و نصب و انتخاب کنند و در پایتخت قدرت‌های دنیا یا سایر نقاط این نسخه پیچیده نشود که شاه ایران چه کسی باشد، خوشبختانه به این استقلال سیاسی دست پیدا کردیم و رهبران ما به‌دست مردم انتخاب می‌شوند.

نائب رئیس شورای شهر مشهد تشریح کرد: معنای استقلال را رهبری در یک عبارت کوتاه فرمودند که سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی ما تعیین‌کننده کشور ما است، برخی استقلال را به‌معنای انزوا یا دشمن‌تراشی معنا کردند که این معنا درست نیست، اگر استقلال منجر به‌پیشرفت کشور خوب باشد اما اگر به‌عکس عمل کند چه دلیلی دارد که آن را دنبال کنیم؟

موحدی‌زاده اضافه کرد: شعار دوم ما آزادی بود که آزادی در عرصه سیاسی و معادله قدرت است، به‌این معنی که احزاب سیاسی مستقل از دولت وجود داشته باشند و خواسته‌های مردم را دنبال کنند، اگر قرار باشد آزادی برای موافقین باشد معلوم است که خوب است، ذات آزادی به این برمی‌گردد که تحمل آن را برای مخالفین، افراد دگراندیش و منتقدین خودمان داشته باشیم.

وی متذکر شد: این آزادی باید در چارچوب قانون عادلانه و کارشناسانه که نمایندگان واقعی آن را تبدیل به‌قانون و لایحه کنند و تضمین‌کننده حقوق مردم باشد، صورت گیرد که منتهی به‌هرج و مرج و آشوب نشود.

نائب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شعار دیگر جمهوری اسلامی بود، یادآور شد: جمهوری همان رأی مردم و اسلامی به‌معنای تحقق اخلاق است، ما در پیاده‌سازی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی موفق بودیم، اگر هر جایی کمبودی وجود دارد باید در دهه پنجم تصحیح شود تا انقلاب بتواند تداوم یابد و در قالب نظام به‌پیشرفت کشور منتهی شود.

موحدی‌زاده ادامه داد: هر نسلی باید سرنوشت خود را خودش تعیین کند و این حقی است که در قانون اساسی داریم، ما تا زمانی مشروعیت و مقبولیت داریم که مردم ما را قبول داشته باشند، ما بدون مردم معنا نداریم و تداوم ما در گروی رضایت و حمایت مردم از جمهوری اسلامی است.

وی تأکید کرد: آن‌موقع مردم پشت اهداف انقلاب بودند و پس از آن در این مدت در انتخابات شرکت کردند، بنابراین ما سند داریم که بگوییم مردم همچنان دستاوردهای انقلاب را باور دارند.

در ترخیص کالا بیش از ۱۵ سازمان نقش دارند

در ادامه جلسه، مدیرکل گمرک خراسان رضوی با اشاره به اینکه گمرک دارای برخی از وظایف است، تشریح کرد: اعمال سیاست‌های دولت در زمینه ورود و صدور کالا، انجام تشریفات قانونی و تشخیص و ترخیص کالا و کنترل نظارت بر عبور کالا از کشور از جمله این وظایف است.

امید جهانخواه ادامه داد: همچنین حفظ آثار فرهنگی و تاریخی، حفاظت‌های محیط زیستی، مقابله با قاچاق کالا، مواد مخدر، پول‌شویی و قاچاق انسان نیز از وظایف دیگر این مجموعه است.

وی بیان کرد: گمرک دارای ۳۰ قانون، کنوانسیون و موافقت‌نامه بوده که ۱۵ مورد از آن‌ها بین‌المللی است و سازمان‌هایی که در کنار آن در ترخیص کالا نقش دارند، بیش از ۱۵ و گاهی بیش از ۲۰ سازمان هستند.

مدیرکل گمرک خراسان رضوی اظهار کرد: گاهی بیان می‌شود کالا در گمرک مانده و ترخیص نشده، اما کالا فقط در گمرک مانده، اما سازمان‌های دیگری در آن نقش دارند.

جهانخواه یادآور شد: در این خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، بهداشت و دامپزشکی، انرژی اتمی، وزارت ارشاد و محیط زیست نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به‌اسناد بالادستی، گمرک به‌منظور افزایش بهره‌وری و به‌روز شدن در زمینه تجارت بین‌المللی و همچنین هماهنگ شدن با گمرکات پیشرفته دنیا تصمیم گرفته که از حالت سنتی به حالت سیستمی در آید که علاوه بر دادن جواب ذی‌نفعان، شفافیت نیز مد نظر قرار گیرد و به‌سمت دولت الکترونیک حرکت شده است.

دستورجلسات پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر

دو دستورکار اول این جلسه به‌نامگذاری خیابان‌های مشهد اختصاص یافت، در دستورکار اول اعضای شورای شهر با نامگذاری خیابان استاد اخوان ثالث یک با حفظ شماره به‌نام قاصدک، اخوان ثالث ۲ با حفظ شماره به‌نام ارغنون، اخوان ثالث ۳ با حفظ شماره به‌نام زمستان موافقت کردند.

همچنین بلوار جاده سرخانه حد فاصل جاده قدیم مشهد - باغچه تا پایانه بار به‌نام خدمت و بلوار تازه‌ تأسیس در امتداد بلوار کارگر به‌نام بلوار کارگر نامگذاری شد.

