مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان، به تهیه‌کنندگی آقای محمدرضا صباحی و کارگردانی امیرحسین دربهانی است که فصل اول آن تا پایان اسفند ماه روزهای فرد به روی آنتن شبکه سوم سیما می رود.

مردم مشکلات ریز و درشتشون رو برای ما پیامک می‌کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان، به تهیه‌کنندگی آقای محمدرضا صباحی و کارگردانی امیرحسین دربهانی است که فصل اول آن تا پایان اسفند ماه روزهای فرد به روی آنتن شبکه سوم سیما می رود. علی میری بازیگر نقش بهمن کوچیک این مجموعه در گفت‌وگو با سادس به نکات جذاب و خواندنی از این برنامه پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

درباره ایده و نقش بهمن کوچیک در طنز چیز خاصی نیست توضیح بدید
ایده اصلی چیز خاصی نیست ، برمیگرده به برنامه توییتشر که پیش از این از سایت آپارات پخش می شد . ما فصل اول برنامه توییتشر رو ساختیم . و من اونجا شخصیتی رو ایفا می کردم به اسم جاجو به معنی کسی که هیچکس رو جاج یا قضاوت نمیکنه ولی عملا همه اهالی توییتر رو داشت مورد قضاوت قرار می داد. جاجو کاراکتر بامزه ای بود که تونست خیلی سریع بین مخاطبان آپارات جا باز کنه و برای بیننده برنامه به سرعت سمپات شد . توییتشر همینطور تونست برای اهالی توییتر هم جذابیت پیدا کنه و بافضای متفاوتی که توییتر نسبت به دیگر شبکه های مجازی داره ، برای ما قدری هم ریسک داشت . که خدا رو شکر برنامه ما تونست بین توییتری ها هم طرفدار پیداکنه . بعد از گذشت ۱۸ قسمت از توییتشر ، ما درخواستی رو داشتیم از دوستان در شبکه ۳ سیما که برنامه ای به سبک و سیاق توییتشر در مدیوم تلویزیون تولید بشه . و البته که چه قبل و چه بعد از آغاز برنامه مدیریت شبکه ۳ و خانه تولیدات جوان این شبکه به ما راهنمایی و کمک های فراوانی کردند .
درباره ایده کلی برنامه چیز خاصی نیست ، در گروه ایده پردازی و اتاق فکر برنامه ساعتها درباره چگونگی ساخت این برنامه صحبت شد . چون اساسا خود برنامه توییتشر هم محصول همین اتاق فکر بود و اگر این برنامه به اتفاق و بازخورد مثبتی هم نائل اومد ، قطعا بخش عمده ایش مدیون همین دوستان در اتاق فکر برنامه بود . ما ساعتها درباره اسم کاراکتر ، خصوصیات اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی او صحبت کردیم.
هر کس در اتاق فکر ، اعم از نویسندگان ، کارگردان ، بازیگردان و تهیه کننده برنامه نظرات خود رو می گفتن. تا نهایتا ما به خلق شخصیت بهمن کوچیک رسیدیم . این یعنی نهایتا آنچه شما در قاب تلویزیون به اسم بهمن کوچیک می بینید محصول ساعتها ایده پردازی در اتاق فکر ماست . البته اینکه تا چه میزان من به عنوان مجری تونستم بازتاب و خروجی مطلوبی برای این محصول نهایی بوده باشم ، رو باید بینندگان نظر بدهند.

ایده کارکتر بهمن کوچیک از کجا شروع شدآیا نقش بدین شکل بازی کرده بودید
بهمن کوچیک از ابتدا قرار بود حتی برادر دوقلوی جاجو باشه . به لحاظ خصوصیات فکری خیلی به جاجو در برنامه توییتشر نزدیکه . ولی با توجه به مدیوم تلویزیون ، قطعا یکسری خط و خطوط فکری این دو کاراکتر رو از هم جدا می کنه . این شد که کاراکتر بهمن کوچیک خصوصیات سمپات شدن جاجو با مخاطبانش رو نگه داشت و تا جایی که میتونستم سعی کردم کاراکتری رو نشون بدم به مخاطب که نکته ای که براش حائز اهمیته این است در هر شرایطی ، چیز خاصی نیست . کلا نگران هیچ چیز نباشید . و مشکلات بالاخره حل میشه .

دلیل استقبال مردم از برنامه چیزخاصی نیست و کارکتر بهمن کوچک رو چی می دونید
خب این نظر لطف شماست . و خوشحالم از این بابت که مردم با بهمن کوچیک ارتباط برقرار کردن . ما در طراحی شخصیت بهمن کوچیک با همه فراز و فرودهایی که این شخصیت داره ، ولی سعی کردیم شخصیتی خلق بشه که همیشه سمت مردم باشه . درد مردم رو در قالب طنز به گوش مسئولین برسونه .
اما نکته جالب درباره این شخصیت به نظرم این هست که بهمن هم دوست مسئولینه . یعنی ممکنه یک جا به یک وزیر زنگ بزنه و با او حال و احوال بکنه و یک جا هم ممکنه یک پیامک یک شهروند عادی رو بخونه که از همسایه ش خواسته کمتر به او غر بزنه و بهمن وارد مراودات روزمره مردم بشه . بنابراین بهمن کوچیک سعی میکنه در عین شیطنت هایی که داره ولی همیشه یادش باشه که با حفظ احترام برای همه مسئولین اما باید درد مردم رو در قالب طنز منعکس کنه و به گوش اونها برسونه .

