زنجان-نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای، توزیع نیروی برق، آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

چهل سالگی انقلاب، جهش در صنعت آب و برق

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: بهمن الله مرادی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان  در نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای، توزیع نیروی برق، آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، با مقایسه وضعیت برق منطقه ای استان زنجان از سال ۵۷ تا کنون گفت: بار مصرفی استان زنجان چهل سال پیش، ۲۰ مگاوات بود که این رقم در سالجاری به ۷۲۰ مگاوات رسیده است.

الله مرادی مصرف برق ۲ استان زنجان و قزوین  را ه یک هزار و ۵۷۶ مگاوات  ذکر کرد و اذعان داشت: این میزان ۲۶ برابر مصرف گذشته است.

الله مرادی اظهارداشت: در استان زنجان بیش از ۶۹۵ مگاوات در نیروگاه های استان زنجان تولید برق داریم که شامل نیروگاه گازی و حرارتی سلطانیه با ۶۴۸ مگاوات است و نیروگاه های مقیاس کوچک و خورشیدی نیز در مجموع ۴۸ مگاوات تولید برق دارند.
وی بیشترین ولتاژ در کشور را ۴۰۰ کیلوولت  عنوان کرد و گفت: در استانهای زنجان و قزوین این میزان ولتاژ را نداشتیم که در حال حاضر این رقم در زنجان به بیش از ۱۶۱.۵ کیلومتر خط انتقال رسیده است.

.مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان طول خطوط موجود را بیش از ۴۶۰۳ کیلومتر ذکر کرد و یاد آورشد: در سال جاری پیک بار به ۱۵۷۶ مگاوات رسیده است.

لله مرادی به تعداد پست های فشار قوی اشاره کرد و یادآوری کرد: در استان زنجان چهار پست ۴۲۰ ولت داریم که یکی از این پست ها به پنج نیروگاه استان های همجوار از جمله گیلان، آذریابجان، شهید رجایی، سلطانیه و شهید مفتح همدان متصل است و یکی از پایدارترین زیرساخت های برق در استان زنجان است.

وی تاکید کرد: با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم تبادل انرژی صورت می گیرد و به کشورهای افغانستان و عراق صادر می کنیم .
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان با اظهار به اینکه  بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در داخل کشور تامین می شود یاد آور شد: ۷۰درصد تولیدات در استان زنجان صورت می گیرد.

الله مردای با اشاره به اینکه استان زنجان قطب ITو انرژی لقب گرفته است افزود:  با سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمینه برق در استان زنجان و قزوین ۷۵درصد این صنایع در این دو استان قراردارد.

وی خاطر نشان ساخت: بیش از ۵۰درصد انرژی در صنعت مصرف می شود.

۱۴۰دقیقه میانگین خاموشی هر مشترک

علیرضا علیزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز در ادامه گفت صنعت برق در کشور در خاورمیانه مقام اول و در آسیا رتبه سوم و در جهان رتبه چهاردهم را داراست.

علیزاده افزود: با تولید برق ۸۰ هزار مگاوات در زمینه تولید برق با رشد  ۱۵ برابری روبه رو بوده ایم.

 وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد مناطق مسکونی کشور دارای برق هستند گفت: کمترین نقطه از کشور را می‌توان یافت که از نعمت برق و روشنایی بی‌بهره باشد.

 وی با اذعان به اینکه انقلاب اسلامی سرآغازی برای جهش در صنعت برق رسانی در نقاط مختلف استان زنجان شده است گفت: در حال  حاضر ۴۴۰ هزار مشترک برق ۱۰۰درصد مناطق شهری و روستایی بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق بهره مند هستند  وطی چهار سال اخیر به طور متوسط مشترکین برق سالیانه۱۲.۸ درصد رشد داشته است.

 وی با بیان اینکه در افق چشم‌انداز برنامه استراتژیک شرکت توزیع برق استان خاموشی هر مشترک در سال ۱۴۰ دقیقه هدف گذاری شده است اضافه کرد: بر اساس این برنامه میزان درصد مراجعه حضوری متقاضیان  به صفرخواهد رسید و در تلاشیم تا درصد تلفات انرژی برق را به ۴ درصد برسانیم

 وی با اذعان به اینکه در حال حاضر ۴۴۳ هزار مشترک از خدمات این شرکت استفاده می کنند گفت: این میزان در مقایسه با سال۵۷، ۱۰ برابر رشد داشته است.

