عضو هیئت رئیسه مجلس پیش‌بینی کرد اصلاح ساختار بودجه سال ۹۸ طی ۴ ماه آینده در دستورکار مجلس قرار گیرد.

رنجبرزاده: ساختار بودجه سال ۹۸ اصلاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجلس درباره تغییر ساختار بودجه‌نویسی کشور، گفت: طی 30 الی 40 سال گذشته تغییرات اساسی در شیوه تدوین بودجه ایجاد نشده و بودجه‌نویسی کشور اصلاح نشده است.

وی با بیان اینکه در شیوه فعلی بودجه نویسی بیشتر بودجه مصرفی دنبال می‌شود، افزود: شیوه بودجه نویسی باید مبتنی بر عملکرد دستگاه‌ها باشد. هزینه‌ها و درآمدهای غیرقابل پیش‌بینی در بودجه درج نشود و ضریب اطمینان منابع باید مطمئن و به صورت قطعی و حتمی محقق شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه باید سمت و سوی بودجه روشن باشد و براساس اولویت‌ها و چشم‌اندازها تدوین شود، ادامه داد: در حال حاضر بودجه‌ریزی بیشتر حالت توزیع یک سری منابع را دارد و عمدتا هزینه‌ها و درآمدها با هم همخوانی ندارد.

رنجبرزاده تصریح کرد: بودجه باید به گونه‌ای باشد که خود بودجه محرکی برای کسب درآمد و خلق منابع جدید برای دولت باشد.

وی با تاکید بر اینکه با روش فعلی نظارت بر اجرای بودجه دشوار است، گفت: با وجود احکام متعدد و عدم شفافیت نظارت دشوار است و کارشناسان دیوان محاسبات که متخصصین این امر هستند زمان فراوانی را برای بررسی و پی‌بردن به کم  و کیف یک موضوع اختصاصی می‌دهند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه بودجه باید متناسب با شرایط کشور تدوین شود، اضافه کرد: برای مثال باید شرایط تحریمی  و توسعه‌ای بودجه ویژه تدوین کنیم تا برای مسئولان و مردم نمای شفاف و روشن و نقشه راه روشنی وجود داشته باشد.

رنجبرزاده اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که باید در بودجه اصلاح شود، بحث یارانه‌ها است که به همه سطوح تخصیص می‌یابد که این نیز باید ساماندهی شود.

وی با تاکید بر اینکه ردیف بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سالانه شفاف شود، ادامه داد: در ردیف بودجه این شرکت‌ها  تنها 2 عدد منابع و هزینه ذکر شده که جزئیات آن مشخص نیست. این نیز باید در بودجه اصلاح شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: انتشار اوراق مشارکت، یکی از بخش‌هایی است که باید در بودجه اصلاح شود. اوراق مشارکت، یک نوع آسیب در بودجه است و باید جایگزینی برای این منابع پیدا شود. انتشار  اوراق مشارکت تیغ دولبه است که از یک سو محرکی برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی که باعث خروج این پروژه‌ها از رکود است و از سوی دیگر آسیب‌زا است.

رنجبرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات مطرح شده در بودجه سال آینده نیز اعمال می‌شود و یا به بودجه سال 99 موکول می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که ظرف 3 الی 4 ماه آینده تغییراتی در بودجه انجام شود و اصلاح بودجه در دستورکار مجلس قرار گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای‌ پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.