وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، تلاش برای "دیکته‌کردن" سیاست خارجی بر مسکو شکست خورده و اکثر جامعه جهانی از سیاست تهدید، تحریم، اعمال فشار، انتشار اخبار نادرست و رقابت ناعادلانه آمریکا و اتحادیه اروپا خسته شده‌اند.

 تلاش غرب برای "دیکته کردن" سیاست خود بر مسکو محکوم به شکست است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که تلاش برای وادار کردن مسکو به اتخاذ تصمیماتی در عرصه سیاست خارجی از طریق "دیکته کردن خواسته‌ها" شکسته خورده است.

لاوروف روز جمعه در سخنرانی خود به‌مناسبت «روز دیپلماسی» که در روسیه در تاریخ 10 فوریه (19 بهمن) بزرگ داشته می‌شود، گفت: «این نخستین بار نیست که غرب دچار وسوسه برتر دانستن و بالاتر از قانون تلقی کردن خود می‌شود، ولی باید درس‌های تاریخی را فراموش نکنیم. نباید تردیدی داشت که هر تلاشی برای وادار کردن مسکو به اتخاذ تصمیمات سیاست خارجی خود از طریق "دیکته کردن" آنها، محکوم به شکست شده است.

"یوگنی پریماکف" در اکتبر سال 2014 تأکید کرده بود که روسیه خود را به‌عنوان کشوری به همه ثابت کرده که در جهان چندقطبی از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد. البته مسلماً این مسئله به مزاق آمریکا و متحدین اروپایی‌اش خوش نمی‌آید، ولی این یک مسیر تاریخی به واقعیت پیوسته است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد که این کشور تلاش می‌کند تا روابطی بر اساس گفت‌وگوی برابر و مبتنی بر احترام به منافع متقابل با آمریکا و اتحادیه اروپا برقرار کند، نه بر اساس تعیین ضرب‌الاجل و تهدید، هرچند غرب در مجموع حاضر به قبول این واقعیت نیست.

لاوروف در سخنان خود به اوضاع پیرامون ونزوئلا نیز اشاره کرده یادآور شد که اوضاع کنونی در ونزوئلا، نمونه دیگری از دخالت غیرقابل قبول غرب در امور داخلی کشورهای دیگر است.

وی گفت: «متأسفانه وضعیت جهان همچنان رو به سمت وخامت بیشتر پیش می‌رود و اقداماتی صورت می‌گیرد که به ساختار امنیت بین‌المللی آسیب جدی وارد شده و عوامل کلیدی در عرصه ثبات راهبردی در حال از بین رفتن هستند».

وزیر خارجه روسیه افزود: «در حال حاضر تهدیدها، اعمال فشار، انتشار اخبار نادرست، روش‌های غیرقانونی و رقابت ناعادلانه در عرصه‌های مختلف، از اقتصاد گرفته تا ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از این برخوردها که به مسئله‌ای روزمره تبدیل شده، دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای مستقل جهان است. وضعیت کنونی پیرامون ونزوئلا نمونه بارز این ماجراست که البته قطعاً تنها مورد نیست».

سرگئی لاوروف در پایان تأکید کرد: «البته اطمینان دارم که دیدگاه ما در برقراری روابط بین‌دولتی بر اساس حقوق بین‌المللی، مبتنی بر منشور سازمان ملل و اصول اساسی مانند احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر، از سوی اکثر اعضای جامعه جهانی که از بازی‌های ژئوپولیتیکی و سیاست تهدید و اعمال تحریم‌ها خسته شده‌اند، مورد تأیید قرار داشته و آنها نیز مانند ما علاقه‌مند به حاکم شدن وضعیتی سالم بر جامعه جهانی و گسترش همکاری‌های برابر و متقابلاً سودمند بین‌المللی هستند».

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.