کیامرث حاجی زاده در رابطه با سیل های اخیر خوزستان گفت: اخطاریه ها، اطلاعیه ها باید تا آخرین سطح مدیریتی یعنی دهیاران ، ارجاع داده شود؛ متاسفانه دهیارها با سلسله مراتب اداری آشنا نیستند و هنوز الفبای مدیریت بحران را نمی‌دانند.

دهیارها الفبای مدیریت بحران نمی‌دانند/ رودخانه های خوزستان بیش از ۵۰ دهه لایروبی نشده‌اند​

به گزارش خبرنگار قدس؛ کیامرث حاجی زاده ، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در نشست بررسی، هماهنگی و ایجاد تمهیدات در حوضه های آبریز کرخه و دز و افزایش دبی رودخانه ها در محل استانداری خوزستان، گفت: پیش بینی و پیشگیری، یکی از مقوله های اصلی مدیریت بحران به شمار می رود، طبق پیش بینی ها ۲۴ بهمن تا سوم اسفند بارش‌های شدیدی در پیش رو داریم لذا اطلاعیه و اخطاریه آن برای ۲ حوضه دز و کرخه صادر شده و وضعیت آماده باش نیز همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان این که متولی کنترل سیلاب سازمان آب و برق است بیان کرد: به منظور پیشگیری از حوادث در سیلاب در پیش رو ، موسسه جهاد نصر باید امکانات خود را در شهرستان حمیدیه و شرکت متن و سازمان آب و برق نیز امکانات خود را در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه مستقر کنند و طی این مدت باقی مانده ، نقاط در معرض خطر را تقویت کنند.

رودخانه های خوزستان بیش از ۵۰ دهه لایروبی نشده‌اند​

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به عوامل مختلف دخیل در ایجاد سیلاب ادامه داد: رودخانه های خوزستان بیش از ۵۰ دهه لایروبی نشده اند و در این برهه نیز لایروبی رودخانه هااز عهده سازمان آب و برق به تنهایی، برنمی‌آید.

وی بیان کرد: سد دز نیز به عنوان یک سد واحد که روی ۲ حوضه آبریز بزرگ قرار دارد دارای ۳۰ درصد رسوب است برای همین به تنهایی نمی‌تواند این میزان سیلاب را نگه دارد.

حاجی زاده توضیح داد: اخطاریه ها، اطلاعیه ها و هشدارهایی که از سوی اداره کل مدیریت بحران استان برای فرمانداران ارسال می شود باید تا آخرین سطح مدیریتی یعنی دهیاران ارجاع داده شود؛ متاسفانه دهیارها با سلسله مراتب اداری آشنا نیستند و هنوز الفبای مدیریت بحران را نمی‌دانند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش دهیارها، گفت: دهیارها موظفند سیل بندها را چک کنند، فرمانداران و دهیارها باید از پهنه‌های خطر بازدیدهای مستمری داشته باشند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران استان از شهریور اولین اخطاریه‌ها را ارسال کرد و حدود ۵۰ روز پیش اولین کارگروه مقابله با سیلاب را تشکیل داد؛ در ساختار مدیریت بحران ۱۴ کارگروه خلاصه شده است که یکی از کارگروه‌های مهم آن کارگروه تخصصی، مقابله با سیلاب است.

حاجی زاده با بیان این که شرح وظایف دستگاه‌ها در کارگروه‌ها مشخص شده است و رییس هر کارگروه باید پیگیر مسایل آن کارگروه باشد، افزود: در راس کارگروه سیلاب در کشور وزیر نیرو قرار دارد و در مواقعی مانند سیلاب به سازمان مدیریت بحران و شورای عالی مدیریت بحران کشور پاسخگو باشد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: در استان نیز مدیرعامل سازمان آب و برق رییس کارگروه مقابله با سیلاب است که ضرورت دارد در مقابل مسایل مربوط به سیلاب پاسخگو باشد؛ در هیچ جای قانون گفته نشده است که وظیفه فرماندار، بخشدار یا مدیر کل مدیریت بحران ایجاد سیل بند است، وظیفه رییس ستاد مدیریت بحران و مدیر کل مدیریت بحران اعلام اخطاریه، هشدار و نظارت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.