زندگی پلنگ‌های ایرانی با بی‌تدبیری برخی از مسئولان به خطر افتاده است.

وضعیت غم‌انگیز پلنگ ایرانی در باغ وحش

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، چند وقتی است که در فضای مجازی تصاویری از یک پلنگ نر ۶ ساله در یکی از باغ وحش های مشهد منتشر می‌شود که دوست‌داران حیات وحش را نگران کرده است.

به گفته برخی از فعالان و دوست‌داران محیط زیست و حیات وحش وضعیت جسمی این پلنگ بسیار اسفناک است؛ به گونه‌ای که توان جا به جایی نیز ندارد.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

ایمان معماریان دامپزشک پارک طبیعی پردیسان درباره وضعیت این پلنگ می‌گوید: پلنگ نر باغ وحش مشهد به نام ارس از سال ۹۳ در حالت بیماری قرار گرفته که در همان سال برای درمان این حیوان اقداماتی صورت گرفت؛ اما مالکان باغ وحش بعد از آن دیگر اجازه ادامه درمان را ندادند.

وی افزود: ارس در آن زمان به دلیل تغذیه نامناسب کمبود وزن داشت و این مشکلاتی که هم اکنون شاهد هستیم به دلیل بی توجهی به این حیوان است.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: چندین مرتبه به مالکان این باغ وحش گفته شد که پلنگ را به تهران انتقال دهند تا تحت درمان قرار گیرد، اما موافقتی صورت نگرفت.

معماریان بیان کرد: متاسفانه وضعیت باغ وحش مشهد بسیار بد است؛ به صورتی که برخی از حیوانات مانند شیر و ببر در یک قفس نگهداری می شوند.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

گفتنی است که این باغ وحش به دلیل غیر بهداشتی بودن و نحوه نگهداری گونه‌های حیات وحش چندین بار اخطار گرفته و پلمب شده است؛ اما تاکنون مالکان این مرکز هیچ اقدامی برای استانداردسازی انجام نداده اند.

لازم به ذکر است که سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این مرکز نگهداری حیات وحش هم اکنون در وضعیت مناسبی به سر می برد زیر بار این موضوع نرفته است؛ به‌گونه‌ای که رحمان وهاب زاده مدیرکل دفتر بازرسی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از جوسازی‌های شبکه‌های مجازی و شایعاتی که به منظور تشویش اذهان عمومی اخیرا منتشر شده است، گفت: از طریق فضای مجازی نمی توان ادعای حمایت از حیوانات را داشت.

وی ادامه داد: همه باید برای حیات وحش و مشکلات زیست محیطی کشور تلاش کنیم و در این راستا هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه در مبحث فرهنگ سازی به‌خصوص مردم دلسوز و علاقمند خیلی موثر است.

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز می‌گوید: اخطاریه‌ای برای مدیر باغ وحش مشهد صادر و تحویل داده شده که در این اخطاریه رعایت تمامی ضوابط و مقررات زیست محیطی و بهداشتی و ارائه تعهدنامه مبنی بر تعدیل گونه‌های جانوری و اختصاص حداقل ۲۰ درصد فضای سبز مورد نیاز و اتمام اصلاحات جایگاه‌ها با توجه به زیستگاه طبیعی حیوان و توجه به رفتارشناسی و نیازهای بوم شناسی مورد تاکید قرار گرفته است.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

وی افزود: از تاریخ ابلاغ این اخطاریه حداکثر به مدت یک هفته به مالک باغ وحش مهلت داده شده است تا برنامه زمان بندی اجرای موارد مورد انتظار را با ذکر جزئیات برای اصلاحات اساسی به این اداره کل اعلام کند.

به گفته مالک باغ وحش مشهد، چندین بار به سازمان محیط زیست برای جا به جایی این مرکز درخواست داده شده است؛ اما  آن‌ها تاکنون هیچ‌گونه پاسخی نداده‌اند و ما هیچ راهی جز این گونه نگهداری نداریم، چرا که فضا برای نگهداری حیوانات بسیار کوچک است.

چندی پیش نیز محمد عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی از گرفتن گونه‌های امانی باغ وحش به دلیل رعایت نکردن استانداردهای نگهداری حیوانات به دستور مقام قضایی خبر داده بود اما تاکنون این موضوع نیز انجام نشده است.

حیات حیوانات باغ وحش مشهد با این پاس‌کاری‌های مسئولان استانی به خطر افتاده است، اما هیچ کدام از این مدیران جز منافع خود چیز دیگری برایشان مهم نیست و می گویند که حال باغ وحش روبه بهبوداست.

پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض است که با وعده های برخی مسئولان محیط زیستی به نابودی کشیده خواهد شد. ارس پلنگ نر ایرانی تنها نمونه ای از گونه‌های اینگونه باغ وحش‌های کشوراست که با بی توجهی و نبود مدیریت به حالت اغما در آمده‌اند.

مرعشی دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ارس پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد که هم اکنون بیمار است، می گوید: این پلنگ نر به بیماری صرع مبتلا است که هفته گذشته با یک گروه دامپزشک برای درمان آن به باغ وحش رفته بودیم.

وی با بیان اینکه درمان این پلنگ توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود، تصریح کرد: از این گونه نمونه MRI گرفته شد که منتظر ارائه گزارش از طرف این دانشگاه به محیط زیست هستیم.

مرعشی گفت: درمان این گونه در خطر انقراض ادامه دارد و باغ وحش مشهد با نصب دوربین درقفس رفتارهای این گونه را شبانه روز رصد میکند.

وی ادامه داد: براساس رصد رفتارهای پلنگ تصمیم نهایی در رابطه با درمان آن در کمیته علمی متشکل از دامپزشکان گرفته خواهد شد که اگر لازم باشد این حیوان برای ادامه درمان بهتهران منتقل شود.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه نحوه زنده گیری این حیوان درست نبوده به صورتی که این حیوان تا مرحله خفگی نیز رفته بود؛ به همین دلیل این گونه کم‌کم با تشنج های پی در پی به بیماری صرع مبتلا شد.

متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت حیوانات باغ وحش مشهد اظهار نظر نکرد و این مورد را به اداره کل محیط زیست استان محول کرد که اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی نیز تنها به اینکه پیگیر این مورد هستیم، بسنده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.