3
به نظرت چرا در بین برنامه های طنز و شبکه سراسری برنامه طنز چیز خاصی نیست به موفقیت رسید
این نظر لطفا بینندگان است ولی فکر میکنم ما راه بسیار زیادی رو تا رسیدن به موفقیت در پیش داریم. شاید این برای اولین بار بود که در تلویزیون یک برنامه طنز به این شیوه و صریح به مشکلات با عینک طنز نگاه کنه و این هم جز با مساعدت و یاری مدیران رسانه ملی و آقای فروغی در شبکه ۳ شدنی نبود . و شاید یکی از دلایلی که مردم این برنامه رو می بینن و تا حدودی برای خودش تونسته مخاطب داشته باشه ، همین هست که ما سعیمون بر این هست تا با حفظ احترامها و شئونات از فرصت این برنامه استفاده کرده تا بتونیم با همدیگر “حرف” بزنیم .
نتیجه این دیالوگ و حرف زدن رو میشه به راحتی در سامانه پیامکی برنامه شما مشاهده کنید . مردم مشکلات ریز و درشتشون رو برای ما پیامک می کنند . حتی به ما سوژه برای کار طنز پیشنهاد می کنند . این اعتماد ، سرمایه ایه که ما به راحتی از دستش نخواهیم داد . بنظرم فصل یک برنامه چیز خاصی نیست ، از یک طرف اتفاق فرخنده ایه که موجب گسترش فضای گفتمانی میان مردم و مسئولین می شه و از طرف دیگه باب تازه ای برای نسل نویی از برنامه های طنز در صداوسیما می تونه باز کنه .

برای رسیدن به اهدافتون در برنامه خط قرمز کجاست؟ 
برای پاسخ به این سوالتون چند نکته رو باید عرض کنم . ببینید هر مدیوم رسانه ای در هر جای دنیا ، خطوط قرمزی برای خودش داره که دارای احترام است و تلویزیون و صداوسیما هم از این قاعده مستثنی نیست و البته که در یک برنامه طنز که گاهی هم شوخی هاش رنگ و طعم سیاسی هم داره قضیه باز هم متفاوت تره. خط قرمز چندجا برای ما وجود داره . یک جایی هست که شوخی و طنز با یک شخصیت و یا یک موضوع به جای انتقاد رنگ و بوی تخریب می گیره . این امر مشخصا خط قرمز ماست . یک وقتی پای اهداف و منافع کشور در میان است . اگر من به عنوان مجری حرفی بزنم که منافع کشور رو زیر سوال ببرم ، نیاز نیست دیگه کسی جایی این رو ذکر کرده باشه ، چون از قبل مشخصه که این خط قرمز ماست . و از این دست موضوعات و مسائلی از این دست که ناگفته چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ قانونی مشخص است که خط قرمز به حساب میان
اما ما در این برنامه خط قرمز دیگه ای هم داریم که اون مسائل و دغدغه های مردمه . ما همه سعیمون در این برنامه این هست که از این خط قرمز عدول نکنیم و تا جایی که امکانش برامون فراهم هست به مشکلات و دغدغه های مردم بپردازیم .

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که گاهی طنز در هزارتوی سلیقه گرفتار می شه و سلیقه میشه مساوی خط قرمز . گرچه ما در این برنامه آنچنان با این مشکل مواجه نشدیم ولی گریزی از این نوع خطوط قرمز هم نیست و گاه و بیگاه با آنها مواجه می شیم .

نقطه ضعف و قدرت برنامه چه می دونید برای بهتر نشان دادن کارکتر بهمن کوچیک چه کارهایی کردید 
بنظرم نقطه ضعف و قدرت برنامه رو مردم به ما بگن خیلی بهتره . از نظر من به عنوان مجری کاراکتر بهمن کوچیک ، بهمن خیلی شیطنت داره . یه موجود بیش فعال که در مسیر رشد هست . و ملموس هست تحولات بهمن کوچیک از قسمت اول برنامه تا حال حاضر که دیگه چیزی به پایان فصل اول برنامه نمونده . من تلاشم توو هر قسمت نگه داشتن بهمن در همین مسیر هست . اگر ریتم و تمپوی گفتاری یا بدنی کاراکتر نیاز به تغییر داره ، سعی می کنم هر قسمت نسبت به قسمت قبل تغییراتی در اون اعمال کنم . و عملا به جای اینکه به بهمن کوچیک به عنوان یک محصول از قبل خریداری شده و آماده نگاه کنم ، اون رو کاراکتری میدونم که هر قسمت برنامه در اوج و فرود قرار میگیره و کاملا داینامیک بر محیط اطراف خودش تاثیر میگذاره و از اونها هم تاثیر میبینه تا به یک الگوی رفتاری جذاب برسه .

درباره نقش مکمل بهمن کوچیک در این طنز بگید
من قبلا در صحنه تئاتر ، سعادت همکاری با روزبه معتمدی عزیز رو داشتم . ما در اردیبهشت ماه امسال در نمایش در با هم ، همبازی بودیم و این وقت و اقبال من بود که در این برنامه پارتنری با هوش سرشار ،خلاق و مهربان و با اخلاق داشته باشم. شاید کار روزبه به مراتب در این برنامه از من سخت تر هست . او در هر قسمت با نقشی جدید مواجه هست که با بهمن در گیر و دار قرار می گیره . یک بار شیفوی چینی هست ، یک بار در نقش یک گدای کت و شلوارپوشیده و بار دیگر در نقش یک آقازاده و فرزند مسئول!
خلق چنین کاراکترهایی بنظرم توسط روزبه باعث میشه تا برنامه به لحاظ انرژی برای تماشاگر دارای بالانس باشه و در این ۲۰ قسمتی که از پخش برنامه گذشته شخصیت بهمن کوچیک و کاراکترهایی که روزبه معتمدی بازی میکنه رو به زوجی تبدیل کرده که شاید چیز خاصی نیست رو نمیشه دیگه بدون این زوج تصور کرد .

منبع: سادس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.