تحلیلگر سرشناس منطقه در ویژه برنامه شبکه المیادین برای چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فاش کرد، یاسر عرفات بعد از دیدن موفقیت مقاومت مسلحانه در جنوب لبنان، از حمایت حزب الله و مغنیه برای انتفاضه استفاده کرد.

انیس نقاش: یاسر عرفات با حزب‌الله و عماد مغنیه در ارتباط بود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «انیس نقاش» تحلیلگر سیاسی و عضو مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی «الامان»، در میزگرد شبکه المیادین با موضوع بررسی رابطه ایران و فلسطین در چهار دهه اخیر، اعلام کرد که یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین بعد از توافق اسلو به سوی مقاومت مسلحانه بازگشت. 

نقاش در توضیح این مسئله گفت، بعد از [امضای] توافق اسلو، وضعیت سازمان آزادی‌بخش تغییر کرد و سرانش اراده کردند که از مبارزه مسلحانه خارج شوند و منشور سازمان را تغییر بدهند.  بنابراین در چنین شرایط مقاومت نمی‌تواند از چیزی حمایت کند که خودش [سازمان آزادی‌بخش] دیگر خواستار آن نیست. بنابراین ایران روی گروه‌هایی در فلسطین تمرکز کرد که توافق اسلو را رد کردند و وارد مبارزه مسلحانه شدند. 

نقاش توضیح داد: سال 2000 سال نقطه عطف است، زمانیکه جنوب لبنان با آن شکوه و مبارزه مسلحانه و مقاومت  آزاد و ارتش اسرائیل عقب زده شد، یاسر عرفات، صحنه منطقه‌ای را برای خود بازبینی و مرور کرد و حرارت به روابطش با ایران و حزب الله بازگشت. بنابراین امروز خیلی فاش می‌گویم که انتفاضه مسلحانه شکل نمی‌گرفت اگر حمایت ایران و حزب‌الله از ابوعمار (یاسر عرفات) در این مسیر نبود. 

المیادین پرسید: منظور شما کتائب شهداء الاقصی است؟ 

نقاش تأکید کرد، «بله. وقتی ابوعمار هیچ پولی نداشت که از کتائب حمایت کند و وقتی که همه منابع را از او گرفتند و ابومازن (محمود عباس) برخی منابع [مالی] را با حمایت آمریکا و اروپا سلب و ابوعمار را محاصره و تحریم کرد، ابوعمار برای حمایت کتائب شهداء الاقصی و شعله‌ور کردن انتفاضه مسلحانه، در تماس مستقیم با سران حزب‌الله و مشخصا در ارتباط با [شهید] عماد مغنیه بود.

نقاش همچنین تأکید کرد که «یاسر عرفات بعد از آنکه فهمید اسلو شکست خورده و مبارزه مسلحانه در جنوب لبنان نتیجه داده است بازگشت، و همه کانال‌های ارتباطی خود با حزب‌الله و ایران را برقرار کرد تا از کتائب شهداء الاقصی و انتفاضه مسلحانه حمایت کند. اما شما ببینید چه کسانی با انتفاضه مسلحانه مبارزه کردند؟ فقط آمریکا و اسرائیل نبودند که از بیرون با آن جنگیدند. بخش بزرگی از جنبش فتح با آن مقابله کرد که می‌خواست جایگزینی برای یاسر عرفات ارائه کند..».

یاسر عرفات معروف به ابوعمار در نوامبر سال ۲۰۰۴ در بیمارستان نظامی پرسی در حومه پاریس و در نتیجه ترور درگذشت. او رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان تأسیس در ۱۹۹۶، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) از سال ۱۹۶۹ و رئیس و مؤسس جنبش فتح از سال ۱۹۵۹ تا هنگام فوت بود.

آذرماه گذشته «بسام ابوشریف» از مشاوران یاسر عرفات فاش کرد که صورت‌جلسه‌ نشستی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند ترور عرفات با اطلاع و موافقت حکومت آل سعود بوده  و جرج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در جلسه با آریل شارون نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به او گفته که آل سعود با ترور عرفات موافقت کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.