رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: ما به اصلاح ساختاری در اقتصاد نیاز داریم، سیستم اقتصادی ما مشکلات ساختاری دارد و انجام این اصلاحات کوتاه‌مدت و کار بازیگران اقتصادی نیست.

اقتصاد کشور نیازمند اصلاح ساختاری است/باید درباره اینستکس به اندازه خودش صحبت کرد
به گزارش قدس آنلاین، شهرام مرصعی در خصوص نوسانات قیمت طلا و ارز در بازار تا انتهای سال، اظهار کرد: تغییرات و نوسانات در بازار طلا و ارز اجتناب‌ناپذیر است، به این دلیل که ما همچنان سیاست‌های اعمال نظارت و کنترل را به جای استفاده از بازار آزاد ارز اعمال می‌کنیم.
وی افزود: چندین‌بار این سیاست را در سال‌ها و دهه‌های گذشته آزمایش کردیم و همچنان بر این راه غلط پافشاری کرده و آن را ادامه می‌دهیم. این چندنرخی بودن نتیجه نداشته و تنها سبب‌ساز ایجاد فضای رانت و درآمدهای زیاد برای عده‌ای خاص شده و ما این راه را تجربه کردیم، بنابراین ادامه این راه به جایی نخواهد رسید. ما همچنان در روزها و ماه‌های آینده دچار نوساناتی خواهیم بود.
 رکود و سکون در بازار ارز به دلیل کنترل شدید است
مرصعی بیان کرد: اکنون بازار تحت کنترل شدید است. عملا مراودات و مبادلات به حداقل رسیده، بنابراین اگر رکود و سکونی در رابطه با موضوع ارز وجود دارد، به دلیل همین مسائل است و کنترل شدیدی که دولت بر آن دارد. اگر دولت این کنترل را رها کند، دوباره قیمت‌های بالا بازخواهد گشت. من اعتقاد دارم که اینگونه نیست که این نوسانات بدون نظر قبلی و ناخودآگاه ایجاد شود. بخشی از نوسانات به دلیل خاصی اتفاق می‌افتد و ممکن است برخی قسمت‌های آن برنامه‌ریزی شده نیز باشد.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: زمانی که وضعیت اقتصادی اضطراری بوده و عادی نیست، طبیعتا تمام دولت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند تا دخالت‌ها و اعمال نظرهایی کنند که وضعیت بازار را به حالت عادی یعنی قانون عمومی اقتصاد و اقتصاد باز برگرداند. اقتصاد آزاد، قوانین عرضه و تقاضا است، زمانی که در کشورها بحرانی اتفاق می‌افتد، دولت‌ها دخالت کرده و تلاش می‌کنند آن بحران را به نوعی حل و فصل کنند و به حالت نرمال برگردانند اما نظارت و کنترل دولت‌های ما در مساله دلار، ارز و طلا مربوط به امروز و دیروز نیست.
وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته همواره نظارت و کنترل از طرف دولت بر دلار، ارز و طلا بوده و سیستم ما نیز سیستم آزاد بازرگانی و تجاری نیست. ما در کشور از قوانین عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کنیم، بنابراین نظارت و کنترل دولت همواره بوده و این کار همیشه اشتباه است اما دولت همچنان بر این طبل اشتباه می‌کوبد، دولت‌های قبلی نیز کوبیدند و این دولت نیز می‌کوبد، اگر همین وضع ادامه داشته باشد، دولت‌های آینده نیز همین کار را انجام خواهند بود و این غلط است.
مرصعی با بیان اینکه نظارت و کنترل دولت در مواقع بحرانی یک امر اجتناب‌ناپذیر و لازم است، عنوان کرد: در طی چند دهه گذشته همچنان نظارت و کنترل دولت در تمام مراودات ارز و طلا بوده، بنابراین اکنون کار عجیبی انجام نمی‌دهد، همان کاری که در گذشته بوده را انجام می‌دهد.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اضافه کرد: تنها تفاوتش این است که آن نظارت و کنترل در حالت‌هایی که درآمدهای فوق العاده داشتیم چندان مشاهده نشده و اکنون که با درآمدهای پایین روبه‌رو هستیم، درآمد کشور به شدت تقلیل پیدا کرده و در یک حالت بحران اقتصادی به سر می‌بریم، نظارت دولت بیشتر خواهد شد که این اتفاق افتاده اما در درازمدت اثربخش نیست و در کوتاه‌مدت ممکن است اثر داشته باشد.
 
