درحالی حمل‌ونقل هوایی به واسطه فعالیت چارترکنندگان و عدم نظارت سازمان هواپیمایی همچنان نابسامان است که رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی می‌گوید: ایرلاین‌ها فقط با چند چارترکننده خاص همکاری دارند که این مسئله باید توسط دستگاه نظارتی پیگیری شود.

 رانت ایرلاین‌ها برای چند چارترکننده خاص

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان حمل‌ونقل بر این باورند وجود روابط غیرمعمول باعث شده تا پروازهای چارتری به چالش حمل‌ونقل هوایی تبدیل شود، اظهار کرد: بنده نمی‌توانم این موضوع را تایید یا تکذیب کنم چون معتقدم بیان این مسئله نمی‌تواند کاری را اصلاح کند.

وی با بیان این‌که باید به دنبال راهکار برای حل این معضل باشیم با طرح این پرسش که "چرا شرکت‌های هواپیمایی فقط با چند چارترکننده همکاری می‌کنند"، ادامه داد: قطعار سیستم قضایی و نظارتی باید به این داستان وارد شوند که البته این کار نیز انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که چارتر در دنیا تعریف و قانون دارد، افزود:‌ سازمان هواپیمایی باید مشخص کند که مثلا بلیت پرواز ۵ هواپیمای یک ایرلاین چگونه عرضه شود؛  به‌عنوان نمونه پرواز ۴ هواپیما برنامه‌ای و با قیمت مشخص باشد که مردم بتوانند بلیت آنرا از روی سیستم خریداری کنند و پرواز یک فروند هواپیمای دیگر چارتری باشد، اما نه به شیوه‌ای که الان در کشور رایج است.

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی  توضیح داد: پروازهای چارتری نباید سالانه باشد؛ متاسفانه در کشورمان این پروازها چارتری است در حالی که در دنیا این نوع پرواز حداکثر یک سیزن (فصل) است و ایرلاین‌ها باید برای آن برنامه بدهند.

رفیعی با بیان این‌که پروازهای چارتری نباید حذف شود، چراکه صنعت گردشگری کشور بر مبنای چنین پروازهایی باید باشد، اظهار کرد: پروازهای چارتری باید مشخص باشد که برای چه زمانی هستند مثلا برای ۱۵ روز عید. شرکت‌های هواپیمایی نیز نباید تمام همه سهمیه خود را از رده سیستمی خارج کرده و آنرا به چند چارترکننده خاص بدهند.

وی با تاکید بر این‌که ایرلاین باید اول به نیاز مردم پاسخ بدهد اگر پروازی اضافه آمد آنرا به چارترکننده واگذار کند،‌ یادآور شد: متاسفانه ایرلاین‌ها برعکس عمل کرده و بلیت پروازهای خود را در ایام پیک و غیرپیک به چارترکننده می‌دهند، چارترکننده نیز در ایام غیرپیک بلیت را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند اما در زمان پیک سفرها مانند ایامی تعطیلی ۲۲ بهمن امسال با قیمت بالا بلیت‌ها را می‌فروشند و می‌گویند با این زیان خود را در ایام غیرپیک به خوبی جبران می‌کنیم.

وی بیان کرد: در این صورت مردم زیان می‌کنند و ایرلاین و چارترکننده به سود خوبی دست می‌یابند. بلیتی که مثلا ۷۰۰ هزار تومان بوده را چاترکننده به ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌فروشد و این فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند.

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به این‌که خوشبختانه سیستم نظارتی پای کار آمده تا بتواند فضا را کنترل کند، گفت: مهم‌ترین نیاز کنونی بازار پروازهای داخلی مسافری کشور ایجاد یک فضای رقابتی است. در حال حاضر چارترکنندگان اندکی بر اساس روابطی که با ایرلاین دارند بازار را انحصاری کرده‌اند. متاسفانه میدان برای دفاتر باز نشده که این مسئله به زیان صنعت حمل‌ونقل تمام شده است.

رفیعی  با بیان این‌که چارترکننده پول‌های کلان ۱۰، ۲۰ میلیاردی به ایرلاین‌ها می‌دهند، افزود: به‌عنوان مثال چارترکننده به شرکت هواپیمایی می‌گوید "من مسیر ترکیه را رفته‌ام و باید فلان مسیرت را به من بدهی. ایرلاین نیز بر همین اساس پروازهای خود را به کس دیگری که با او همکاری نکرده واگذار نمی‌کند چون از این ترس دارد که کار را انجام می‌دهد یا خیر. از این رو  ایرلاین همیشه سعی می‌کند با چاترکننده همیشگی ادامه دهد چه این روابط سالم بوده یا ناسالم.

وی بیان کرد: در این بین سازمان هواپیمایی کشوری باید به وظیفه قانونی خود یعنی نظارت عمل کرده تا ایرلاین‌ها نتوانند همه پروازهای خود را چارتری کنند.

به گزارش تسنیم، سازمان هواپیمایی کشوری با تاخیر یک هفته‌ای پس از اظهارنظر قاطع وزیر راه و شهرسازی درباره ممنوعیت پروازهای چارتری و تاکید بر انجام این قبیل پروازها در قالب تور، توپ نابسامانی‌های حمل‌ونقل هوایی کشور را به زمین سایت‌های آنلاین فروش انداخت. سایت‌هایی که با چارترکننده در ارتباط هستند و اساسا هیچ ارتباطی به قیمت‌های درج شده برای این نوع پروازها ندارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.