دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق جزئیاتی از طلب ۲ میلیارد دلاری شرکت گاز و توانیر ایران از عراق تشریح کرد و از حل و فصل ۹۰ درصدی این مساله در روزهای گذشته خبر داد.

جزئیات طلب ۲ میلیارد دلاری ایران از عراق بابت صادرات انرژی

به گزارش گروه اقتصادی قدس انلاین، حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق  با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر نفت در خصوص طلب ۲ میلیارد دلاری ایران بابت صادرات انرژی به کشور عراق اظهار کرد: بر اساس قرارداد منعقده با عراق،  برق صادراتی ایران به این کشور بر اساس دلار و گاز صادراتی ما به عراق بر اساس یورو، محاسبه شده است ولی بعد از اتفاقات اخیر در حوزه بانکی، عراق قادر به پرداخت هزینه برق و گاز وارداتی از ایران بر مبنای این دو ارز نبود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در چنین شرایطی، شرکت گاز و توانیر کشورمان اصرار داشتند که بهای گاز و برق صادراتی به عراق را بر اساس یورو و دلار دریافت کنند و در طرف مقابل، عراق عنوان می‌کرد با توجه به تحریم‌های موجود، هیچ بانکی حاضر به انتقال این ارزها به ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته، به هیچ وجه عراق از پرداخت بهای گاز و برق وارداتی خود از ایران سرباز نزده است گفت: از ۶ ماه پیش، عراق مصراً از ایران خواسته بود که با توجه به محدودیت‌های بانکی در انتقال دلار به ایران، بهای گاز و برق وارداتی خود از کشورمان را بر اساس دینار پرداخت کند که طی این چند ماه ایران از قبول دینار اجتناب کرد.

حسینی با بیان اینکه طرف عراقی بارها تاکید داشته که هیچ مشکلی در پرداخت هزینه برق و گاز ایران ندارد اضافه کرد:‌ طی این مدت، طرف عراقی با واریز مقادیر قابل توجهی دینار به حساب بانک مرکزی ایران، سعی در پرداخت هزینه گاز و برق وارداتی خود از ایران را داشت ولی مسئولان ما از برداشت مطالبات خود از این حساب خودداری کردند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی این مدت، دوستان ما تصور می‌کردند با تهدید به قطع برق و فشار بر عراق قادر خواهند بود تا در ازای صادرات برق و گاز، دلار و یورو دریافت کنند و از همین رو از قبول مطالبات خود بر اساس دینار خودداری داشتند ولی به نظر می‌رسد با سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عراق، مقدمه حل این مشکل انجام شده و این موضوع تا ۹۰ درصد حل و فصل شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در پایان با اشاره به کاهش فاصله قیمتی بین نرخ رسمی دینار و نرخ آن در بازار آزاد گفت: البته یکی از مشکلات گذشته در تبادل مالی بر اساس دینار، فاصله قیمتی بین نرخ رسمی دینار و نرخ آن در بازار آزاد بود که حالا با حداقل شدن این فاصله، به نظر می‌رسد نگرانی شرکت گاز و توانیر برای زیان ناشی از این تفاوت قیمتی به حداقل خود رسیده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران در خصوص بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز و برق از کشورمان گفته بود: ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گاز از ایران به این کشور صادر می‌شود که به عنوان اینکه شما تحریم هستید پول آن را نمی‌دهد و در حال حاضر دو میلیارد دلار بابت گاز و برق فروخته شده به عراق از این کشور طلب داریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.