یزد - علی جهازی گفت : ۱۱۴مرکز عرضه محصولات کشاورزی در استان وجود دارد و از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۵۸۱ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان خریداری شده است .

۱۱۴مرکز عرضه محصولات کشاورزی دراستان وجود دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی جهازی مدیر تعاون روستایی استان یزد عصرپنج شنبه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: شبکه های تعاونی روستایی و کشاورزی بزرگترین تشکل مردمی در مناطق روستایی  و تولیدات عرصه کشاورزی است و در استان ۱۰۲تشکل روستایی کشاورزی  تولید و زنان ، ۱۲واحد نظام صنفی کشاورزی و ۱۰کانون خبرگان کشاورزی تحت نظارت تعاون روستایی استان یزد فعالیت دارند .

وی افزود: سرمایه گذاری در بخش تعاون برخلاف سایر سرمایه گذاری ها باتوجه به تقسیم  قدرت در بین اعضای  تعاونی هیچ گاه دچاراستعمار زدگی نشده و گسترش بخش تعاون راهگشای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد است  و در همین راستا نیز در برنامه  ششم توسعه سهم تعاون از اقتصاد کشور ۲۵ درصد پیش بینی شده  که امیدواریم  با تلاش همگانی وحمایت های دولتمردان شاهد محقق  شدن آن باشیم .

 جهازی تصریح کرد: فرهنگ تعاونی در کشورما ضعیف بوده وهیچ هزینه ای  برای ترویج فرهنگ تعاونی در کشور نشده و دولتمردان نیز حمایت لازم را ا ز طریق آموزش و فرهنگسازی یا الزام کشور به این امر ندارند.

وی گفت: تهیه و تدارک اقلام معیشتی مورد نیاز اعضا، انجام امور بازرگانی  و بازاریابی محصولات تولیدی تهیه و توزیع نهاده ها ی دامی و کشاورزی  مورد نیاز روستائیان و کشاورزان منطقه تحت پوشش ازمهمترین اقدامات این سازمان و تشکل های مرتبط با آن هست

جهازی درارتباط با تفکیک حوزه فعالیت تشکل های تحت نظارت این  سازمان گفت : ۳۸شرکت تعاون روستایی ،۳۸شرکت تعاون کشاورزی  ،۱۶شرکت تعاونی تولید ، یک  شرکت تعاون روستایی زنان ، سه اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی ، ۶اتحادیه استانی ، ۱۱نظام  صنفی شهرستانی و یک نظام صنفی استانی وهمچنین ۹انجمن خبرگان کشاورزی مجموع تشکل های تحت نظارت این سازمان است.

وی خاطر نشان ساخت: خرید تضمینی گندم  یکی ازوظایف این سازمان است و از سال ۷۲تاکنون بیش از ۵۸۱هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان  خریداری شده و بیش از ۶هزار۴۰۰تن شیرمازاد مصرف تولیدی دامداران  استان جهت فراوری و تبدیل به خامه و شیرخشک خریداری شده است .

 این مسئول ازعرضه مستقیم محصول مرغ و شیرکامل پاستوریزه با نازل ترین قیمت  برای مصرف کننده خبر داد و گفت : بیش از ۲۳هزارتن انواع محصولات کشاورزی  تولیدی استان درقالب تشکل های تعاون روستایی  دراین مدت صادر شده وتامین و ذخیره و توزیع  بیش از ۴هزارو۷۰۰تن میوه تنظیم بازاردر ایام عید نوروز از سال ۹۴تاکنون درطول سال ها ی گذشته  از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

 وی درمورد تامین ذخیره سازی میوه شب عید گفت : در سال جاری ۱۴۰۰تن سهمیه میوه عید استان است  که این سهمیه شامل ۵۰۰تن سیب و ۹۰۰تن پرتقال است  که هم اکنون این تعداد ذخیره سازی شده است .

جهازی در مورد  اقدامات این سازمان  درارتباط با حوزه خدمات فنی کشاورزی و مهندسی اعتبارات گفت:  احداث توسعه و تجهیز ۷مرکز خرید محصولات کشاورزی  ، ۴ واحد تولید خوراک دام ، ۱۴مرکزعرضه محصولات  کشاورزی ،۲۵باب فروشندگی  مواد سوختی و ۸۷باب انبارهای چند منظوره به ظرفیت ۷۵هزارتن درسطح روستاها یاستان  از مهمترین اقدامات  این  سازمان است .

وی به مقایسه امارهای موجود دراین بخش درمقایسه با قبل ازانقلاب پرداخت و گفت :  مقدا رخرید تضمینی و توافقی محصولات دامی و کشاورزی استان درحالی که تا سال ۵۷ معال ۲هزارو ۲۷۴تن بوده که تنها درسال گذشته به ۷۲برابررشد ،معادل ۱۶۶هزار و ۶۵۶تن رسیده و خرید حمایتی محصولات کشاورزی و دامی قبل ازانقلا ب وجود نداشته که این میزان درسال گذشته به ۳هزارو ۲۹۹تن رسیده است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.