عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه برگزاری علنی جلسات دادگاه مفسدان راهکار قطعی مبارزه قطعی با فساد است، گفت: مردم به عنوان دیده بانان نظام جمهوری اسلامی باید در جریان فساد ورسیدگی قضایی قرار گیرند.

 برگزاری علنی جلسات دادگاه مفسدان راهکار مبارزه قطعی با فساد است

به گزارش قدس آنلاین، یحیی کمالی پور در واکنش به اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تقلیل رتبه فساد ایران به موجب برگزاری علنی جلسات دادگاه، گفت: برگزاری علنی دادگاه ها و انعکاس مفاسد به شکل غیرواقعی یا با بزرگنمایی از سوی بیگانگان می تواتند یکی از علل کاهش رتبه ایران در موضوع فساد باشد اما قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخورد به هنگام با فساد در این موضوع تاثیر دارد و تا زمانی که زنجیره به هم پیوسته فساد در کشور جمع آوری نشود نمی توان شاهد تغییر و تحول در مبارزه با فساد یا کاهش رتبه ایران باشیم.

وی افزود: برگزاری علنی دادگاه ها از سوی دیگر یکی از عوامل کاهش فساد و شفافیت کشور در مبارزه با فساد است، این تصمیم با لحاظ جنبه های بازدارنده به شکل قانون تصویب شده است.

قانون بر اصل برگزاری علنی جلسات دادگاه تاکید دارد

کمالی پور یادآور شد: در قوانین ما اصل بر علنی شدن جلسات دادگاه ها است و اگر این قانون به صورت کامل از ابتدا اجرا می شد و طی سالها از حروف مخفف مفسدان به جای نام کامل آنها استفاده نمی شد، فساد به این میزان در کشور افزایش پیدا نمی کرد کما اینکه دادگاه ها هم موثرتر می توانستند باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مراجع قضایی طبق قانون موظف به برگزاری علنی جلسات دادگاه هستند تا مردم و مدعیان رعایت حقوق مردم در دیگر کشورها در جریان کم و کیف رسیدگی ها قرار بگیرند.

وی افزود: ترس از آبروریزی افراد با برگزاری علنی جلسات دادگاه، نباید داشت چراکه افراد بی گناه با براعت آبروی خود را به دست می آورند و مفسدان هم مشخص و برخوردها سازنده می شود.

برگزاری علنی جلسات دادگاه مبارزه قطعی با فساد است

کمالی پور تاکید کرد: برگزاری علنی جلسات دادگاه مفسدان نه تنها کمک به افرایش فساد نیست بلکه مبارزه قطعی با فساد است. دادگاه ها باید در همه ابعاد علنی برگزار شوند تا مردم به عنوان دیده بانان نظام جمهوری اسلامی در جریان فساد و رسیدگی قضایی پرونده مفسدان قرار گیرند و مفسدان در هر جایگاهی را بشناسند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه اساسی مبارزه با فساد، برگزاری علنی جلسات دادگاه و اطلاع رسانی به مردم است، همچنین در صورتی که دهها نفر در پرونده فساد نقش دارند  با محکومیت یک نفر، نباید پرونده را مختومه اعلام کنند لذا ضمن دفاع از عملکرد مرجع قضایی کشور انتظار داریم که زوایای پیدا و پنهان پرونده به مردم اعلام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش ازاین گفته بود: برگزاری دادگاه های علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مدیران، رتبه فساد در ایران را پایین آورده است، در واقع عامل تأثیرگذار بر این موضوع، برگزاری محاکم علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مسئولان است که قصدشان انعکاس واقعیت نیست و بیشتر تلاش می‌کنند خودشان را به هر دلیل مطرح کنند و فساد را آن طوری که هست منعکس نمی‌کنند و نتیجه آن این است که سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ما را از 130 به 138 تقلیل داد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.