عیسی منصوری در خصوص اینکه دولت با پول‌پاشی به ایفای نقش در اشتغال پرداخته است، گفت: در اقتصاد رویکردی است که امر اشتغال را صرفاً حاصل رشد اقتصادی می‌دانند.

دولت‎ها با پول‎پاشی به اشتغال‎زایی نمی‎رسند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه  و علی داوری عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مهمانان سه‌شنبه‌شب برنامه «پیشران» در خصوص سیاست‌گذاری‌های اشتغال در دهه پنجم انقلاب اسلامی به گفتگو پرداختند.

منصوری در مورد سیاستهای اشتغال گفت: در حال حاضر وقت آن رسیده که در حوزه اقتصادی بازنگری در رویکردها داشته باشیم.

داوری هم گفت: مسلماً ارتقا و بهبود و توسعه کمی و کیفی اشتغال نیاز به توجه به سایر ارکان اقتصادی دارد.

وی در ادامه افزود: برای اینکه برنامه‌ای در جهت توسعه اشتغال داشته باشیم باید به بهبود محیط  کسب و کار و ثبات سیاسی ــ قانونی، تغییر قوانین و تغییر فناوری و تکنولوژی و تغییر آموزشها در مدارس و دانشگاه‌ها متناسب با تغییرات جهانی داشته باشیم، مثلاً نظام آموزشی ما چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها مبتنی بر آموزشهای تئوریک و نه مهارتهای عملی است و وقتی فرد از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود تخصص و توان لازم برای انجام کار ندارند.

منصوری هم در خصوص اینکه دولت با پول‌پاشی به ایفای نقش در اشتغال پرداخته است، گفت: در اقتصاد رویکردی است که امر اشتغال را صرفاً حاصل رشد اقتصادی می‌دانند.

وی در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم اگر سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، رشد اقتصادی رخ می‌دهد و اشتغال نیز حاصل می‌شود، درحالی که تجربه دنیا نشان داده است که چنین چیزی درست نیست و پول‌پاشی حاصل این نگرش است.

وی در تأکید این مسئله اضافه کرد: برخی دولتها از دو ابزار سیاستی مجوز دادن و وام دادن استفاده می‌کنند. اگر ۱۰ دولت بعد نیز حاضر شوند، مسئله سیستان و بلوچستان حل نمی‌شود به این علت که اول، ما وام می‌دهیم و بخش زیادی از جامعه ساکن سیستان و بلوچستان وامی با این سبک نظام بانکی را قبول ندارند و استفاده نمی‌کنند. دوم، اولویت ما در وام دادن به کسی است که کارخانه صنعتی تأسیس کند ولی در سیستان و بلوچستان در حال حاضر مزیت بخش خصوصی صنعت کارخانه‌ای نیست.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از برنامه‌های پنج‌ساله گذشته برای ایجاد اشتغال به‌جز امر سرمایه‌گذاری، وام و تولید حوزه دیگری مورد توجه قرار نگرفته و خود امر اشتغال به‌معنای اشتغال موضوع بحث نبوده است.

داوری در خصوص سیاست‌گذاری‌ها و ظرفیت و پتانسیل در دهه پنجم گفت: ما باید متناسب با ظرفیت استانها اولویت مشخص کنیم و براساس اولویتها عمل کنیم و سیاسی‌کاری نکنیم.

وی در ادامه گفت: آمایش سرزمین را جدی بگیریم و دادن مجوز مبتنی بر آن و سیاست‌گذاری کردن  و پایبند بودن به سیاستها و سیاسی‌کاری نکردن در این مورد، یعنی اگر شخصی به فلان جایی وصل بود مجوز بدهیم و علی‌رغم اینکه می‌دانیم در این منطقه اولویت توسعه نیست و با ظرفیت منطقه همخوانی ندارد.

وی با توجه به دوره‌های ۴ساله دولت گفت: دولتها مسکن‌های موقتی را بیشتر از راهکارهای بلندمدت می‌پسندند.

منصوری با ابراز اینکه "ما نیازمند روش تفکر و یادگیری خلاقیت هستیم" گفت: مشاغل بسیاری از دور خارج خواهند شد و ما نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا نمی‌دانیم دقیقاً چه مشاغلی رشد خواهند کرد. هنر ما این است که افراد از ابتدا، خلاق رشد کنند و بتوانند تجزیه و تحلیل درست کنند و قوانین و مقررات متناسب با این مورد را وضع کنیم.

داوری در خصوص دگرگونی مشاغل که روندی جهانی است، راهکاری ارائه کرد: افراد و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز دارند که مهارتهای خود را در سطح بالاتری ارتقا دهند.

وی به دوره‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی دانشگاه تهران که به ارتقای قابلیتهای استخدام یا کارآفرین شدن فرد کمک می‌کند نیز اشاره کرد.

در ادامه نیز منصوری به بیان طرحهایی برای ایجاد فرصت به فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تجربه کردن و درگیر شدن با امر کارآفرینی پرداخت.

داوری در پایان افزود: توسعه اشتغال نیازمند سیاست‌گذاری‌هایی است که اساساً شاید در خود اشتغال نباشد. شاید اگر به بخش‌های دیگر حوزه بازار کالا و خدمات و سرمایه ورود جدی کنیم، چالشهای اقتصادی و کسب‌وکار را حل کنیم، در بخش خروجی قطعاً به ارتقای اشتغال در کشور کمک خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.