غسان عطاء الله ضمن تشریح اولویت ها و برنامه های کابینه جدید لبنان، اظهارات اخیر مقام های آمریکایی و رژیم صهیونیستی علیه حزب الله را محکوم کرد.

بررسی حضور وزرای نزدیک به حزب الله در کابینه و تشریح برنامه‌های دولت جدید لبنان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از ماه ها کش و قوس و رایزنی‌های طولانی مدت میان احزاب و تشکل های مختلف لبنان، بلاخره کابینه جدید این کشور با حضور ۳۰ وزیر به ریاست سعد الحریری تشکیل شد.

در کابینه جدید لبنان ۶ وزیر از جریان المستقبل، ۱۱ وزیر از جریان ملی آزاد، ۳ وزیر از حزب الله، ۳ وزیر از جنبش امل، ۴ وزیر از حزب القوات اللبنانیة»، ۲ وزیر از «حزب سوسیالیست ترقی خواه» و ۱ وزیر از «جریان المرده» حضور دارند؛ علاوه براین برای اولین بار در تاریخ لبنان سه وزیر زن نیز در کابینه حضور یافته اند.

کابینه جدید لبنان در حالی تشکیل شده است که این کشور با مشکلات متعددی اعم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، روابط خارجی، پناهجویان و ... روبه رو است.

حضور ۳ وزیر از حزب الله نیز واکنش رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا را به دنبال داشت؛ به گونه‌ای که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این موضوع را سیطره حزب الله و به تبع آن ایران بر لبنان دانست و وزیر خزانه داری آمریکا نیز با تهدید دولت و موسسات لبنانی برای عدم همکاری با حزب الله اعلام کرد که وزارتخانه هایی که اعضای حزب الله متصدی آن هستند را تحریم خواهد کرد.

در این راستا، "غسان عطاء الله" وزیر امور مهاجران لبنان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با اولویت های دولت جدید این کشور و برنامه های آن برای تحقق این اولویت ها گفت: اولویت دولت جدید لبنان در وهله اول حل مشکلات مرتبط با پناهندگی و پناهجویان، مشکلات اقتصادی و معضل فساد است.

غسان عطاء الله افزود: برای تحقق این اولویت ها و آنچه در بیانیه وزرا آمده است به صورت شبانه روز تلاش خواهیم کرد تا به اعتماد مردم پاسخ بگوئیم و آنها شیوه جدیدی را از موسسات دولت در حل مشکلات شاهد خواهند بود.

وزیر امور مهاجران لبنان با اشاره به اینکه یکی از پرونده ها و معضلات مهم این کشور موضوع آوارگان و اردوگاه‌های آنهاست، تصریح کرد: دولت جدید اهمیت ویژه ای برای پرونده آوارگان قائل خواهد بود، به ویژه آنکه این‌بار یک وزیر نیز برای رسیدگی به امور آنها تعیین شده است؛ وزیر امور پناهجویان و آوارگان با مسئولان سوری دیدار خواهد کرد تا برنامه روشن و مشخصی را برای حل این معضل در سریع ترین زمان ممکن تدوین کنند .

وی در ارتباط با میزان هماهنگی و تفاهم میان وزرای جدید لبنان که از احزاب مختلف انتخاب شده اند، گفت: تمام وزرا اتفاق نظر دارند که باید با هماهنگی یکدیگر برای حل مشکلات کشور تلاش کنند و هر کدام از وزرا باید دیدگاهی اصلاحی داشته باشد تا مشکلات و فساد موجود در وزارتخانه تحت امر خود را ریشه کن کند و چنانچه وزیری تلاش نکند، او و حزبش زیان خواهد دید؛ برای همگان بهتر است که اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و تمام توجه خود را به مسئولیت هایشان معطوف کنند.

غسان عطاء الله افزود: فضای مثبتی که امروز با تشکیل کابینه در لبنان شکل گرفته ادامه خواهد داشت؛ چرا که این فضای مثبت در روابط رئیس جمهور و نخست وزیر نیز وجود دارد و این چیزی است که وحدت میان وزرا را تقویت و تحکیم می بخشد.

این وزیر لبنانی با تاکید براینکه در مرحله پیش رو روابط لبنان با سوریه بیش از پیش تقویت خواهد شد، توضیح داد: مسئولان جدید لبنان دیدارهایی را با مسئولان دولت سوریه انجام خواهند داد و تمهیداتی نیز برای دیدار سعد الحریری نخست وزیر لبنان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به حضور سه وزیر از حزب الله در کابینه و واکنش نتانیاهو به این موضوع گفت: این اولین باری نیست که نمایندگان حزب الله در دولت لبنان حضور دارند و حضور سه وزیر از حزب الله در کابینه به هیچ وجه به مفهوم سیطره آن بر لبنان نیست؛ لبنان از گروه ها، تشکل ها و احزاب مختلف تشکیل شده و تمام احزاب با هر دیدگاهی که باشند می توانند در امور کشور مشارکت داشته باشند؛ کابینه لبنان همواره به صورت توافقی تشکیل می شود و تمام وزرا برای حل مشکلات کشور تلاش خواهند کرد.

غسان عطاء الله در ادامه به سیاست های توسعه طلبانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که وزیر خارجه لبنان مانند گذشته سیاست های لازم را برای مقابله با سیاست های این رژیم اتخاذ خواهد کرد.

وزیر امور مهاجران لبنان ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا و تهدید دولت و موسسات لبنانی برای عدم همکاری با وزرای حزب الله گفت: اینگونه اظهارات به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیچکس نمی تواند دولت لبنان را به انجام و یا عدم انجام کاری تهدید کند؛ دولت لبنان دولتی یکپارچه و متحد است و هر تصمیمی که اتخاذ می کند برای تمام طرف ها اعم از داخلی و خارجی الزام آور است.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ کس از جمله آمریکا حق ندارد که بگوید که با برخی از وزرا همکاری کنیم و با برخی دیگر نه؛ اینگونه اظهارات، صرفا جنبه سیاسی دارد و عملیاتی نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.