 مدیر عامل توزیع برق با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکلی از نظر تامین برق صنایع نداریم گفت: رویکرد فعلی شرکت ارتقای کیفیت شاخص های برق است و بخش صنعت از نظر جمعیتی یک درصد جمعیت مشترکیین و بیش از ۵۰ درصد کل انرژی برق استان را به خود اختصاص داده است.

 علیزاده  در ادامه با اشاره به اینکه ۳۳ درصد از شبکه هوایی سیمی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است گفت: با این اقدام میزان و درصد خاموشی ها را کاهش خواهیم داد.

 وی یادآور شد ۱۰۰ درصد جمعیت شهری  و بیش از ۹۷ درصد جمعیت روستایی از نعمت برق برخوردار هستند.

 وی با اذعان به اینکه حجم شبکه های توزیع برق استان به نسبت  چهل سال گذشته  رشد ۱۶ برابری داشته است گفت: تامین برق چاه های کشاورزی رونق روزافزونی به صنعت کشاورزی در استان زنجان بخشیده است و در این راستا ۶۵۶۷ از چاه های استان برق دار هستند.

 وی به هوشمند سازی شبکه های توزیع برق کنترل از راه دور نیز اشاره کرد ویاد اور شد: در این راستا با نصب ۲۵۰ دستگاه کلید هوشمند ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب و راه اندازی شده است.

 علیزاده از کاهش مدت زمان خاموشی از دو و نیم دقیقه در روز به یک دقیقه در روز به ازای هر مشترک خبر داد و گفت: بهره گیری از تکنولوژی خط گرم با هدف تعمیرات پست و شبکه ها بدون اعمال خاموشی از مهمترین فعالیت های شاخص این شرکت  بشمار می آید.

 مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان خاطرنشان ساخت: این شرکت با حمایت از سرمایه گذاران و احداث نیروگاه های تولید انرژی برق خورشیدی راه اندازی سامانه برق زنجان سبز در تلاش است تابه خدمات بهتر به مشترکین گامهای موثری را بردارد.

 وی در خاتمه به بهره‌برداری از ۳۱۲ پروژه شرکت توزیع نیروی برق همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: این تعداد از پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر  ۷۳ میلیارد ریال افتتاح می شود.

انسداد ۵۰۰حلقه  چاه غیر مجاز

رضا پور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اذعان به اینکه شرایط بارندگی درسال آبی امسال شرایط متعارفی بود گفت: تاکنون ۲۰۴ میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

 رضا پور با اشاره به اینکه شرکت ۱۰سد کوچک و بزرگ را اجرا کرده است افزود: تعداد ۱۴۳۹ دستگاه کنتور آب و برق و تعداد ۱۲۱ دستگاه کنتور حجمی هوشمند نصب شده است.

وی ابراز کرد: بهره‌برداری از ۲۴۰۰ هکتا رشبکه آبیاری و زهکشی مدرن در شهرستان ایجرود به منظور اشتغال زایی ۱۸۰۰ نفر در پایاب سد آب گلا بر انجام شده است.

رضاپور  آغاز عملیات اجرایی سد مشمپا جهت تامین آب شرب و صنعت به میزان ۵۰ میلیون مترمکعب را دیگر اقدامات این شرکت عنوان کرد و اذعان داشت: آغاز عملیات اجرایی سد مراش جهت تامین آب شرب و صنعت شهرستان ماهنشان ،دندی روستاهای تابع به میزان شش و نیم میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است

 وی به تامین آب شرب شهرستان ایجرود از سد بلوبین اشاره کرد و گفت:این سد  توان ذخیره سه و نیم میلیون متر مکعب آب را دارد.

 رضاپور با اذعان به اینکه با بهره برداری از سد مراش۶.۵ میلیون متر مکعب آب شرب و صنعت شهرستان های ماهنشان دندی تامین  خواهد شد گفت: سد مشمپا نیز توان تامین آب شرب و صنعت شهرستان های زنجان و روستاهای تابعه به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب رادارد.

