صاحب‌نظران، شهروندمحوری و ارائه خدمات مورد نیازشان را رکن اصلی شکل‌گیری شهر هوشمند می‌دانند و از این رو، توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند در کشورهای مختلف که با هدف ارائه خدمات به شهروندان صورت می‌گیرد، وابسته به شرایط و چالش‌های آنها تفاوت دارد.

شهرهای پیشتاز جهان در صنعت حمل‌ونقل هوشمند کدامند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، در مطالعات مؤسسه جهانی مکینزی (Mckinsey Global Institut) و براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش‌ها، وضعیت توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند در شهرهای منتخب، در حوزه‌های حمل‌ونقل، امنیت، سلامت، انرژی و توسعه اقتصادی و مشارکت اجتماعی بررسی و مشخص شد که حوزه حمل‌ونقل، اولویت اصلی در اکثر شهرها به‌ویژه در اروپاست؛ برای مثال لندن در این زمینه پیشروترین شهر جهان است.

همچنین اپلیکیشن‌های حوزه امنیت در شهرهایی مثل ریودوژانیرو، کیپ‌تاون، مکزیک و شیکاگو که نرخ جرم و جنایت در آنها بالاست از اولویت بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها برخوردار هستند.

در اکثر این شهرها، سیستم‌های نظارتی هوشمند، نقشه‌برداری به هنگام محل وقوع جنایت و تجهیز نیروهای پلیس به دوربین‌های پوشیدنی دست کم به صورت آزمایشی توسعه یافته‌اند.

شهرهای امریکای شمالی نیز در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های حوزه سلامت پیشتاز هستند و به همین دلیل معمولا حوزه بهداشت و درمان در این کشورها درصد بالایی از رضایت را در میان شهروندان به همراه دارد.

شهرهایی که از لحاظ توسعه فناوری در موقعیتی پیشرفته قرار دارند، معمولاً در توسعه اپلیکیشن‌های حوزه خدمات عمومی و انرژی نیز پیشتاز بوده‌اند؛ برای مثال در شهر دوبی، شبکه برق به کنتورهای هوشمند مجهز است و در شهرهای هوشمند شرق آسیا مثل پکن و شانگهای تجربه‌های شهروندی امتیازات بالایی دارد.

در زمینه توسعه اقتصادی، مسکن و مشارکت اجتماعی، شهروندان در سرتاسر جهان به نوعی پلتفرم ایجاد اتصال‌های شخصی دسترسی دارند؛ برای مثال طبق این گزارش و پرداختی که سازمان فاوای شهرداری تهران به آن داشته، در شهرهایی مانند بوستون و سیاتل در امریکا، اپلیکیشن 311 برای موارد غیر اورژانسی همانند گزارش دادن درباره مزاحمت‌ها، دست‌اندازهای سطح خیابان‌ها یا تصاویر دیواری ارائه شده است.

در مجموع، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که حتی هوشمندترین شهرها نیز هنوز مسیری طولانی برای تحقق کامل اهداف مورد نظر، پیش‌رو دارند و اغلب شهروندان تنها با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی حوزه حمل‌ونقل آشنایی دارند، در صورتیکه اپلیکیشن‌های مربوط به خدمات عمومی و انرژی، هنوز چندان شناخته شده نیستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.