وحید شقاقی شهری گفت: عدم پاسخگویی و غیرشفاف بودن کارآیی INSTEX در کنار پیش شرط های سیاسی، این موضوع را با ابهامات و چالش‌های دیگری مواجه کرده است.

کانال مالی اروپا قادر به پوشش دادن انتظارات جمهوری اسلامی ایران نیست

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با قدس آنلاین در خصوص ایجاد شبکه مالی اروپا موسوم به INSTEX ، گفت: INSTEX  که به عنوان شرکت واسط پولی و مالی اروپا و ایران راه اندازی شده است،  کانال حداقلی و صرفا برای صادرات نهاده های دامی و دارو است که به غیر از کالاهای ضروری، کالای دیگری را به ایران صادر نمی‌کند؛ این کانال مالی با عدم پوشش‌دهی نقل و انتقال مالی بین ایران و شرکت های مهم تجاری، فقط در حد و اندازه شرکت های کوچک و متوسط هدف گیری دارد؛ ضمن اینکه عملکرد این شرکت نیز با ابهامات بسیاری مواجه است.

وی با طرح سوالی درباره ابهامات این کانال مالی، خاطر نشان کرد: یکی از ابهامات مورد پرسش این است که آیا ایران می‌تواند صادرات غیرنفتی از طریق این کانال به اروپا داشته باشد؟ آیا کانال مالی و پولی طراحی شده، توانایی پوشش دهی یا آمادگی خرید و نقل و انتقال مواد اولیه، قطعات و تجهیزات تولید خودرو و سایر مواد اولیه صنعتی را برای ایران دارد؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اروپا به دنبال تحمیل پیش شرط های سیاسی خود به ایران است،گفت: عدم پاسخگویی و غیرشفاف بودن کارآیی INSTEX  در کنار پیش شرط های سیاسی، این موضوع را با ابهامات و چالش‌های دیگری مواجه کرده است؛ تصویب FATF  که تحمیل سیاسی اروپا به ایران است و تاکید بر پایبندی ایران به برجام، از جمله موضوعات سیاسی است که اروپا به دنبال تحمیل آن به ایران از طریق شبکه مالی و پولی یاد شده است.

وحید شقاقی شهری گفت: لازم به ذکر است که INSTEX  یا کانال مالی و پولی اروپا که با شروطی به ایران پیشنهاد شده همچنان عملیاتی نشده و فاز عملیاتی شدن آن چند ماه طول می کشد؛ بنابراین مشخص نیست که آیا در مرحله بعدی عملیاتی خواهد شد یا نه؟ موضوع مبهم دیگر این است که میزان صادرات مواد غذایی و دارو به ایران همچنان غیر شفاف است؛ بنابراین INSTEX  در حالی به ایران تحمیل شده است که با تاخیر زیاد، حداقل امکانات و پیش شرط های عنوان شده، جای تامل بسیاری دارد.

وی در پایان با تاکید بر عدم دسترسی ایران به کالاهای صنعتی و خدماتی و قطعات مورد نیاز تولید کشور در شبکه مالی اروپا، گفت: قرار نگرفتن مواد اولیه، واسطه ای، تجهیزات، قطعات بنگاه های تولیدی و خودرویی در لیست مطرح شده از سوی اروپا، بیانگر آن است که کانال مالی اروپا قادر به پوشش دادن انتظارات جمهوری اسلامی ایران نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.