یزد- علی اکبر حدادزاده گفت: سالانه بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده های خام دامی از استان یزد صادر می شود.

۳هزار و ۵۰۰ تن فرآورده‌های خام دامی از استان یزد صادر می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر حدادزاده، مدیر کل دامپزشکی استان یزد پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروزه دامپزشکی یک تشکیلات منسجم، پویا و فعال با گستردگی فعالیتها در حوزه های مختلف  در عرصه بهداشت جامعه است  که این شرایط در قبل از انقلاب برای دامپزشکی فراهم نبود.

علی اکبر حدادزاده گفت: در قبل از انقلاب به خاطر جایگاه دام در زندگی مردم،  اگر یک دام را حفظ می کردیم در واقع اقتصاد یک خانواده را حفظ می کردیم اما در شرایط امروزی باید بهداشت جامعه را در خم و پیچ صنعت حفظ کنیم و در شرایط فعلی وظیفه سنگینی است که اگر بدون آینده نگری باشیم و بدون حرکت در راستای حفظ بهداشت جامعه، دچار مشکل می شویم.

وی افزود: فعالیت دامپزشکی در دوحوزه حفظ سلامت جامعه و نقش دامپزشکی در حفظ و توسعه اقتصاد جامعه نقش موثری در جامعه دارد.

حدادزاده تصریح کرد:  در زمینه حفظ بهداشت و سلامت جامعه  در راستای کنترل بیماری های مشترک،  بین انسان و دام یکهزار و ۴۱۵ بیماری در دنیا وجود دارد که باعث بیماری انسان از طریق حیوانات می شود ۸۶۸ بیماری از طریق دام می تواند به انسان منتقل شود، در واقع بالغ بر ۶۱ درصد انواع  بیماریهایی که انسان به آن مبتلا می شود  از طریق دام منتقل می شود که از این جهت بسیار مهم و قابل توجه است.

وی افزود:  سازمان بهداشت جهانی قرن ۲۱ را قرن غلبه بر بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانسته اگر غفلتی صورت بگیرد باعث می شود ۶۱ درصد عوامل بیماریزا بلاتکلیف باشند و در آینده مشکلات زیادی را در جامعه بوجود می آورند. 

حدادزاده گفت: استان یزد در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و تردد انواع فرآورده های خام دامی، می تواند بیماریها و مخاطرات را برای استان یزد بیشتر کند.

وی افزود: از مجموع بیماریهای تهدید کننده جامعه می توان به بیماری آنفولانزا، تب کریمه کنگو، تب مالت، بیماری سل، هاری و سایر بیماریها اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: در سال ۵۷، ۵درصد بیماریهای مشترک انسان و دام تحت پوشش بودند و در سال ۹۷با گسترش مبارزه بیماری های مشترک بین انسان و دام این رقم به ۸۴ درصد رسیده است.

حدادزاده گفت: استان یزد در زمینه بیماریهای مشترک شرایط بسیار خوبی را دارد در زمینه تب مالت در بعضی از استانها به طور معمول ۷۷ نفر در ۱۰۰ هزار بیماری تب مالت دارند و خوشبختانه استان یزد ۱۵ در ۱۰۰ هزار است که از نرم کشوری پایین تر است.

 وی افزود: در زمینه کنترل بیماری تب کریمه کنگو، تمام کشتارگاه های استان یزد دارای پیش سرد هستند  وقبل از انقلاب اصلا کشتارگاه صنعتی وجود نداشت و در حال حاضر ۱۸ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی در استان وجود دارد که تماما دارای پیش سرد هستند و ۲۴ ساعت گوشت را در آن قرار می دهند و از نظر تب کریمه کنگو طی ۲ سال گذشته مورد و مشکلی وجود نداشت و نزدیک به ۱۰ سال است که در این زمینه تلفات انسانی نداشتیم.

حدادزاده تصریح کرد: در زمینه بیماری هاری در سالهای گذشته موردی نداشتیم اما متاسفانه  از اواخر سال ۹۶ متاسفانه ۳۹ کانون هاری داریم که غیرقابل تصور است و به خاطر خشکسالی ها و کمبود غذا در حیات وحش، حیوانات به حاشیه شهرها می آیند و سگ های ولگرد حاشیه با این حیوانات درگیر می شوند و هاری را بصورت یک حلقه متصل به حیات وحش  وارد جامعه می کنند که همکاریهای خوبی صورت گرفته و خوشبختانه این بیماری در حال کنترل است  علیرغم افزایش این کانونها در سال جاری  کوچکترین مورد در بین مردم استان یزد مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: بخش دیگری که می تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد و نقش بسیار موثری در حفظ سلامت جامعه دارد غذای مردم است ودر این زمینه حوزه وسیع کاری در استان  و کشور داریم که بحث نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی است از محل پرورش تا حمل به مراکز تولید و سردخانه ها و باید با برنامه ریزی، تست، خونگیری و واکسن و شرایط بهداشتی و نحوه برخورد با دام را  به افراد مربوطه آموزش دهیم.

حدادزاده گفت:  ۱۸ کشتارگاه در استان یزد وجود دارد که شامل ۹ کشتارگاه دام ۴ کشتارگاه بلدرچین و ۵ کشتارگاه صنعتی طیور که در کشتارگاه دام بالغ بر ۳۰۰ هزار راس دام در سال کشتار می شود و سالیانه بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه کشتار می شود و این حجم کشتار در قبل از انقلاب وجود نداشته و اصلا کشتارگاه صنعتی نداشتیم و خوشبختانه بهترین کشتارگاه صنعتی کشور در استان یزد قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۳ واحد بسته بندی مرغ، ماهی و گوشت قرمز  در استان داریم و سالانه ظرفیت ۵۰ هزارتن بسته بندی فرآورده های خام دامی را در این ۳۳ واحد داریم که در قبل از انقلاب وجود نداشت.

 حدادزاده گفت: برای جمع آوری شیر ۲۵ مرکز فعال توانایی ۱۰۰ هزار تن جمع آوری شیر دارند که در قبل از انقلاب این شرایط در استان نبود.

وی افزود:  در حال حاضر ۵ کارخانه مکانیزه خوراک دام در استان وجود دارد که بالغ بر ۶۵ هزار تن تولید سالانه دارند و همه اینها تحت پوشش دامپزشکان و مسئولین فنی هستند تا فرآورده سالم وارد و خارج این مجموعه شود.

حدادزاده اظهار داشت: در زمینه کنترل بیماریهای دامی در سال ۵۷ دام استان ۱۲ درصد تحت پوشش قرار داشت و در حال حاضر ۷۶ درصد دام استان تحت پوشش و کنترل و پیشگیری بیماریها توسط دامپزشکی است و سالانه برای کنترل بیماریها بالغ بر ۲۵ هزار مورد آزمایش را در آزمایشگاه انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: قبل از انقلاب هیچ نقشی در حوزه صادرات فرآورده های خام دامی نداشتیم  وبعد از انقلاب سالانه بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ تن ۶ قلم صادراتی  شامل پنجه و پای مرغ، مرغ، تخم مرغ، پوست، پنیر و آب پنیر و پودر گوشت را به خارج از کشور صادر می کنیم که مورد نیاز ما نیست.

حدادزاده افزود: البته در زمینه دام سبک وابسته هستیم که بالغ بر ۸۵ درصد دام ها به استان وارد می شود و دام سبک از استان خارج نمی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.