رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سخنرانی برای جامعه ارمنیان فرانسه گفت که کشورش روز ۲۴ آوریل را به عنوان روز ملی نسل‌کشی ارامنه اعلام خواهد کرد.

اعلام ۲۴ آوریل به عنوان روز ملی نسل کشی ارامنه در فرانسه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سه شنبه شب در جریان سخنرانی در ضیافت شام جامعه ارمنیان در پاریس گفت که کشورش ۲۴ آوریل را روز ملی یادبود نسل‌کشی ارامنه اعلام می‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون گفت: «فرانسه اولین و مهمترین کشوری است که می‌داند چطور با تاریخ مواجه شود و از نخستین کشورهایی بود که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را نسل‌کشی دانست. همان‌چیزی  قانون که در سال ۲۰۰۱ پس از مدتها مبارزه، آن را به رسمیت شناخت.»

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ادای احترام به «شارل آزناور» سرپرست جامعه ارامنه در فرانسه که اکتبر درگذشت، افزود: «فرانسه قصد دارد در هفته‌های آینده روز ۲۴ آوریل را روز ملی یادبود نسل‌کشی ارامنه اعلام کند.»

آمریکا و ترکیه به مدت چندین دهه در زمینه به رسمیت شناختن راندن و کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به عنوان نسل کشی دارای اختلاف بودند. ترکیه می‌گوید که آنچه در سال ۱۹۱۵ رخ داد، نسل‌کشی نبوده است.آنکارا  تاکید دارد که آنان در درگیری های جنگ جهانی اول کشته شده‌اند.

با این حال ارمنستان می‌گوید که اقدامات امپراطوری عثمانی در آن زمان باعث مرگ ۱.۵ میلیون نفر شده است. به گفته ارامنه، این افراد بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ قربانی کشتارهای برنامه‌ریزی‌شده، کوچ اجباری و گرسنگی شده‌اند. 

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.