در چند روز گذشته در فضای مجازی فیلم کوتاهی منتشر شده است مبنی بر اینکه برای احداث یک مدرسه، خیّر ۱۴۰ میلیون تومان هزینه کرده است و برای دیوارکشی مدرسه توسط نوسازی مدارس، ۵۶۰ میلیون تومان هزینه شده است اما رئیس سازمان نوسازی مدارس این موضوع را تکذیب کرد.

روایتی دیگر از هزینه ۵۴۰ میلیون تومانی دیوارکشی یک مدرسه

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، در چند روز گذشته در فضای مجازی فیلم کوتاهی منتشر شده است مبنی بر اینکه برای احداث یک مدرسه، خیّر ۱۴۰ میلیون تومان هزینه کرده است و برای دیوارکشی مدرسه که توسط نوسازی مدارس صورت گرفته است، ۵۶۰ میلیون تومان هزینه شده است.

این موضوع عجیب و سؤال برانگیز را با مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در میان گذاشتیم.

رخشانی‌مهر به خبرنگار فارس با تکذیب مبلغ هزینه‌کرد ۵۶۰ میلیون تومان برای دیوارکشی مدرسه فوق، گفت: ساختمان و دیوار محوطه مدرسه فوق را خیّر ساخته است.

وی با بیان اینکه در ساخت مدارس دولتی، قیمت تمام شده دیوار کشی یا ساخت مدرسه را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۹۷ مشخص می‌شود، ادامه داد: مواردی که با اعتبارات دولتی قرارداد بسته می‌شود، مالیات و بیمه دارد و این خودش ۲۰ درصد هزینه تمام شده را بالا می‌برد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: فراموش نشود آنچه نوسازی مدارس می‌سازد دارای جزئیات بیشتری است؛ ما بعد از زلزله کرمانشاه متوجه شدیم که دیوار محوطه مدارس باید استحکام بیشتری داشته باشد به همین دلیل داخل دیوار از شناژ افقی و قائم استفاده می‌کنیم که در برابر زلزله مقاومت داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در بعضی موارد برای اینکه زمینی را که در اختیارمان قرار می‌گیرد، تملک کنیم، دیوار می‌کشیم مثلا یک هکتار زمین برای آموزش و پرورش است و برای حصارکشی آن به ازای هر مترطول با ارتفاع ۲.۳۰ متر با در نظر گرفتن مالیات و بیمه باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنیم.

رخشانی‌مهر در پاسخ به این پرسش که «با این حساب مدارس ساخته شده توسط شما گران‌تر از مدارس خیرساز است؟»، گفت: خیلی گران‌تر در نمی‌آید؛ مدرسه‌ای که بر اساس استانداردها ساخته می‌شود به ازای هر کلاس قبل از گرانی مصالح و تجهیزات، ۱۸۰ میلیون تومان هزینه داشت.

وی توضیح داد: منظور از ساخت یک کلاس، هزینه فقط یک کلاس نیست بلکه در این عدد، آزمایشگاه، نمازخانه، تجهیزات مدرسه، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سرویس بهداشتی و راهروها و حیاط هم در نظر گرفته می‌شود.

اداره‌کل نوسازی سیستان و بلوچستان هم در پی این فیام منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد: تمام قراردادهای اداره کل نوسازی مدارس مطابق برآوردهای انجام شده بر اساس فهرست بهای سال و سایر بخشنامه‌های ابلاغی از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت تشریفات قانونی مندرج در قانون مبنی بر قانون برگزاری مناقصات منعقد می‌شود.

-درخصوص بیان اینکه دیوار کشی پروژه  ۵۶۰ میلیون تومان هزینه داشته است. ضمن تکذیب این مطلب به استحضار می‌رساند این اداره کل در پروژه مذکور هیچگونه قرارداد دولتی مبنی بر تکمیل آن منعقد نکرده است اما در خصوص دو پروژه مشابه مشارکتی در همان حوزه و گروه خیرین موارد زیر اعلام می‌شود.

 الف –قرارداد تکمیل مدرسه ۳ کلاسه کنارکنبان از حیث دیوار کشی(۱۳۵.۵۵ مترطول) و محوطه سازی(۹۶۴.۷ مترمربع) بمبلغ ۲،۴۹۱،۲۰۰،۰۱۳ ریال و تکمیل مدرسه ۳ کلاسه چاه علی از حیث دیوار کشی(۱۳۵.۵۵ متر طول) و محوطه سازی(۹۶۴.۷ متر مربع) به مبلغ ۲،۴۹۰،۶۱۳،۱۳۰ ریال است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در قراردادهای فوق این است که حتی مجموع مبالغ  دو قرارداد به رقم ۵۶۰ میلیون تومان نمی رسد. (تمامی ارقام و تاریخ های ذکر شده به استناد قراردادهای منعقده و قابل ارائه است.)

 ب-اعتبار پروژه های فوق از طرح ۱۸۰۱۰۱۵۰۱۷- است که این اعتبار از محل اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید ۹۸.۳.۲۷، ۹۹.۲.۲۴ و ۹۹.۷.۲۱ است که به گواه دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز علاوه بر تورم ناشی از افزایش قیمت‌ها انتشار اوراق خزانه با سررسید سال‌های آینده و بیش از یک سال در افزایش مقطعی قیمت‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.