  وی در ادامه به تعادل بخشی آبهای زیرزمینی استان از محل انسداد چاه های غیرمجاز اشاره کرد و اظهارداشت:  با این اقدام ۲۶۷ میلیون مترمکعب  انسداد صورت خواهد گرفت.

 وی از خرید چاههای کم بازده کشاورزی برای تعادل بخشی به سفره‌های آب خوان خبر داد و گفت: ۵۵ میلیون متر مکعب از چاه های کم بازده خریداری خواهد شد.

وی از نصب ۱۷۵۰ کنتور حجمی هوشمند در چاه های استان خبر داد.

 علیزاده در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده راشا کاسپین از منابع آب زیرزمینی گفت :ما باید برای راشا کاسپین منبع آب جدیدی جایگزین کنیم و طبق قانون اجازه ابطال پروانه آن را نداریم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه  ۱۴ هزار و ۴۶ حلقه چاه  مجاز در استان زنجان وجود دارد اظهارداشت: ۶۶۳۷ حلقه چاه فاقد پروانه هستند  که از این منابع حدود یک میلیارد و ۳۹۷ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.

 وی گفت: حدود ۲۲ درصد از چاه‌های ما فاقد پروانه هستند و ۲۹۹۲ حلقه چاه تا پایان سال گذشته انسدادشد.

 وی با اشاره به نقش موثر دستگاه قضایی و دادستان در  برخورد با چاه های غیرمجازافزود: امسال بیش از ۵۰۰ حلقه چاه را که عمدتا برداشت  خیلی بالایی از آن ها صورت می گرفت، انسداد کردیم.

جمع آوری ۱۶۰۰ انشعاب غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در خاتمه  با اشاره به اینکه ۲۱ شهر تحت پوشش آب شرب شهری قرار دارد گفت: این  میزان در مقایسه با سال ۵۷ افزایش  ۳۵۰ درصدی را داشته است.

 علیرضا جزء قاسمی افزود: بیش از ۷۵۴ هزار نفر از آب شهری استفاده می کنند و بیش از  یک هزار و ۶۳۰ کیلومتر طول شبکه آب شرب شهری است.

 وی تعداد چاههای تامین آب شرب شهری را ۱۲۹ حلقه ذکر کرد و گفت: حجم مخازن ذخیره آب شرب شهری بیش از ۱۶۴ هزار متر مکعب افزایش یافته است.

جزءقاسمی  تعداد مشترکین آب در استان  را ۲۳۸هزار فقره ذکر کرد و یادآور شد :قبل از انقلاب تعداد مشترکین آب تنها به  ۱۸ هزار مشترک می رسید.

وی شبکه جمع آوری فاضلاب شهرستان های زنجان ابهر ماهنشان دندی را از جمله اقدامات مهم این شرکت عنوان کرد و گفت:در ایام الله دهه فجر ۲۱ میلیارد تومان پروژه به بهره برداری میرسد که  حفر چاه‌هایی در زنجان ،قیدار و هیدج ازجمله پروژه ها به شمار می آید.

وی یادآور شد: تا پایان امسال ۷۰ میلیارد تومان پروژه در بخش آب و فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید.

 جز قاسمی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد استان وضعیت نرمال در بحث آب دارد گفت:۲۱.۸ درصد ازمساحت  استان دچار  خشکسالی است  ورعایت الگوی مصرف و حفظ منابع آبی مربوط به فصل و سال خاصی نمی‌شود

 وی شهرستان‌های ابهر و خدابنده را جز شهرهای خشک استان نام برد و گفت: متاسفانه الگوی مصرف در روستاها بیشتر از شهرها  نادیده گرفته می‌شود.

 وی خاطرنشان ساخت: ۳۶ درصد آب تولیدی در استان مصرف شرب ، ۴ درصد در بخش صنعت و ۹۰ درصد سهم بخش کشاورزی است

 این مقام مسئول از جمع آوری ۱۶۰۰ انشعاب غیرمجاز از ابتدای سال خبر داد و گفت :با اخذ جرایمی انشعابات غیرمجاز به مجاز  تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.