مصوبه بعدی درباره تسهیل فرآیند صدور پروانه ساختمانی و اصلاح مدت عملیات ساختمانی بود، بر این اساس در صورتی‌ که متقاضی از ابتدای مراجعه به‌شهرداری درخواست صدور مجوزهای بندهای یک و ۳ این مصوبه را داشته باشد، شهرداری می‌تواند وفق مفاد بند ۳ و تبصره‌های ذیل آن نسبت به‌صدور پروانه ساختمانی و گواهی تغییرات بنا به‌طور همزمان اقدام کند.

همچنین ساماندهی موتورهای دیزل، ماشین‌آلات عمرانی، ناوگان خدمت حمل و نقل عمومی و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در دستورکار شورای شهر قرار گرفت.

بر این اساس شهرداری مشهد مکلف شد ناوگان سنگین موتوری اعم از دیزل، گازسوز برقی و هیبریدی را مجهز به‌فن‌آوری‌های استاندارد دارای تأییدیه‌های ایمنی و زیست محیطی خریداری کند، در غیر این‌صورت استاد عالی مربوط به آن قابل تأیید نخواهد شد.

همچنین شهرداری مشهد مکلف شد با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اطلاعات سهم انتشار آلایندگی موتورهای دیزل زمینی، شامل سهم این بخش از منابع آلایندگی در سیاهه انتشار هوای کلانشهر مشهد و حد مجاز پیشنهادی برای انجام آزمون‌های کدرسنجی دود موتور خودروهای دیزلی با کارکردهای خاص (راهسازی و عمرانی و موتورهای دیزلی زمینی با کاربری برای ژنراتورهای مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی) را همراه با آمار دقیق سهم آلایندگی این موتورها در آلودگی هوای شهر، به‌صورت عمومی منتشر کند و راهکارهای اجرایی مناسب برای کاهش این آلودگی‌ها را طی صدت ۶ ماه به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

همچنین شورای شهر شهرداری مشهد را مکلف کرد با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، ساز و کار ارائه مشوق و ضمانت اجرایی لازم برای کاهش آلودگی هوا، ذرات معلق و آلودگی صوتی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی را شامل نحوه صدور تأییدیه‌های زیست محیطی برای موتورهای دیزلی زمینی تولید داخل با دستگاه‌های جدید وارداتی توسط خودروسازان و برگ معاینه فنی خودرو برای وسایط نقلیه عمرانی تهیه و لایحه آن را برای تصویب، به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

بند ۴ این طرح شهرداری مشهد را مکلف کرده که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، دستورالعمل معاینه فنی خودروهای دیزلی خاص (با کاربری‌های راهسازی و عملیات عمرانی و نحوه صدور برگ تأییدیه زیست محیطی برای موتورهای دیزلی زمینی را در قالب یک برنامه عملیاتی شامل اقدامات قانونی، اجرایی و بودجه‌ای، تهیه و اجرا، گزارش اقدامات انجام شده را به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

همچنین شهرداری مشهد مکلف شد در مفاد شرایط عمومی پیمان پیمان‌های عمرانی و خدماتی از به‌کارگیری خودروهای دیزل و موتورهای دیزل زمینی فاقد برگه معاینه فنی و تأییدیه‌های زیست محیطی، به‌صورت قانونی ممانعت نماید و تأیید صورت وضعیت های مالی خدمات خودروها و موتورهای دیزلی در این پروژه‌ها را منوط به‌ارائه برگه معاینه فنی و گواهی تأییدیه زیست محیطی معتبر کند.

علاوه بر آن شهرداری مشهد مکلف شد به‌منظور کنترل آلایندگی هوای شهر و بهبود کیفیت آن، نسبت به انجام مطالعات لازم در خصوص اجرای طرح مناطق کم‌انتشار (LLZ) و عدم اجازه تردد خودروهای غیراستاندارد با آلایندگی بالا در مناطق مشخص اقدام کرده و نتیجه آن را حداکثر ظرف مدت ۳ ماه به شورای اسلامی شهر ارسال کند، همچنین نسبت به‌حسن اجرای بندهای این مصوبه اهتمام و گزارش تحقق بندهای این مصوبه، فعالیت‌ها و برآورد میزان اثربخشی آن در کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد را به صورت ۶ ماهه به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

بر اساس رأی شورای شهر مشهد، شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به‌فرهنگ‌سازی عمومی استفاده بهینه از خودروهای دیزل و موتورهای دیزل زمینی اقدام کند، همچنین پیش‌بینی اعتبارات لازم را انجام داده و لوایح مورد نیاز در راستای اجرای این طرح را به‌شورای اسلامی ارائه کند.

همچنین در خصوص نرخ کرایه حمل و نقل عمومی، شورای شهر مشهد شهرداری را مکلف کرد که نسبت به‌مطالعه و سیاست‌گذاری طراحی برنامه‌ای یکپارچه به‌منظور تنظیم کرایه شناور ویژه استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی طی فرصتی سه ماهه اقدام کند.

دستورکار پایانی در خصوص طرح استفاده رایگان ایثارگرن از پارک حاشیه‌ای الیت بود.

بر این اساس خودروهای دارای پلاک ویژه معلولان در خارج از فضای پارک ویژه مربوط، جانبازان با درصد جانبازی  ۲۵ درصد و بیشتر همچنین خانواده‌های شهدای مقیم مشهد شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا برای مدت دو ساعت در هر روز و جانبازان با درصد جانبازی ۵۰ درصد و بیشتر برای مدت ۶ ساعت در روز، از تخفیف ۱۰۰ درصدی هزینه پارکینگ‌های حاشیه‌ای و تخفیف ۵۰ درصدی هزینه پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای متعلق به‌شهرداری برخوردار است.
منبع : فارس
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.