 اقتصاد کشور نیازمند اصلاح ساختاری است
 
وی با اشاره به اینکه ما به اصلاح ساختاری در اقتصاد نیاز داریم، تصریح کرد: سیستم اقتصادی ما مشکلات ساختاری دارد، این نیز کار کوتاه‌مدت و کار این بازیگران اقتصادی نیست، اگر بنا است اصلاح ساختاری انجام دهیم، نیاز داریم که تئوریسین‌ها و بازیگران جدیدی را در عرصه اقتصاد به میدان راه دهیم. به این دلیل که مدام افراد تکراری روی کار آمده‌اند، کارهای تکراری بدون نتیجه انجام داده‌اند.
مرصعی بیان کرد: باید اصلاح ساختاری انجام دهیم اما در کوتاه‌مدت ممکن نیست. ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت کاری که دولت انجام داده درست باشد اما در درازمدت مناسب نیست. این کار نیازمند اصلاح ساختاری و برنامه‌ریزی شده و میان‌مدت به بالا است.
اروپا برای ما و اقتصادمان دلسوزی نکرده است
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص اینستکس، تصریح کرد: اگر اروپا به دنبال یک‌سری راهکارها می‌گردد، پشت پرده موضوع این نیست که برای ما و اقتصادمان دلسوزی کرده باشند، بلکه اگر همچنان زیاده‌خواهی‌های ترامپ ادامه پیدا کند، اروپا نیاز دارد که یک‌سری راهکارهای مالی به دست آورد تا فعالیت‌ها و چرخه مالی خود را از زیر رصد مستقیم آمریکا خارج کند.
وی افزود: ما می‌توانیم از پیمان‌هایی که به وجود می‌آید و قراردادهایی که بسته می‌شود، استفاده کنیم، یکی از مشکلاتی که اکنون اروپا با آن مواجه بوده این است که اگر این کانال را باز کند، باز هم نمی‌تواند در زمینه کالاها و اجناسی که آمریکا منع کرده با ما وارد معامله شود و از این طریق بتوانیم معاملات خود را انجام دهیم.
مرصعی گفت: در حال حاضر این کانال با ساختاری که دارد، صرفا می‌تواند کالاهای غیر تحریم‌شده به وسیله آمریکا را پوشش دهد، آن هم در صورتی که سیستم‌های بانکی و مالی ما چارچوب بین الملل و FATF را بپذیرند و عمل کنند که همخوانی صورت گیرد، یعنی اتفاقات مالی که در داخل کشور می‌افتد، با اتفاقات بانکی که در اروپا رخ می‌دهد، باید با هم همخوانی داشته باشند تا بتوانند حرف یکدیگر را بفهمند. زمانی که بخش‌های مالی نتوانند با یک زبان با هم صحبت کنند، فعالیتهایشان برای هم مفهوم نیست و نمی‌توانند یکدیگر را ارزشیابی کرده، به هم اعتماد و با یکدیگر کار کنند.
 
 باید درباره SPV و اینستکس به اندازه خودش صحبت کرد
 
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اروپا در این میان منافع خود را می‌خواهد و ما هم باید منافع خود را در نظر بگیریم. اگر در حال انجام کاری بوده و قراردادی را امضا می‌کنیم باید تمام این موارد را لحاظ کنیم اما کار راحت و ساده‌ای نیست و متاسفانه ما در یک کلاف سردرگم در حال پیچیدن هستیم.
وی با بیان اینکه در هر مذاکره‌ای که رخ می‌دهد، هر یک از دیدگاه خود آن را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: چندان نباید این مساله را باور کرد که یک اتفاق یا کار کوچک بتواند کل مسائل را حل کند، تنها می‌تواند بخشی نه تمام مسائل را حل کند، بنابراین هر کدام را باید در جایگاه خود بررسی کرد و انتظار زیادی از آن نداشت. اگر بنا است که تمام مشکلات ما حل شود، باید برای هر بخش فکری کنیم. نمی‌توان با یک قرارداد تمام مشکلات کشور را حل کرد و این امکان‌پذیر نیست.
مرصعی بیان کرد: زمانی که یک موضوع که چندان کارا نیست را زیاد بزرگ و از آن تعریف کنید، مانند برجام می‌شود. من نمی‌گویم که امضای برجام غلط بود، کاملا درست بود و باید انجام می‌شد اما انتظار کاذبی برای ما ایجاد شد که اگر برجام امضا شود تمام مشکلات حل می‌شود، در حالی که این امکان‌پذیر نیست، به این دلیل که ما مشکلات دیگری داریم که باید آن را حل کرد، باید در خصوص مراودات اقتصادی، اینستکس، SPV و امثال آن به اندازه خودش صحبت کرد، زمانی که بزرگ شوند چندان جوابگو نخواهند بود.   
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.