کارشناس اردنی می‌گوید، در ایران، نه اصولگرا، نه اصلاح‌طلب، نه روشنفکر نه حتی افراطی‌ها نمی‌توانند شروط وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو را بپذیرند چون پذیرفتن آن به معنای تغییر نظام است.

 کارشناس اردنی: شروط پامپئو برای تهران، یعنی تغییر نظام ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عریب الرنتاوی» تحلیلگر سیاسی اردنی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی «قدس»،  در گفت‌وگوی ویژه* المیادین به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و آمریکا و کشمکش این دو را «عمیق و ریشه‌دار» توصیف کرد. 

الرنتاوی با بیان اینکه «این کشمکش عمیق و ریشه‌دار است و از زمان انقلاب اسلامی بوده و بعد از آن ادامه پیدا کرده»، منشأ آن را در این دانست که «آمریکا، بعد از انقلاب اسلامی، متحدی راهبردی و بزرگ در حجم ایران را از دست داد و به جایش قدرتی روی کار آمد که با آمریکا دشمن است و او را مسئول خیلی از مصائبی می‌داند که بر سر ایران آمده است».

این کارشناس اردنی گفت، «همه کشمکش‌هایی که میان دو کشور در طول‌ سال‌های گذشته بوده، نشان از نبرد سنگین و عمیق و ریشه‌دار بین دو کشور دارد. در دوره اوباما شاهد نوعی نزدیک شدن آمریکا به ایران بودیم اما دونالد ترامپ آمد و سیاست را تغییر داد».

الرنتاوی گفت:‌ من فکر می‌کنم... آمریکا دنبال تغییر رفتار ایران نیست بلکه دنبال تغییر خود رژیم است. اگر دقت کنید -به دور از شعارهای دیپلماتیک- اگر به شروطی که مایک پامپئو برای گفت‌وگو با ایران مطرح کرده (+)، اگر این شروط اجرا شود، آنگاه شما با یک نظام کاملا جدید روبه‌رو هستید. هیچ کس در نظام کنونی ایران چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا، روشنفکر، انقلابی، تندرو یا هیچ کس دیگر نمی‌تواند چنین شروطی را قبول کند. این شروط در حالی تدوین شده است که تصورش این بوده که این رژیم بهتر است ساقط شود. ممکن نیست این شروط اجرا شود مگر از جانب رژیمی جدید و مطیع که با سیاست‌های آمریکا کاملا منسجم باشد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به دنبال براندازی در ایران است، گفت، «به گمانم این چیزی است که آمریکا برایش برنامه‌ریزی می‌کند و با متحدانش در منطقه دنبال اجرای آن است. ما فقط چند روز با ائتلاف ورشو جدید فاصله داریم. این هم یک تحول جدید است که در این روزها مطرح شده است».

رنتاوی افزود: قبلا هم صحبت‌هایی از ناتو عربی شنیده‌ بودیم که هدف همه اینها سه چیز است؛ اول، از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران. دوم، نابود کردن یا ناکام گذاشتن برنامه موشکی ایران و سوم، متوقف کردن نفوذ منطقه‌ای ایران که الان نفوذی قوی است و ایران را به بازیگری اصلی در بحران‌های منطقه از عراق و سوریه گرفته تا یمن و دیگر کشورها.

ستون‌نویس روزنامه الدستور اردن افزود: در حقیقت آمریکا تلاش می‌کند با این نفوذ مقابله کند. اما سوال این است که آیا موفق می‌شود؟‌ به گمان من است همانطور که بارها گفته و در یادداشت‌های مطبوعاتی نوشته‌ام، چه بسا دونالد ترامپ از کاخ سفید برود قبل از آنکه اصلا ایران پرچم سفید بالا ببرد؛ پرچمی که دونالد ترامپ بی‌صبرانه و مشتاقانه منتظرش است. به همین دلیل معتقدم که نبرد با ایران بازی آسانی نیست، زایمان راحتی نیست. عملیاتی بسیار پیچیده و نیازمند دقت است. ایران در مقابل حملاتی که از خارج می‌شود، در داخل  خود را تقویت می‌کند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.