"رز گوتمولر"، در واکنش به کناره گیری روسیه از توافق موشک‌های میان برد هسته‌ای تاکید کرد که این ائتلاف نظامی قصد استقرار موشک‌های جدید اتمی را در اروپا ندارد.

معاون دبیرکل ناتو: قصد نداریم موشک‌های اتمی جدیدی را در اروپا مستقر کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "رز گوتمولر"، معاون دبیر کل ناتو در مصاحبه‌ای با روزنامه "زوددویچه سایتونگ" اعلام کرد که این ائتلاف نظامی در واکنش به کناره گیری روسیه از توافق موشک‌های میان برد هسته‌ای موسوم به "ای ان اف" موشک اتمی جدیدی را در اروپا مستقر نخواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که همچنان شانس برای نجات این توافق از طریق مشارکت سایر قدرت‌های اتمی در آن را می بیند.

وزرای دفاع ناتو قرار است امروز (چهارشنبه) در نشستی این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که چگونه باید روی نقض توافق موشکی از طرف روسیه واکنش نشان دهند.

معاون دبیر کل ناتو در این باره گفت که ما باید حالا در این زمینه بحث کنیم که چگونه ناتو باید خود را برای موشک‌های جدید روسی آماده کند. وی در عین حال تصریح کرد که ما قصد نداریم سیستم‌های تسلیحاتی زمینی جدید را در اروپا مستقر کنیم.

دبیر کل ناتو نیز روز گذشته در سخنانی اظهار داشت که  که ناتو خواهان یک مسابقه تسلیحاتی جدید نیست اما در روز چهارشنبه در نشست وزرای دفاع این ائتلاف نظامی در این باره بحث خواهد شد که چگونه این ائتلاف در یک دنیای با موشک‌های روسی بیشتر باید خود را تطبیق دهد.

ایالات متحده اخیرا اعلام کرده که به زودی از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد با روسیه خارج خواهد شد. واشنگتن تهدید کرده است که اگر روسیه به نقض این پیمان پایان ندهد تا ۶ ماه آینده رسما از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد خارج می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش روسیه را متهم به نقض این پیمان کرده و تهدید کرده بود که از این توافق خارج می شود. وی دلیل این تصمیم خود را عدم پایبندی روسیه به این پیمان موشکی عنوان کرد.

روسیه بارها هشدار داده است که سامانه‌های دفاعی آمریکا که در اروپا مستقر شده قادر به شلیک موشک‌های کروز میان برد است و این مسئله تهدیدی جدی علیه روسیه به شمار می‌رود.

روسیه نیز بعد از اعلان آمریکا به خروج موقتی از توافق موشکی از تصمیمات خود برای خروج از این پیمان خب داده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق مذاکره شد. این پیمان در سال ۱۹۹۸ به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد و میان برد و همچنین موشک‌های متعارف هر دو کشور بود.

"گوتمولر" در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه زوددویچه سایتونگ اعلام کرد که درها برای دیپلماسی به منظور نجات توافق موشکی همچنان باز است. واشنگتن همچنان آماده است تا از تعلیق شش ماهه این توافق عقب نشینی کند اگر مسکو دوباره با نابودی موشک های تیپ ۹M۷۲۹ پایبندی خود به این توافق را نشان دهد.

وی همچنین از پیشنهاد آلمان درباره اینکه توافق موشکی را  با ورود دیگر کشورها نجات دهیم استقبال کرد.

وزرای دفاع ناتو در دیدار دو روزه خود همچنین درباره تقسیم بار در این ائتلاف نظامی و سرمایه گذاری های ملی در زمینه دفاعی نیز صحبت خواهند کرد.

وی درباره تاسیس یک ستاد جدید ناتو در شهر اولم آلمان نیز گفت: ما ازآلمان برای این حمایت بسیار ممنونیم، اما آلمان باید با وجود بسیاری پیشرفت ها پول بیشتری را در این زمینه سرمایه گذاری کند.

گوتمولر در توجیه درخواست ناتو برای افزایش بودجه نظامی نیز گفت: حالا ما باید دوباره بیشتر در زمینه امنیت خود سرمایه گذاری کنیم چرا که دنیا ناامن تر شده است.

معاون دبیر کل ناتو همچنین همچنین از انتقادهای دونالد ترامپ به ناتو که مزایای این ائتلاف را آشکارا زیر سوال قرار داده است حمایت کرده و گفت که این انتقادها می تواند چیزهای مثبتی برای ناتو به ارمغان آورد.

به گفته وی از طریق کلمات قدرتمندانه ترامپ بحث ها درباره تقسیم بار منصفانه  در ناتو مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.