یزد - حجت الاسلام حسین زارع زاده گفت : به دلیل تقارن ایام الله دهه فجر ویژه برنامه های ایام الله دهه با عنوان "فجر فاطمی: در۵۰بقعه متبرکه استان برگزار می شود.

برگزاری ویژه برنامه‌های فجر فاطمی در ۵۰ بقعه متبرکه استان یزد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد عصر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: اجرای نیت وقف از ۷۰۰سال گذشته دراستان رواج داشته و اینکه در هر سال ۱۷ وقف جدید داشته ایم و بعد ازانقلاب یک هزارو ۵۶۲موقوفه جدید در استان به ثبت رسیده و تعداد اسناد مالکیت قبل از ۲هزار بوده که بعد از انقلاب این اسناد به ۷هزارو ۳۱۲ سند رسیده و تا ۱۵ بهمن سال ۹۷بیش از ۳۹۶ سند مالکیت در سال جاری ثبت شده است.

وی افزود : قبل از انقلاب تعداد اسناد مالکیت ۲هزارسند با بیش از ۳۰۶هکتار بوده  که بعد از انقلاب این تعداد به ۷هزارو ۳۱۲ سند مالکیت به یکهزار و ۵۰۶ هکتار رسیده است .

زارع زاده در مورد فعالیتهای قرآنی اوقاف گفت: از ابتدای سال ۸هزار نفر در آزمون سراسری حفظ قرآن و مفاهیم  شرکت کرده اند  که این آمار نسبت به سال گذشته ۱۶درصد رشد داشته است و استان از این نظر دارای رتبه ۹کشوری بوده و ۳۰بهمن فرصت نهایی ثبت نام این آزمون است و این آزمون در تاریخ ۹اسفند برگزار می‌شود و مرحله شهرستانی نیمه اول اردیبهشت در یزد، مرحله استانی نیمه اول تیرماه و مرحله کشوری نیمه مهر ۹۸در اصفهان برگزار خواهد شد.

برگزاری ۱۵محفل قرانی در دهه فجر در یزد

وی درمورد برنامه این سازمان در دهه فجر گفت: همایش قرآنی  کتاب انقلاب ۱۶بهمن در یزد با همکاری اداره ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تشکل ها ی قرآنی برگزار می شود و در استان بین دستگاه های اجرایی یک همگرایی بوجود آمده و در این ایام بیش از ۱۵محفل قرآنی در استان برگزار می شود و در شهرستان اردکان  تلاوت سوره فجر در مدارس این شهرستان توسط اداره اوقاف برگزار شده و ۵هزار قرآن درجز۳۰ در مدارس توزیع شده و دوره تربیت مربی  حفظ  نیز در استان برگزار شده است .

این مقام مسئول  تصریح کرد: از سال ۸۸تاکنون در راستای  اجرای نیات موقوفات قرآنی در حوزه موقوفات مذهبی۱۳میلیارد تومان، در حوزه موقوفات خیریه ای ۱۵میلیارد تومان ، در حوزه موقوفات اجتماعی مذهبی۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان، در حوزه موقوفات مدارس علوم دینی ۹۶۰میلیون تومان، و موقوفات مساجد ۶میلیارد تومان هزینه شده است.

زارع زاده خاطر نشان ساخت: درحوزه موقوفات مربوط به بقاع متبرکه  به جز نذورات خود این اماکن  ۱.۵میلیارد تومان هزینه شده و در سال جاری ۱۰۰مبلغ به استان اعزام شدند که کار تبلیغ را انجام دادند .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت : برگزاری دوره‌های سبک زندگی که کار بسیار ارزشمندی بوده و ۲۹نفر در این دوره ها شرکت داشتند و ۴۰کلاس آموزشی زندگی به سبک خدا در برخیاز بقاع متبرکه استان برگزار شد که در این کلاس های آموزشی بسیاری ازمسائل اجتماعی و آسیب ها ی اجتماعی بررسی شد که نتایج مثبتی داشت و استقبال هم در این زمینه خوب بوده است.

 وی افزود: دربیش از۵۰بقعه متبرکه استان ویژه برنامه های  خاص مناسبتی برگزار شد و به دلیل تقارن ایام الله دهه فجر  ویژه برنامه فجر فاطمی در۵۰بقعه استان برگزار شد.

 وی ادامه داد: بیشترین موقوفات در زمینه ساخت مساجد است  و لی وقف تنها درحوزه مسائل دینی نبوده و باید در این زمینه فرهنگسازی صورت بگیرد و رسانه در این زمینه  می‌توانند یاری‌گر ما باشند.

 این مسئول افزود: یکی ازمهمترین اهداف اوقاف  در حوزه معاونت اقتصاد ی بحث اشتغالزایی  بوده و ما با همکار ی بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارج از استان آنها را هدایت کرده در پروژه های اقتصادی استان مشارکت داشته باشیم.

بیش از یک سوم آثار تاریخی استان  موقوفه است

وی خاطر نشان ساخت: بیش از یک سوم آثار تاریخی استان  موقوفه بوده و بسیاری از این موقوفه‌ها دارای ظرفیت‌های گردشگری بوده از جمله موقوفه «سرای خان کهنه» که با نیت روضه خوانی وقف شده و این سرا بازسازی شده و هم اکنون ۱۰۰واحد تجاری فعال در این موقوفه وجود دارد  و برای بیش از ۱۰۰نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است. 

زارع زاده عنوان کرد: از آنجایی که بیش از ۷۰درصد موقوفات استان در حوزه کشاورزی بوده و با توجه به کمبود آب در استان، ما طرح هایی را در زمینه کشت گیاهان کم ابخواه و گیاهان دارویی را در دست مطالعه داریم  و امیدواریم مثمر ثمر باشد.

وی گفت: وقف یک کار ازشمند است ما باید در زمینه وقف فرهنگسازی کنیم  و موفوقات نیز در حوزه‌های دیگروقف شود و حوزه  فرهنگی ، اجتماعی و آسیب ها ی اجتماعی از حوزه هایی است که باید فرهنگسازی صورت بگیرد و مردم در آنچه را که حس می کنند نیاز است  وارد شوند مثل مدرسه سازی که خیرین در این حوزه ورود کرده اند و مدارسی را ساخته اند، در دیگر زمینه ها نیز باید فرهنگ سازی شود .

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.